دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی گذرا به روزنامه‌های امروز؛

همصدایی علیه هیاهوی پمپئو/ ترکیه مدعی ترک بودن بوعلی سینا شد

رسانه‌های مکتوب امروز چهارشنبه 2 خرداد به همصدایی علیه هیاهوی پمپئو و جلسه پر حاشیه دیروز مجلس شورای اسلامی نگاه پر رنگی داشتند.
کد خبر : 282443

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، همصدایی علیه هیاهوی پمپئو و جلسه پر حاشیه دیروز مجلس شورای اسلامی در کنار گزارش‌هایی جالب از آینده مبهم سوییفت و ادعای ترکیه مبنی بر ترک بودن ابوعلی‌سینا از خبرهای خواندنی روزنامه‌های امروز بود.


همصدایی علیه هیاهوی پمپئو


سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا در روز دوشنبه و ارائه یک لیست طولانی از مطالبات آمریکا از ایران، برخلاف انتظار مسئولان واشنگتن به هیچ‌ وجه با استقبال روبه‌رو نشد؛ و حتی در بین متحدان واشنگتن نیز خریدار نداشت.


واکنش‌های مختلف بین‌المللی به سخنان پمپئو امروز در صدر اخبار رسانه‌های مکتوب قرار داشت. و با اعلام مواضع و تحلیل‌هایی روبه‌‌رو بود. روزنامه‌های سازندگی، جام‌جم، ابتکار، جمهوری اسلامی، جوان، حمایت، فرهیختگان، کیهان، مردم سالاری، همشهری و دنیای اقتصاد از مهم‌ترین روزنامه‌هایی بودند که در صفحه نخست خود به این موضوع پرداخته و تحلیل‌ها و گزارش‌هایی را منتشر کردند.


نکته جالب توجه اشاره چندین روزنامه با تیترهایی مشابه، به مورد استقبال قرار نگرفتن و همصدایی جهانی ایجاد شده در مقابل اظهارات زیاده‌خواهانه آمریکا که از زبان پمپئو بیان شد، بود.




بازگشت لایحه بحث‌برانگیز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی


جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی که به بحث پیوستن ایران به «کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» پرداخته بود با حواشی فراوانی همراه بود؛ که در نهایت با ارجاع مجدد این لایحه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی بیشتر و موارد اختلافی، به پایان رسید.


جلسه پر حاشیه روز گذشته مجلس مورد توجه روزنامه‌های ابتکار، جوان، خراسان، شرق، هفت صبح، کیهان، مردم سالاری، عصر ایرانیان و قانون قرار گرفت تا در صفحه نخست خود به آن بپردازند.




شمخانی: پرونده بسته شده هسته‌ای هرگز باز نخواهد شد


اظهار نظرهای مسئولان و شخصیت‌های مختلف در رابطه با برجام و برخی تحولات پیرامون آن همچنان مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد. روزنامه‌های اطلاعات، آفتاب، رسالت، حمایت و قدس امروز با تیترها و عکس‌هایی به برجام پرداختند.



خراسان؛ ترکیه مدعی ترک بودن ابوعلی سینا شد


چند روز قبل، تصویر عجیبی در فضای مجازی دست به دست شد که بیشتر ایرانی ها را حیرت زده کرد. تصویر مجسمه ای از ابوعلی سینا، حکیم و فیلسوف بزرگ ایرانی در یکی از بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاهی در ترکیه که به عنوانِ یک حکیم ترک زبان معرفی شده بود! این تنها شخصیتی نیست که ترکیه و دیگر کشورهای همسایه ادعای مالکیت معنوی آن را دارند. اما همین اتفاق جرقه سوژه گزارش جالب و خواندنی روزنامه خراسان از این نوع اقدامات کشورهای مختلف برای تصاحب شخصیت‌ها و میراث معنوی ایران شد.


در انتهای این گزارش که با تیتر «سرقت مفاخر!» در صفحه نخست به آن اشاره شده، از تعدادی از شخصیت‌ها و میراث معنوی ایرانی و کشورهای مدعی مالکیت نامبرده شده است که با خواندن آن‌ها شگفت زده خواهید شد.



آرمان؛ مقررات سنتی مانع توسعه استارتاپ‌ها


کسب‌و‌کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها به‌دلیل اهمیتشان در اقتصاد کشورها و ایجاد اشتغال، امروزه به یکی از موضوعات مهم در کشورهای مختلف دنیا تبدیل شده‌اند و حتی در افزایش تولید ناخالص کشورها تاثیر می‌گذارند. در ابتدا کشورهای توسعه‌یافته انحصار استارتاپ‌ها و کسب‌وکار اینترنتی را در دست داشتند، اما با گسترش علم و فناوری، اکنون کشورهای در حال توسعه نیز از ظرفیت­‌ها و فرصت‌های استارتاپی بهره‌ می‌گیرند و کمبود شغل در برخی حوزه‌های صنعتی را از این طریق جبران می‌کنند.


بررسی کوتاهی از وضعیت قوانین مربوط به کسب و کارهای اینترنتی سوژه گزارش اقتصادی امروز روزنامه آرمان بود.


شهروند؛ بازگشت سلاطین کمدی


روز گذشته عکسی در صفحه شخصی امیرمهدی ژوله، یکی از نویسندگان برنامه‌های کمدی تلویزیون، منتشر شد که بسیاری از دیدن این تصویر که شماری از بزرگترین و معتبرترین چهره‌های وادی طنز تلویزیون را در کنار هم نشان می‌داد تعجب کردند. تعجب مردم هم به این دلیل بود که همه می‌دانند رابطه مهران مدیری با برادران قاسم‌خانی و ژوله از مدت‌ها پیش شکرآب است.


انتشار این عکس همراه با پیام کوتاه «خبر آمد خبری در راه است» توسط ژوله شائبه همکاری نزدیک این گروه قدیمی را برای تهیه سریالی طنز را بوجود آورده است. این اتفاق که به حدی مورد توجه روزنامه‌ شهروند قرار گرفته بود که صفحه نخست خود را به عکس این کمدین‌ها اختصاص داد.



جوان؛ 14 جزیره هرمزگان، ثروتی پنهان در گردشگری دریایی جنوب


گردشگردی دریایی، حوزه‌ای از صنعت گردشگری است که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر اکثر کشورهایی که به نوعی به یک دریاچه یا دریا دسترسی دارند مشغول سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند. بر همین اساس ایران هم به دلیل دسترسی به بزرگ‌ترین دریاچه جهان و خلیج فارس و دریای عمان که به تمام آب‌های آزاد دنیا راه دارد، می‌تواند حرف‌های زیادی در گردشگردی دریایی داشته باشد. اما آیا به این موضوع توجه می‌شود؟ آیا سرمایه‌گذاری لازم انجام شده است؟


روزنامه‌ جوان در گزارشی به طور ویژه به 14 جزیره استان هرمزگان پرداخته و شرایط آن‌ها را برای تبدیل شدن به منطقه‌‌ای برای گردشگری و موانع پیش روی آن‌ها را بررسی کرده است.


فرهیختگان؛ آینده مبهم سوییفت


سوییفت یک انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی و یکی از پیشرفت‌های تکنولوژیک نظام بانکداری است که برای نقل‌وانتقال پول در عرصه بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برقراری اتصال بانک‌های ایرانی به سوییفت همچنان ادامه داشت تا اینکه با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و احتمال تحریم دوباره بانک‌های اروپایی، وضعیت بانک‌های ایرانی برای برقراری ارتباط با سوییفت بار دیگر در هاله‌ای از ابهام فرورفت. اگرچه در طول سه سال گذشته، وضعیت نقل‌وانتقالات بانکی، هرگز به شرایط پیش از تحریم‌‌ها بازنگشت، اما حداقل این امید وجود داشت که در گذر زمان، مشکلات مراودات بانکی از طریق سوییفت حل‌وفصل شود. روزنامه فرهیختگان در گزارشی مفصل به بررسی سوییفت و آینده آن پرداخته است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب