دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1394 - 13:26
جهانگیر هدایت در گفت‌وگو با آنا اعلام کرد

استقبال از دور جدید جایزه ادبی هدایت

با انتشار فراخوان چهاردهمین جایزه ادبی صادق هدایت از اول خردادماه، ارسال آثار نویسندگان از داخل و خارج از کشور آغاز شده است. این استقبال باعث شده مدیر دفتر صادق هدایت پیش‌بینی کند که تعداد آثار ارسالی امسال بیشتر از سال‌های قبل باشد.
کد خبر : 28190

جهانگیر هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، از استقبال نویسندگان برای شرکت در چهاردهمین دوره جایزه ادبی هدایت که مطابق هر سال فراخوان آن در آغاز خردادماه منتشر شده، خبر داد و گفت: «ما هر سال فراخوان جایزه ادبی هدایت را اول خردادماه منتشر می‌کنیم و در سال‌های قبل معمولا ارسال آثار از سوی نویسندگان تازه از شهریور ماه آغاز می‌شد اما امسال از بدو انتشار فراخوان، ارسال آثار شروع شده است.»


رییس دفتر صادق هدایت ادامه داد: «این عکس‌العمل سریع از سوی نویسندگان فارسی زبان در کشورهای مختلف، نشان می‌دهد که بسیاری از نویسندگان علاقه‌مند برای آغاز دوره جدید انتظار می‌کشیدند. با این حساب پیش‌بینی ما این است که امسال تعداد آثار ارسالی بیشتر از سال‌های قبل باشد.»


وی همچنین درباره استقبال علاقه‌مندان از کشورهای دیگر توضیح داد: «از دو سال قبل که یک ایرانی مقیم ونکوور کانادا برگزیده جایزه هدایت شد، انعکاس این خبر باعث شد ایرانیان بیشتری از کشورهای خارجی به این جایزه علاقه نشان دهد. در کشورهای منطقه هم به خاطر 2 برگزیده افغان در دوره‌های قبل، استقبال نویسندگان افغان قابل توجه است. البته تاجیکستان هم همینطور.»


برادرزاده صادق هدایت با اشاره به روند انتشار آثار برگزیده جایزه ادبی هدایت گفت: «داستان‌های برگزیده دو دوره اول، یعنی سال‌های 81 و 82 در کتاب «یاد هدایت» منتشر شد. آثار برگزیده سال‌ 83 تا 89 نیز چندی قبل در کتابی با عنوان «در این رختخواب گرم خوابم نمی‌برد» توسط نشر مروارید به چاپ رسید،‌ اما مشخص نیست رویه انتشار برگزیدگان سال‌های بعد چطور دنبال شود.»


هدایت در پایان از انتشار رمانی به قلم خودش با نام «آخرین پرواز ایکاروس» اشاره کرد و گفت: «این کتاب اخیرا در کشور آمریکا به چاپ رسیده و انتشار و توزیع آن نیز به شرکت آمازون سپرده شده است. کتاب دیگری هم در آستانه انتشار و توزیع در کشور دارم که به زودی خبر آن را اعلام خواهم کرد.»


رمان «آخرین پرواس ایکاروس» بیشتر در گروه روان داستان‌ها قرار می‌گیرد و در واقع آنقدر که فعل و انفعالات روانی قهرمانان مطرح است حرکت و آمد و شد و گفتگوی آنها مطرح نیست. در این داستان دارای ایهامی است که خواننده خود باید دریابد. فلسفه زندگی در داستان از دیدگاه خاصی مطرح می‌شود. توجه به ظاهر وقایع داستان خواننده را از پرداختن به آن چه که در ورای ظاهر آمده باز می‌دارد.


قهرمان که راوی داستان هم هست نویسنده معروفی است. او ضمن آن که نویسنده‌ای متفکر و دانشمند است ولی چون هر انسان دیگری گرفتار آن نقاط ضعفی است که بسیاری انسان‌ها در بندهایش اسیرند. او هم اسیر است ولی با دانشی که دارد سعی می‌کند بسیار عاقلانه و محترمانه و منطقی هوس‌هایش را فرو بنشاند. ولی او متوجه نیست که فقط نیمه کار، یعنی بخش مربوط به خودش را می‌تواند تحت نظم و نسقی در آورد و آن بخش دیگر، آن بخشی که یک انسان دیگری صاحب آن است از نظارت او خارج است و حقیقت چیز دیگری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته