دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حمله هماهنگ رسانه‌های زنجیره‌ای به دکتر ولایتی+ تصاویر

انتقادهای صریح و سازنده عضو هیات نظارت بر برجام با واکنش‌های تند و عصبی برخی رسانه‌ها به خصوص روزنامه‌های زنجیره‌ای همراه شد.
کد خبر : 284575

دکتر علی اکبر ولایتی عضو هیأت عالی نظارت بر برجام روز چهارشنبه در نشست «تجربه ماندگار» انتقادات صریحی را نسبت به برجام داشتند، انتقاداتی که به گفته صالح اسکندری مشاور رسانه‌ای دکتر ولایتی نکات جدیدی نبوده و بارها در جلسات مشورتی از جانب او مطرح شده است که تا به امروز نیازی به علنی شدن نداشت. اما اکنون به جای استقبال و استفاده دولت از این پیشنهادات که در برهه کنونی می‌تواند کارگشا باشد با حمله هماهنگ رسانه‌های حامی برجام مواجه شده است.


هجمه‌های شکل گرفته پس از سخنان دکتر ولایتی، نه به پیشنهادات و نقد سخنان ایشان بلکه به موارد حاشیه‌ای از همان روز چهارشنبه و در فضای مجازی آغاز شد و ادامه این حملات تا رسانه‌های حامی دولت و روزنامه‌های زنجیره‌ای کشیده شد.


روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی درمورد دکتر ولایتی از اصل ماجرا دور شده و با مطرح کردن مطالب حاشیه‌ای نقش ولایتی در تصویب قطعنامه 598 را زیر سوال برده و با تخریب ولایتی در تلاش است پیشنهادات سازنده ایشان درباره برجام را به حاشیه ببرد.


روزنامه ایران هم در مطلبی که بارها در آن با آوردن این جمله که مقام معظم رهبری در جریان جزئیات برجام در تمام مراحل بودند؛ در تلاش است ابتدا هزینه شکست در برجام را به گردن نظام و مقام معظم رهبری بیاندازد در حالی که مقام معظم رهبری کرارا تاکید کرده‌اند که در جزئیات توافق هسته‌ای دخالتی نداشته اند. ایران در بخش دیگری از گزارش خود به اشاره کوتاه ولایتی به نداشتن نسخه فارسی برجام در حالی که ترکمنچای هم نسخه فارسی داشته‌است با فرافکنی این تشبیه را تعمیم داده و این طور القا کند که دکتر ولایتی جمهوری اسلامی را با قاجار مقایسه کرده‌اند بی توجه به آنکه دکتر ولایتی خود بخشی از بدنه حاکمیت است.


روزنامه دیگری که امروز به سخنان ولایتی واکنش نشان داد روزنامه همدلی بود. همدلی که گزارش خود در این رابطه را به صفحه نخست خود نیز برده در مطلب خود به اظهارات برجامی دو چهره سیاسی این روزها یعنی دکتر ولایتی و سعید جلیلی پرداخته و در صورتی که هر دو شخصیت در این حوزه صاحب نظر هستند، پرداخته است.



همدلی در عین ناباوری ابتدا با آوردن دلایلی از قرارداد ترکمنچای دفاع کرده و اعتقاد دارد برجام هم مانند ترکمنچای سایه جنگ را از سر ایران دور کرد. در ادامه به برخی سخنان دکتر ولایتی اشاره کرده و با آوردن سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «یک نکته‌ مهمّی را من در اینجا ذکر بکنم؛ در قضیّه‌ برجام، در مواجهه‌ با برجام حتماً لازم است که عناصر سیاسی، عناصر مدیریّتی، عناصر مطبوعاتی و فرهنگی از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند؛ این کار را نکنید. نقد، انتقاد صحیح، منصفانه، عاقلانه، ایرادی ندارد، مسئولین هم باید به انتقادها گوش بدهند؛ امّا اینکه همدیگر را سرزنش کنیم، اهانت کردن، هتک حرمت کردن، متّهم کردن، اینها باید از بین [برود]؛ یک دودستگی و دوقطبی براساس برجام به وجود نیاید» ولایتی را وحدت شکن دانسته است. در حالی که در همین بند از رهنمود رهبری که همدلی آورده است، ایشان میان نقد و انتقاد صحیح و منصفانه و سرزنش و اهانت کردن تفاوت قائل شده‌اند و حتی خود رهبری در بخشی از سخنان خود با طرح پرسش‌هایی به نقد برجام پرداختند. پس می‌توان گفت شاید رسانه‌های حامی دولت تفاوت نقد منصفانه و سرزنش را درک نکرده‌اند که این چنین به یشنهادات و انتقادات مسئولان و کارشناسان حمله می‌کنند.


روزنامه شرق هم در تیتری با عنوان «چرخش ۱۸۰ درجه‌ای علی‌اکبر ولایتی» بدون پرداختن به پیشنهادات و انتقادات پنج‌گانه ولایتی با استناد به چند موضع حمایتی و وحدت آفرین ولایتی در برهه‌ای سعی دارد او را متهم به تغییر موضع کند.


فصل مشترک هجمه علیه دکتر ولایتی به خاطر انتقادات از برجام در این رسانه‌ها نه نقد علمی و در چارچوب سخنان دکتر ولایتی که نقد شخصیت سیاسی و فرافکنی درباره اظهارات ایشان بود. فصل مشترکی که از عجز و ناتوانی آنان در دفاع از تنها دستاورد دولت که نتیجه‌اش برای کشور همان «تقریبا هیچ» بوده‌است، حکایت دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته