قیمت بالا، مهمترین مانع خرید کتاب است
محمدرضا نعمتپور که از فعالان حوزه نشر است، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: برای کتابخوان شدن مردم، پیش از هر چیز، نیاز است که ناشران حمایت شوند تا کتابهایی با قیمت پایین تولید کنند. الان قیمت کتاب یکی از مهمترین موانع در کتاب خریدن است.
وی اظهار کرد: همچنین لازم است از کسانی که کتاب میخرند به هر شکلی حمایت شود، برای مثال بن کارتی که در نمایشگاه کتاب به ویراستاران عرضه میشد، امسال قطع شد در حالی که تا سال پیش این بنکارت به همه فعالان حوزه نشر، تعلق میگرفت. همچنین کسانی که یک کتاب ترجمه کرده بودند از خدماتی چون بنکارت خرید کتاب بهرهمند نشدند بنابراین طبیعی است که چنین مواردی دلسردی به دنبال داشته باشد. محدود شدن این حمایتها باعث کم شدن کتابخوانی میشود.
نعمتپور تصریح کرد: از سویی دیگر لازم است تا مردم نیاز به خواندن را درک کنند. وقتی مردم این ضرورت را تشخیص دهند که با کتابخواندن بهتر میتوانند در سرنوشتشان تاثیرگذار باشند شاید رویکردشان به کتاب متفاوت شود. اگر مردم بگویند کتاب میخوانیم که چه شود؟ یا کتاب خواندن یا باسواد شدن من چه تاثیری دارد؟ قطعا کسی ترغیب به کتاب خریدن و تمایل به کتابخواندن پیدا نمیکند.
وی تاکید کرد: نباید شرایط به گونهای باشد که امروز قشر باسواد و مترجم ما به این نتیجه رسند که با کار فرهنگی زندگیشان لنگ است و تامین نمیشود. در چنین شرایطی چطور مترجم و یک فعال در حوزه نشر اطرافیان و دوستان خود را تشویق و ترغیب کند که در وادی فرهنگ بیشتر قدم بردارند. فعالان حوزه کتاب در این وضعیت نمیتواند اطرافیان خود را قانع کند که کتابخواندن خوب است چراکه خود او به عنوان یک فعال فرهنگی از شرایط معیشتی مناسبی برخوردار نیست.
این فعال حوزه نشر گفت: کسانی که در این حوزه مشغول به کار هستند میگویند، فرزندانشان به آنها انتقاد میکنند که وقتی شما این همه درس خواندی و یک سال وقت برای کار روی یک کتاب میگذاری و در مقابل با فروش اندک کتاب مواجه میشوی، چه سهمی برای شما به عنوان کسی که سعی در چاپ کتابهای متنوع دارد، در نظر گرفته میشود؟ فعالان این حوزه به اندازه کارگر روزمزد هم درآمد ندارند و بر همین اساس هم نه میتوانند دیگران را به خوب بودن کتاب و کار فرهنگی تشویق کنند و نه خود را نسبت به کاری که انجام میدهند راضی کنند.
وقتی شرایط خوب نباشد سراغ کار فرهنگی رفتن بیمعنی است
نعمتپور در ادامه بیان کرد: البته ارزش کتاب و کار فرهنگی جای خود را دارد اما آنچه در این میان مطرح است، این است که زندگی افرادی که در حوزه چاپ کتاب فعالیت میکنند، هم باید بچرخد و تامین شود. وقتی فردی از نظر اقتصادی تامین نباشد رفتن به سراغ کار فرهنگی، کمی به نظر بیمعنی میآید.
وی در خصوص اینکه تولید آکسسوریها چقدر در توجه و ترغیب به خواندن میتواند اثرگذار باشد اظهار کرد: همه حواشی کار از جمله آکسسواریهایی چون چراغهای مطالعه و نشانهگذارها در جلب توجه مخاطب به کتاب، بیتاثیرگذار نیست و می تواند جاذبهای بخصوص برای نسل جدید داشته باشد، ولی اصل و در رتبه نخست، این زیرساختها هستند که اهمیت دارند.
این فعال حوزه نشر گفت: اگرچه آکسسوری در جذب کتابخوانی بیتاثیر نیست ولی وقتی ناشر با نوسان قیمت کاغذ درگیر است، افراد نمیتوانند به مسائل جانبی مثل آکسسوار توجه و تمرکز داشته باشند. این حواشی خود بخود وارد بازار میشود.
انتهای پیام/