ارزش نقدی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر چقدر است؟
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، علیمحمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در نشست خبری تشریح بازسازی این موزه گفت: پس از گذشت 40 سال به خاطر مسائلی همچون رطوبت، دما و مشکلات سقف موزه نیاز فوری به بازسازی احساس میشد که خوشبختانه پس ازپیگیریهای جدی دولتمردان بویژه در دولت دوازدهم این مسئله محقق شد. در حال حاضر گنجینه موزه حدود 4 هزار اثر را در برگرفته است در حالی که این گنجینه در زمان ساخت موزه گنجایش 600 تا هزار اثر را داشت. نیاز به مرمت احساس میشد.
مجید ملانوروزی رئیس دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در این نشست گفت: موزه هنرهای معاصر تهران از لحاظ گنجینه و فرم معماری یکی از 10 موزه مهم جهان به حساب میآید که همواره برای هنرمندان و اهالی رسانه بسیار حائزاهمیت بوده است. در دهه 70 کفپوشهای موزه عوض شد و در سال گذشته سقف موزه مرمت شد که به خاطر شتابزدگی، تأثیر زیادی در نمکشیدگی دو گالری موزه نداشت.
*هیچ اثری از گنجینه خارج نمیشود
ملانوروزی با اشاره به نامهنگاریهای انجام شده با وزرای ارشاد و مجموعه ریاست جمهوری طی 5 سال گذشته، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این پیگیریها به نتیجه رسید و بودجه لازم به مبلغ 6 میلیارد تومان برای پروژه مرمت موزه در نظر گرفته شد. برخی از مسئولین نظرشان این بود که در زمان مرمت، آثار گنجینه به مکانی دیگر منتقل شود اما اصرار داشتیم که هیچ اثری ازموزه خارج نشود و البته در مقطع مرمت، تمامی آثار پلمپ شده و حراست ویژهای از آنها صورت خواهد گرفت.
ملانوروزی ادامه داد: برای انتخاب شرکتی که این پروژه را انجام میدهد از دهها شرکت دعوت شد و سوابق و صلاحیت آنها در این امر بررسی شد. همچنین 3 گروه مستندسازی از پروژه بازسازی موزه عکس و فیلم تهیه میکنند.
*اتمام پروژه بازسازی تا پایان شهریورماه
مسعود معمار رئیس اداره نظارت بر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد در ادامه گفت: از اواخر سال 92 که در این مسئولیت هستم اماکنی همچون موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران را بازدید کردم و برای مرمت آنها برنامهریزی کردیم. این موزه در نگهداریِ 40 ساله خود نواقصی داشت و امروز میخواهیم بدون هیچ تغییر و آسیبی در اصل بنا آن را بازسازی کنیم. البته قبلا بازسازیهای جزئی انجام شده است همچون مرمت سیستم برودتی و سیستم برق و بازسازی سینماتک که سالها تعطیل بود . امیدواریم که پروژه بازسازی موزه تا پایان شهریورماه به پایان برسد.
همچنین احمد طالبینژاد مشاور طرح بازسازی در این نشست گفت: ساختمان موزه هنرهای معاصر یک بنای معاصر است که فقط حدود 40 سال از عمر آن میگذرد برخورد با یک بنای معاصر هم ساده است و هم پیچیده ما با یک اثر تاریخی ناشناخته مواجه نیستم بلکه با یک بنای مدرن مواجه هستیم که براساس شناختِ ساختار آن تصمیمگیری میکنیم.
طالبینژاد درباره عملیات بازسازی بیان کرد: ظرفیت گنجینه موزه را بنابر محدودیتهای موجود فقط تا 50 درصد میتوانیم افزایش دهیم و این کار از طریق الحاق فضاهای مجاور انجام خواهد شد، این فضاها اکنون مورد استفاده اداری و جانبی است.
وی افزود: برای رفع نواقصی مثل نمکشیدگی باید منشاء آن پیدا شود که بسیاری از آنها پیدا شده است؛ البته در کل، این بنا مسئله جدیای ندارد و کاملا پابرجاست و اتفاقات جزئی مثل مشکلات سقف بنا برطرف خواهد شد.
*مستعدترین بناها برای ثبت در "دوکومومو"
محسن عقابی مجری طرح نیز در این نشست گفت: من تاکنون حدود 30 بنای مهم را مرمت کردم که آخرین آنها موزهسرای شهید دکتر بهشتی در خیابان ظفر بود. تخصص اصلی من در بحث "دوکومومو" است که این مبحث ناظر بر ثبت بناهای ارزشمند معاصر است که جزو میراث معماری معاصر محسوب میشود. این امر در حال حاضر در ایران متولی دارد، اما به خوبی به آن پرداخته نشده است. در ایران حدود 2 هزار ساختمان قابلیت ثبت در دوکومومو را دارند که مشهورترین آنها برج آزادی، تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر است، اینها ساختمانهایی هستند که اصالت واضحی دارند و به قطع یقین قابلیت ثبت در فهرست دوکومومو را دارند.
عقابی با بیان اینکه حفظ کالبدی ساختمان به شیوه قبل را مدنظر داریم، عنوان کرد: ما پروژه مرمت را به نحوی انجام میدهیم که صدمهای به اصالت ساختمان وارد نشود اما این امر به گونهای است که ساختمان بتواند حیات خود را حفظ کند متاسفانه برخی از مرمتها به گونهای انجام میشود که ساختمان دیگر قابلیت موزه ندارد و مثل یک شهرک سینمایی فقط نما دارد.
*نمکشیدگی گنجینه به آثار آسیب وارد کرده است؟
ملانوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان آسیبدیدگی آثار گنجینه در اتفاق نمکشیدگی اخیر اذعان کرد: خوشبختانه در آن ماجرا هیچگونه آسیبی به آثار موجود در گنجینه وارد نشده و این آثار وضعیت بسیار خوبی دارند. کامران دیبا در زمان ساخت این موزه، جوان بوده و سابقه ساخت موزه را نداشته است. به همین خاطر در معماری او نواقصی همچون عدم تعبیه اتاق مرمت وجود دارد.
زارع نیز تاکید کرد: در حال حاضر موضوع مرمت آثار موزه مطرح نیست و این بازسازی صرفا مربوط به بنای موزه است. مرمت آثار موزه در آینده طی پروژهای جداگانه و با متخصصان ویژه خود انجام خواهد شد.
ملانوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم نمایش تمامی آثار گنجینه به صورت یکجا طی سالهای اخیر عنوان کرد: ما در این موزه حدود 3700 اثر را داریم که تنها قابلیت نمایش 150 اثر وجود دارد. به همین خاطر نمیتوانیم تمامی آثار را به صورت یکجا نمایش دهیم، اما در سالهای اخیر تمام آثار به استثنای چند اثر غیرقابل نمایش در نمایشگاههای مختلف در موزه به معرض نمایش عموم قرار داده شده است.
*ارزش نقدی آثار گنجینه موزه چقدر است؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزش نقدی آثار موجود در موزه مطرح کرد: ارزش آثار موجود در گنجینه موزه است حدود 5 میلیارد دلار که برخی ادعا میکنند که تا 10 میلیارد دلار ارزش دارد.
ملانوروزی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم مبنی بر وضعیت اسناد و مالکیت آثار گنجینه عنوان کرد: تمام اسناد آثار گنجینه اکنون در موزه موجود است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. تمامی این اسناد به نام موزه هنرهای معاصر تهران ثبت شده است و حتی در سال 94 تعداد 4 اثرِ متعلق به موزه را از آمریکا پس گرفتیم.
زارع نیز گفت: ما در سال گذشته طی برگزاری یک نشست مطبوعاتی اسناد گنجینه را نمایش دادیم، تمامی اسناد در اختیار ماست و برای نگهداری آنها نیز تدابیری اندیشیدهایم همچون نگهداری آنها در محلی خاص و خارج از موزه.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/