هر یک از محصولات صنایعدستی میتواند بهعنوان پیامی فرهنگی از این آب و خاک به سراسر جهان ارسال شود
بهگزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، در پیام علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی که امروز یکشنبه 20 خرداد و همزمان با روز جهانی صنایع دستی صادر شده، آمده است:
«تمدن جهانیِ امروز، پهنه ای است متشکل از روابط پیچیدۀ تجاری- اقتصادی و تعاملات ژرف فرهنگی که بیش از پیش به سوی قرابت کشورها و ارتباطات آن ها با یکدیگر نظر دارد. یکی از نابترین زبانهای پیوند بشری، زبان هنر در دو وجه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است. اگرچه از حدود دو قرن پیش به این سو، تقسیمبندی زیبا و کاربردی هنر رواج یافته، اما از گذشتههای دور، این منبعِ خلاقیت که نیازهای روزمره و معنوی را توأمان مرتفع میساخت و امروز با عنوان صنایع دستی و هنرهای سنتی از آن یاد میشود؛ همواره یکپارچه بوده و جسم و جان آدمی را حمایت میکرده است.
آنچه که امروز برندسازی نامیده میشود، از گذشتههای دور این سرزمین، در صورتی عامتر جای خود را در محصولات صنایع دستی باز کرده و سفالهای کاشان و ری، قلمزنیهای اصفهان، نگارگریهای تبریز و قزوین و بسیاری دیگر از این دست، مُهر تأییدی بر این امر است.
بدیهی است توسعۀ صنایع دستی که نیازمند کیفیت تولید، وسعت تبلیغات و بازار مناسب است، میتواند ضمن بهرهگیری از صنعت گردشگری، به خصوص گردشگریِ معطوف به میراث فرهنگی، به گسترش و رویش آن کمک شایانی نماید.
هر یک از محصولات صنایع دستی ایران میتواند از طُُُرُق گوناگون مانند صادرات، نمایشگاههای خارجی یا تجارت چمدانی، به عنوان پیامی فرهنگی از این آب و خاک به سراسر جهان ارسال شود و موجبات رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی را از طریق افزایش اشتغال رقم زند.
بزرگداشت روز صنایع دستی، فرصتی است برای توجه بیشتر و عمیقتر به تمام آنچه گفته شد.
بیستم خرداد، روز صنایع دستی را به تمامی تلاشگران این هنر- صنعت ارزنده تبریک میگویم و امیدوارم با استفادۀ مناسب از ظرفیتهای بیشمار و بالفعل کردن امکانات بالقوه، اهداف ارزشمند این حوزه را بیش از پیش جامۀ عمل بپوشانیم.»
انتهای پیام/