دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1397 - 14:15
روزنامه الاهرام نوشت:

فرصت طلایی ایران در گذر اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر برجام

یک تحلیلگر عرب‌زبان در گزارشی از روند رایزنی‌های میان اتحادیه اروپا با آمریکا نوشت، باید دید ایران چگونه می‌تواند از اختلاف استثنائی به‌وجود آمده میان آمریکا و اروپا استفاده کند و آیا موفق خواهد شد که تحریم‌هایی را که رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر وضع کرده است، ناکام بگذارد؟
کد خبر : 281749

به گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مسعود حناوی، تحلیلگر عرب‌زبان در گزارشی که در روزنامه الاهرام چاپ مصر منتشر شده آورده است: «در لحظه‌ای تاریخی و نادر قرار داریم، لحظه‌ای که در آن کشورهای محوری اروپا مقابل متحد سنتی‌شان، آمریکا ایستاده‌اند و همگی نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد دارند.»


حناوی می‌نویسد: «این اقدام اروپا را نمی‌توان موفقیتی برای توافقات بین‌المللی منعقد شده، تغییر رویکرد و مواضعشان طبق اصول حق و انصاف یا نگرانی از بی‌ثبات شدن امنیت منطقه به‌شمار آورد، آن‌ها عاشق چشم و ابروی تهران نیستند و از خشم و طعنه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز نمی‌ترسند. تنها دلیل اینکه آن‌ها زبان به انتقاد گشوده‌اند این است که منافع حیاتی اقتصادی این کشورها با ایران و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری کلانشان در تهران گره خورده است.»


این تحلیلگر عرب‌زبان برای مقدمه خود مثالی می‌زند و می‌گوید: «به‌عنوان نمونه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان چندی پیش گفت، اروپا نیاز دارد تا بر سر راه‌هایی که بتوان توافق هسته‌ای را بدون حضور واشنگتن نجات داد، تبادل نظر کند. همچنین رونو لو میر، وزیر دارایی فرانسه گفت که اتحادیه اروپا به کمیسیون مذاکره کننده اروپایی پیشنهاد خواهد کرد تا تدابیری اتخاذ کند تا قبل از آنکه تحریم‌های آمریکا اجرایی شوند، از کار بیفتند. درواقع، او با این سوال تصمیم آمریکا را محکوم کرد که آیا قرار است ایالات متحده ژاندارم اقتصادی کره زمین باشد؟»


مسعود حناوی می‌افزاید: «در همین زمینه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به‌طور تلفنی با ترامپ گفت‌وگو و تاکید کرد که ضرورت دارد میزان و کیفیت چگونگی تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های خارجی فعال در ایران بررسی شود. وی همچنین تاکید کرد بریتانیا و شرکای اروپایی‌اش به‌طور کامل به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و تضمین می‌کنند که این توافق اجرا شود، چرا که معتقدند این توافق بهترین راه برای بازداشتن ایران از توسعه سلاح هسته‌ای است.»


وی در این گزارش تاکید کرد، زبان قدرت و منافع بر روابط کشورها در متجلی‌ترین شکل خود حکمرانی می‌کند. ما به وضوح می‌بینیم متحدی متحد دیگرش را به آسانی می‌فروشد، هر چند که همکاری و صداقت میان آن‌ها بسیار طولانی بوده باشد. علاوه بر این، می‌بینیم زبان اصول و مبادی که سال‌ها از آن گذشته است و همچنان بر آن اصرار داریم، در روابط بین‌المللی جایگاهی ندارد؛ اما ایران از این اختلاف استثنائی آمریکا و اروپا چگونه استفاده خواهد کرد؟ آیا موفق خواهد شد که تحریم‌های مورد انتظار عمو سام را ناکام بگذارد؟


این تحلیلگر عرب‌زبان می‌نویسد: «اکنون وظیفه ما اعراب است که اوضاع را به دقت رصد و پیگیری کنیم و منتظر بمانیم. اکنون که ما از دایره تاثیرگذاری بر جامعه بین‌الملل خارج هستیم باید منتظر باشیم و ببینیم چه زمانی نقش‌آفرینی در عرصه منطقه‌ای به ما می‌رسد و چه زمانی قرار است کشورهایمان هدف قرار بگیرند؟ یا اینکه قرار است با ما چه کنند؟»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته