دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 12:21

«فلسفه تکنولوژی» به بازار آمد/ بررسی ضرورت تفکر فلسفی

کتاب «فلسفه تکنولوژی» با ,گردآوری و ترجمه علیرضا عباسی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی توسط انتشارات مکتبه الصدیقه الشهیده چاپ و روانه بازار کتاب شد.
کد خبر : 281978

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، کتاب «فلسفة تکنولوژی»، قلمروی جدید، جذاب و سودمندی در فلسفه است که به معنا، اهمیت، ویژگی، عوارض و اثرات تکنولوژی می‌‌پردازد. اگرچه سابقة تفکر فلسفی و عقلانی دربارة تکنیک به اندازة سابقه خودِ فلسفه است.


فیلسوفان یونان از منظری عقلی مفهوم تکنیک را کنکاش و بررسی کرده‌اند و چنان‌که می‌‌دانیم تبار واژه تکنولوژی امروزی نیز به واژة «تکنیکوس» یونانی باز می‌‌گردد، اما در مفهوم تکنولوژی، مؤلفه‌‌های کاملاً تازه‌‌ای وجود دارد که هیچ‌گاه در «تکنیکوس» نبوده و به همین دلیل است که تفکر عقلانی و فلسفی در باب تکنولوژی ضرورتی تام می‌‌یابد.


ما از تکنولوژی برای تغییر جهان استفاده می‌‌کنیم تا جهان را متناسب با خود و نیازهای خود بسازیم. تکنولوژی توانایی‌‌های ما را برای ایجاد تغییر در عالم افزایش می‌‌دهد، اما به راستی آیا نتایج چنین تغییراتی همواره شفاف، قابل توصیف و قابل پیش‌بینی است؟ آیا نتایج تغییرات ناشی از تکنولوژی همواره سودمند است؟ و آیا مخاطرات غیر منتظره‌‌ای را در برندارد؟ در پاسخ به همین دست پرسش‌‌هاست که ضرورت تفکر فلسفی و عقلانی درباره پیشگیری از تاثیرات سوء تکنولوژی و کنترل آن نمایان می‌‌شود.


تفکر فلسفی در باب تکنولوژی، خود پیشرفت مهمی در ظرفیت‌‌های تکنولوژی است که ضرورت تفکر فلسفی در مورد آن را توجیه می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: علیرضا عباسی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته