دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1397 - 14:27
رئیس واحد تویسرکان در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

مقام چهارمی جهان برای ایران در تولید «نانوپودر مس» با تلاش دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان از آمادگی واحد متبوعش برای تولید نانوپودر مس به عنوان چهارمین تولیدکننده در جهان خبر داد و بازاریابی را مهم‌ترین مانع تولید انبوه این محصول قلمداد کرد.
کد خبر : 283690

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، یکی از خدمات دانشگاه آزاد اسلامی به نظام آموزشی کشور، گسترش واحدهای دانشگاهی به استان‌ها و شهرهای مختلف بوده که امروز و با گذشت 36 سال از راه‌اندازی این دانشگاه، علاوه بر ثمرات و نتایج مثبت، کارکردهای روزآمد و کارآمدی داشته است.



دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان یکی از واحدهای دانشگاهی است که نهم خرداد سال 1366 به عنوان نخستین واحد استان همدان در یک مدرسه استیجاری به مساحت 300 مترمربع و در سه رشته معارف اسلامی، ادبیات فارسی و ادبیات عرب و به ریاست مرحوم دکتر مصطفی کیایی راه‌اندازی شد.



بنای جدید دانشگاه در سال 1371 در جوار آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع) احداث و پس از تکمیل به فعالیت خود ادامه داد. در همان سال حجت‌الاسلام علی‌محمد برنا به عنوان رئیس این واحد دانشگاهی منصوب شد و رشته‌های تحصیلی را به 13 رشته افزایش داد.


ساختمان‌هایی شامل خوابگاه الغدیر، ساختمان سرایداری، کارگاه مکانیک، خوابگاه فاطمیه، تأسیسات، سوله ورزشی، کتابخانه، ساختمان مخابرات، پارکینگ غربی، ساختمان فنی و مهندسی در چهار طبقه، نگهبانی خواهران و انبار جمعاٌ به مساحت 14126 مترمربع در سال‌های 71 تا 82 احداث و از سوی دکتر جاسبی رئیس وقت دانشگاه افتتاح شد؛ در سال 1382 نیز سرپرستی دانشگاه به غلامعلی حاجی رسید و دوره وی رشته‌های تحصیلی به 17 رشته افزایش یافت و این واحد به عنوان واحد متوسط در سطح دانشگاه‌های آزاد معرفی شد.



در سال 1383 ریاست دانشگاه به مجید شمس واگذار شد و در زمان مسئولیت وی واحد تویسرکان هم از لحاظ فیزیکی و هم از نظر کیفی رشد چشمگیری کرد و رشته‌های تحصیلی آن تا 53 رشته از جمله کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی افزایش یافت.



سال 1387 تا اوخر سال 1392 سعید جامه بزرگی ریاست این واحد دانشگاهی را بر عهده گرفت و رشته‌های تحصیلی به 77 رشته رسید. خریداری بیش از 9 هکتار زمین، تکمیل بنای خوابگاه دانشجویی خواهران با تجهیزات ورزشی در محوطه خوابگاه، تکمیل بنای بانک دانشگاه، احداث پارکینگ ضلع شمالی و ضلع جنوبی، احداث انبار جدید و احداث طبقه سوم کتابخانه جمعاً به مساحت 11300 مترمربع از جمله اقدامات عمرانی این دوره بود؛ البته به جز این، دانشگاه یک زمین 8 هکتاری نیز دارد که به کشت زعفران اختصاص داده شده و امسال برای سومین سال پیاپی به تولید محصول رسیده است.


واحد تویسرکان با داشتن 52 کلاس درسی، 7 آزمایشگاه، 13 مورد کارگاه و 5 سایت کامپیوتری، تعداد 2500 دانشجو در حال تحصیل و بیش از 11500 فارغ التحصیل از بدو تأسیس تاکنون، 70 نفر عضو هیأت علمی تمام وقت و 44 پرسنل در حال فعالیت است؛ دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دخترانه کوثر نیز حدود 150 نفر هستند؛ مجتبی بابایی 25 اسفند 1392 جایگزین جامه بزرگی شده و تاکنون ریاست این واحد دانشگاهی را بر عهده دارد.



بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های واحد متبوعش در سال 97 گفت: «افزایش تعداد دانشجوها با توجه به توانمندی‌های دانشگاه در اولویت قرار دارد و به نوعی رسالت دانشگاه تعریف می‌شود؛ بنابراین معرفی توانمندی‌های واحد تویسرکان از جمله استادان و امکانات کم‌نظیر باید دنبال شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان خاطرنشان کرد: «بر اساس رویکردهای مدیریت جدید دانشگاه آزاد مبنی بر توجه به کارآفرینی و اشتغال‌زایی، واحد تویسرکان نیز تلاش می‌کند تا زمینه‌های این موضوع را به وجود آورد. زیرا به طور کلی شهرستان تویسرکان از نظر آمار اشتغال شرایط مناسبی ندارد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم در قدم نخست از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه استفاده کنیم. این امر در جذب دانشجویان جدید نیز مفید خواهد بود.»



وی بیان کرد: «خوشبختانه ارتباط مناسبی با فرمانداری تویسرکان برقرار و مجموعه کارآفرینان جوان شهر نیز شناسایی و مقرر شده است تا دفتری در واحد تویسرکان به آنان اختصاص داده شود و فارغ‌التحصیلان این واحد دانشگاهی نیز به این مجموعه اضافه شوند؛ به استادان نیز تأکید شده که باید در پژوهش‌ها، تولید علم، اجرای طرح‌های برون‌دانشگاهی و تبدیل علم به ثروت مشارکت مؤثر داشته باشند.»



بابایی اظهار کرد: «با توجه به کاهش دانشجو برخی فضاها و ساختمان‌های خالی واحد را برای فعالیت‌های مختلفی استفاده می‌کنیم تا درآمدزایی مناسبی از این طریق صورت بگیرد؛ سال گذشته مدارس سما در متوسطه دوم راه‌اندازی شد. امسال نیز متوسطه اول و ابتدایی دخترانه و پسرانه به این مجموعه اضافه و مجتمع سما تکمیل خواهد شد.»


نانو پودر مس محصول های‌تکی است که تنها سه کشور در جهان آن را تولید می‌کنند و واحد تویسرکان، ایران را در جایگاه چهارمین تولیدکننده این محصول قرار می‌دهد

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «واحد تویسرکان صاحب تنها شرکت دانش‌بنیان در تولید نانوپودر مس در استان همدان است و بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته در جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه، مقرر شد تولید این محصول با قدرت پیگیری شود؛ این محصول های‌تک است و تنها سه کشور در جهان آن را تولید می‌کنند و واحد تویسرکان، ایران را در جایگاه چهارمین تولیدکننده این محصول قرار می‌دهد.»


وی ادامه داد: «تولید نانوپودر مس طرح پایان‌نامه یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد واحد تویسرکان بود که چندین مقاله نیز از آن استخراج شد؛ سپس استادان شیمی این واحد دانشگاهی طرح تولید این نانوپودر را بررسی کردند و متوجه اقتصادی نبودن تولید آن شدند؛ در نتیجه با انجام برخی فعالیت‌های پژوهشی، فرآیند تولید را به طور کلی تغییر دادند و آن را کاملاً اقتصادی کردند؛ تولید در سطح آزمایشگاهی، اخذ تأییدیه‌های لازم و تولید نیمه صنعتی از جمله اقدامات بعدی پیشرفت این طرح دانش‌بنیان بوده است.»



این مسئول خاطرنشان کرد: «همه دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای تولید نانوپودر مس از سوی استادان واحد تویسرکان ساخته شده است و امیدواریم با ورود شورای اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی بازاریابی این طرح صورت بگیرد. زیرا قابلیت تولید این محصول به هر مقداری در واحد تویسرکان وجود دارد و تولید آن می‌تواند از لحاظ درآمدزایی برای واحد ما مفید باشد؛ اگر بازار این محصول تأمین شود، هیچ شرکتی قابلیت رقابت با ما را نخواهد داشت.»


بابایی افزود: «با توجه به بازدیدها و اعلام حمایت‌های مسئولان، امیدواریم در سال جاری بتوانیم با حل مشکل بازاریابی نانوپودر مس، شاهد عرضه گسترده این محصول به بازار باشیم.»



گفت‌وگو از فرهاد وفایی‌فرد


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب