تهدید سلامت روان دانشآموزان در مدارس جدیتر از اعتیاد
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، 100 هزار دانشآموز در معرض خطر اعتیاد و 10 هزار دانشآموز مصرفکننده مواد مخدر؛ آخرین آماری بود که نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش درباره اعتیاد دانشآموزان اعلام کرد.
طبق گفتههای او، در بحث اعتیاد دانشآموزان مصرف داروها مانند ریتالین و ترامادول هم مدنظراست و با محاسبه آنها در طول سالهای اخیر روند مصرف مواد با توجه به تغییر الگوی مصرف بیشتر شده است اما الگوی سنتی مصرف مواد در میانگین خود باقی مانده است.
در همین رابطه عباس فرجی در پاسخ به این پرسش که اخیرا آموزشوپرورش اعلام کرده است 100 هزار دانشآموز در معرض خطر اعتیاد هستند و 10 هزار دانشآموز نیز مصرفکننده مواد مخدر هستند، عوامل موثر در گرایش دانشآموزان به مصرف مواد مخدر چیست؟ اظهار کرد: متاسفانه هر روزه شاهد آسیبهای اجتماعی زیادی در مدارس هستیم و آموزش و پرورش اولین جبهه این برخوردها با مشکلات اجتماعی است در این میان آماری که مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر وجود 10 هزار دانشآموزانی که مکرراً سوء مصرف مواد مخدر داشتهاند نیز قابل توجه است.
وی افزود: به گمانم به دلایلی مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش نخواسته از واژه اعتیاد دانشآموزان استفاده کند و براساس برخی استدلالها شاید هم این ملاحظه درست باشد اما تا همین جای کار یک گام به جلو است و ارائه آمار از وضعیت اعتیاد دانشآموزان شاید زنگ خطرها را به گوش برخی مسئولان بالا دستی برساند.
این کارشناس مشاوره در آموزشوپرورش گفت: با مشکلات زیادی در حوزه روانی و اجتماعی مدارس مواجه هستیم و اگر از من بپرسند و نمیتوان گفت اعتیاد خطرناکتر از سایر آسیبهای اجتماعی است چون هر یک میتواند به اندازه خود خطرناک باشد اساسا به خاطر همین موضوع است که آموزشو پرورش نهاد بسیار حساسی است.
فرجی ادامه داد: مثلا اگر به شما بگویم میزان تهدید دانشآموزان با مصرف نوشابههای انرژیزا کمتر از میزان شیوع مواد مخدر نیست شاید برایتان تعجب آور باشد بنابراین باید به این موضوع از یک افق دیگر نگاه کرد یعنی به جای تمرکز کامل بر مواد مخدر و آسیبهایی که البته به هر یک بسیار مهم هستند به این موضوع بپردازیم که آموزش و پرورش را در یک سبک همه جانبه باید دید و علاوه بر آمار دانشآموزان مصرفکننده مواد مخدر، آمار های مشابه زیادی داریم که هر یک تهدید جدی برای آموزش و پرورش هستند و چون مواد مخدر اسم ترسناکتری دارد بیشتر به چشم میآید.
وی بیان کرد: به عنوان مثال اگر بدانیم در عمدهترین علل مرگ و میر جهان اعتیاد در پایین ترینهای جدول قرار میگیرد احتمالا تعجب کنیم ولی واقعیت همین است بطور مثال هر سال 1.5میلیون نفر به خاطر دیابت میمیرند که این رقم از کل کشتههای جنگهایی که در یک سال در دنیا اتفاق میافتد بسیار بیشتر است یا بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه 18 میلیون نفر بخاطر مشکلات قلبی جان خود را از دست میدهند این رقم در ایران 200 هزار نفر یعنی چیزی معادل 54 درصد از مرگ و میرها را شامل میشود در حالی که این رقم در سال 95 برای مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر حدودا 3 هزار نفر بود.
این کارشناس مشاوره تصریح کرد: مطالعات نشان میدهد که اعتیاد به مصرف مواد قندی تاثیرات اعتیاد به کوکائین را بر روی فرد میگذارد و ترک آن تا همان اندازه پر دردسر و چالش برانگیز است و شاید عجیبتر باشد بگویم عملا ترک مواد قندی به خاطر در دسترس بودن آن بسیار سخت تر از ترک هروئین یا هر نوع مخدر دیگری باشد.
وی ادامه داد: با این مقدمه میخواهم بگویم در سبد آموزش و پرورش کلی آسیب داریم که همه به هم متصل هستند و هر کدام به سهم خود میتوانند مشکلات جدی ایجاد کنند اما اگر ریزبینانه به موضوع نگاه کنیم متوجه میشویم ریشه عمده مشکلات یک جاست؛ اگر وزارت آموزش و پرورش میخواهد گام مهمی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس بردارد باید نگاه خود را عوض کند نگاهی که متاسفانه بسیار بر موضوع آموزش درسی تمرکز دارد نه مهارتهای زندگی.
این کارشناس مشاوره در پاسخ به این پرسش که ساختار آموزشی فعلی مدارس تا چه اندازه به آسیبپذیری دانشآموزان منجر میشود و آیا آموزشهای لازم برای مواجهه دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی به آنها ارائه میشود؟ گفت: دانشآموزان در مدارس از ضعف مهارتهای زندگی، سبک زندگی و بسیاری موارد دیگری رنج میبرند و باید به آنها در این حوزهها کمک کرد. باید تحرک و انرژی به آموزشوپرورش تزریق شود و این موضوع محقق نمیشود مگر آنکه نگاه مدیریتی آموزش و پرورش تغییر کند.
فرجی بیان کرد: درمان 10 هزار دانشآموزی که درگیر اعتیاد هستند دردی از آموزش و پرورش دوا نمیکند باید تا کنون فهمیده باشیم که تدریس درس ریاضی و علوم به دانشآموزی که در معرض انواع آسیبهای اجتماعی است غیر منطقی بوده این دانشآموزان به مهارتهایی نیاز دارند که ابتدا خود را در مقابل این آسیبها ایمن کنند بعد از آن باید به آموزش دروس پرداخت.
وی با اشاره به اینکه باید دانشآموزان را با سبک زندگی سالم آشنا کرد، گفت: باید دانش آموز بداند مهمترین اولویت آموزش و پرورش سلامت روح و روان دانشآموزان است این امر باید به سطح خانوادهها هم کشیده شود متاسفانه بیشترین مراجعه به دفاتر مشاوره برای کمک گرفتن در مدارس مشکلات درسی دانشآموزان است در حالیکه دانش آموز مورد نظر با مشکلات جدیتری روبه رو است.
این کارشناس مشاوره در آموزشوپرورش بیان کرد: انتظار میرود مدیران آموزش و پرورش هم این نگاه را در خود ایجاد کنند مدارس باید از روشهای حل مسئله، روشهای مواجه با بحران و بسیاری روشهای دیگر بهرهمند شوند این امر استثنا پذیر هم نیست متاسفم شاخص مدرسه خوب به خصوص در مدارس غیردولتی رتبههای برتر کنکور است و اولیایی که فقط این شاخص را ملاک خوبی مدارس میدانند باید بدانند که این نگاه گرفتاریهای جبران ناپذیری برای آنها خواهد داشت گرفتاریهایی که یک عمر پشیمانی را به همراه خواهد داشت.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/