دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسئول اطلاع‌رسانی انتشارات روایت فتح:

مشکل حوزه کتاب، در شهرستان‌ها به توزیع و در تهران به معرفی کتاب‌ها مربوط است

مسئول اطلاع‌رسانی انتشارات روایت فتح معتقد است مشکل اصلی برای کتاب نخواندن مردم در شهرستان عدم دسترسی منابع و در تهران معرفی‌نشدن آثار جدید و ارزشمند است.
کد خبر : 280116

محمد حسین همایونی مدیر اطلاع‌رسانی انتشارات روایت فتح در گفت‌‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: مشکل جامعه ما در بخش کتابخوانی نیست، یعنی اگر کتاب به دست مردم برسد، آنها اشتیاق به خواندن دارند. بخش اصلی مشکل ما در پخش و توزیع کتاب است.


وی ادامه داد: ما پخشی که به روستاها کتاب برساند، نداریم بنابراین افراد از خواف که شهرستانی در استان خراسان جنوبی و هم‌ مرز با افغانستان است، به تهران می‌آیند و می‌گویند که می‌خواهند کتابخانه خود را مجهز و تکمیل کنند، چنین افرادی مجبور هستند که از تهران کتاب بخرند چرا که آنچه که می‌خواهند حتی در شهر تربت حیدریه هم پیدا نمی‌شود.


همایونی اظهار کرد: ‌مشکل ما با مردم نیست، مشکل ما در تهران اطلاع‌رسانی نسبت به کتاب است که یا نداریم و یا کم داریم بنابراین اگر رسانه‌ها به درستی بتوانند تازه‌های نشر را معرفی کنند طی چند روز یک کتاب جزو پر فروش‌ترین‌ها می‌شود، برای مثال «قصه دلبری» که درباره داستان عاشقانه از همسر شهید مدافع حرم است طی مدتی کوتاه جزو پر فروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد روایت می‌شود. بر همین اساس اگر حرکتی در رسانه‌ها انجام گیرد، فروش کتاب نیز افزایش پیدا می‌کند.


معرفی هفتگی تازه‌های نشر


مسئول اطلاع‌رسانی انتشارات روایت فتح بیان کرد: بسیاری از کتاب‌ها در مراکز استان‌ها وجود ندارند و همین امر کتاب‌خوان‌ها را با مشکل مواجه کرده است از سویی دیگر در تهران به معرفی کتاب بیش از هر چیز دیگری احتیاج داریم. رسانه‌ها باید به صورت هفتگی آثار مختلف و تازه‌های نشر را معرفی کنند ونویسندگان یا ناشران را که آثار جدیدی به بازار روانه کرده‌اند را به مردم بشناسانند. درون صنف چاپ و نشر نیز لازم است تا فروشنده‌ها درباره کتاب‌ها اطلاعات کافی داشته باشند و در مواجهه با مخاطب کتاب را به درستی معرفی کنند چرا که این امر باعث راغب شدن خواننده کتاب می‌شود.


وی تاکید کرد: ‌اگر کتاب به درستی معرفی شود کتاب‌ها روی دست ناشران نمی‌ماند وقتی کتاب به چاپ 120 یا 128 می‌رسد نشانگر این است که مردم کتاب را دوست دارند و کتاب را می‌خرند اما باید کتاب به درستی معرفی شود تا افراد ضرورت خرید و خواندن آن را بیشتر احساس کنند.


علاقه مردم نسبت به شهدا


وی تصریح کرد: از جمله مسائلی که در خریداری کتاب و معرفی آن در جامعه موثر است، کارنامه نویسنده و انتشارات است، برای مثال انتشارات شهید آوینی از همه قشر خاطرخواه و مخاطب دارد یعنی هم قشر مذهبی و هم قشر امروزی برای خرید آثارشان می‌آیند. بسیاری از افراد که فکر نمی‌کنیم به کتاب‌هایی درباره شهدا علاقه‌مند باشند کتاب‌های انتشارات متعدد را می‌خوانند و به دنبال تازه‌های آن می‌گردند چرا که مردم ما شهید و شهادت را دوست دارند و نسبت به شهید ارق دارند. لازم است تا در جامعه یک کتاب شاخص شود تا استقبال خوبی از آن به عمل آید.


همایونی با اشاره به ابنکه برخی از اوقات وقتی کتاب ارزشمندی منتشر می‌شود، حتی وقت برای چینش آن در قفسه‌ها وجود ندارد اظهار کرد:‌ صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره یک کتاب فروش آن را بالا می‌برد چرا که مردم می‌گویند این آقا کتابخوان است و آنچه در این میان بسیار جالب است، این است که فقط قشر حزب‌الهی به سخنان رهبری توجه نمی‌کنند و عموم افراد می‌دانند کتابی که ایشان معرفی می‌کند، بهترین کتاب است بنابراین تا حرفی به زبان می‌آورد آن را خریداری می‌کنند و همین موضوع تیراژ کتاب‌ها را چندین برابر می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته