دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1397 - 18:55
معاون فرهنگی بنیاد شهید در آیین رونمایی از کتاب:

اسناد مکتوب و نگارش چراغ هدایت انسا‌ن‌هاست

معاونت فرهنگی بنیاد شهید در آیین رونمایی دو کتاب نشر شاهد، از نوشتن به عنوان بزرگترین خلاقیت انسان یاد کرد و نگارش را چراغ هدایت انسان‌ها دانست.
کد خبر : 279093

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، مراسم رونمایی از کتاب رستگاری در جزیره نوشته محمد علی آقامیرزایی و کتاب ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه ایثارگری تالیف سجاد قاسمی امروز ۱۹ اردیبهشت ماه در نشر شاهد برگزار شد.


کاویانی معاون فرهنگی بنیاد شهید در این مراسم گفت:‌ شاید بشود گفت بشر از موقعی که اولین شکل‌ها را روی دیوار غارها به یادگار گذاشت متوجه بود که برای ماندگار شدن، چیزی بهتر از قلم وجود ندارد.


وی ادامه داد: هر جامعه هر چه دارد و ایجاد کرده اگر با قلم و در صفحه ثبت‌ نکرده باشد آن فرهنگ محکوم به نیستی است. زیباترین آثار ایجاد شده انسان‌ها امروز به جز تعدادی سنگ و خاک که برای تفسیرشان سال‌ها باید تحقیق و کشف کرد چیزی باقی نمانده اما از هر آنچه که بر روی ورق ثبت‌ شد به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین اسناد و چراغ راه هدایت می‌توان اشاره کرد.


کاویانی تصریح کرد: پس ما یافته‌ها را از طریق نوشتن حفظ می‌کنیم و به آیندگان به عنوان میراث مکتوب می‌رسانیم و این زیباترین خلاقیت بشر است. اگرچه نقاشی هم خلاقیت به شمار می‌رود اما هیچ چیز به اندازه نوشتن نمی‌تواند مفاهیم ذهنی را به کلمات نزدیک کند.


وی تاکید کرد: از آنجا که انسان دوست دارد ماندگار باشد هیچ فرهنگی به اندازه فرهنگ ایثار و شهادت برایش قله جاودانگی نیست. در دنیای از خودشکوفایی به عنوان بزرگترین شکوفایی نام برده می‌شود درحالیکه انسان‌ها به خوبی دریافته که بالاتر از خود شکوفایی فناست. این مفهوم را بسیاری از انسان‌ها درک کردند و ما هم میراث‌دار پیام آنها هستیم.



معاونت فرهنگی بنیاد شهید اعلام کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران و حوزه فرهنگی آن در زمینه حفظ و توسعه میراث مکتوب و انتقال مفاهیم ارزشی تا کنون بیش از هزار و 600 عنوان کتاب تولید کرده و به جامعه نشر عرضه داشته است. 4 دوره برگزیده شدن نشر شاهد به عنوان ناشر برتر نشان دهنده این است که اگرچه همکاران این حوزه ظرفیت بیشتری دارند اما نهایت تلاش خود را برای ارائه آثار فرهنگی باکیفیت کرده‌اند به طوریکه امروز شاهد بخشی از این رویداد فرهنگی هستیم.


در بخش دیگر این مراسم سجاد قاسمی نویسنده کتاب ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه ایثارگری گفت:‌ ۶۰۰ جدولی که آماده کرده‌ایم با زحمت گروه ۶۵۰ نفره از سراسر کشور بوده است. برای این کتاب 13 هزار و 320 پرسشنامه توزیع شد که 11 هزار و ۱۴۰ پرسشنامه آن پس از بررسی صحت و درستی، مورد بررسی قرار گرفت تا به عنوان خوراکی برای آینده تهیه شود و در استراتژی‌های بنیاد تاثیرگذار باشد. 120 سوال در پرسشنامه طراحی شد که جامعه هدف را به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنالیز می‌کند.


وی ادامه داد: کار ما از مهر 95 شروع شد و در شهریور 96 به پایان رسید و ما 15 گروه از جامعه هدف را دسته‌بندی کردیم و 15 مجلد از آن گروه‌ها را به مرور زمان تقدیم می‌کنیم.


قاسمی تصریح کرد: ما 32 برش استانی ارائه کردیم تا خدمات و ماموریت‌های بنیاد شهید را در استان‌ها آنالیز کنیم. جامعه آماری از میان دو هزار و 350 نفر در گروه سنی 18 تا 60 سال بوده و برای از بین بردن حساسیت، دسته‌بندی‌ها را بر اساس شهرها انجام دادیم. با این توضیحات باید اشاره کرد که مراکز استان را از شهرستان‌ها، خانم‌ها را از آقایان و مقاطع تحصیلی را از هم جدا کردیم و دسته‌بندی سنی افراد را مشخص کردیم و از نزدیک‌ترین اداره به جامعه هدف برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کردیم. در این پیمایش 600 صفحه‌ای موج اول پژوهش است و سه موج دیگر داریم که موج دوم از سال 98 و موج سوم 5 سال بعد آغاز می‌شود. ما در این حرکت تمام ارزش‌های جامعه ایثارگری را بررسی می‌کنیم.


وی در اشاره به حساسیت‌ها بیان کرد: از میان تعداد زیادی از پرسشنامه‌ها که دارای شک بود هزار و ۱۴۰ پرسشنامه را که اطلاعاتش درست و قابل استناد بود را بررسی کردیم که اولین محصول پیمایشی بنیاد شهید است.


سروش عضو نشر شاهد و مرکز مطالعات نیز که دیگر سخنران این مراسم بود، اظهار کرد: نشر شاهد در تمام عرصه‌های شعر و ادبیات و نشر فعالیت دارد و ما سعی داریم در نظریه‌پردازی و بحث علمی نشر شاهد بیشتر کار کنیم.


وی در ادامه به پروژه‌ای اشاره کرد که بیش از 10 سال به طول انجامیده بود و در ادامه اظهار کرد: شهدای عصر علوی، عصر غیبت از کتاب‌هایی هستند که اخیرا چاپ شده و به عنوان کتاب مرجع مطرح هستند. افتخار ما کار با تیم گسترده علمی و دانشمندی است که منبع خوبی در حوزه مطالعات اجتماعیملی و مقایسه آن با جامعه ایثارگری ارائه کرده است.


وی اظهار کرد: فاز اول کتاب ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه ایثارگری گزارش کلی و فاز بعدی برش‌های استانی و بعد برش‌های تخصصی است. امیدوارم در بخش نظریه‌پردازی گام‌های بهتری را بتوانیم برداریم.


شهید رستگار اعتراضی به نحوه جنگ داشت


نویسنده کتاب رستگاری در جزیره نیز پس از حضور در مقابل حاضران گفت: شهید رستگار شهید خاص و ویژه‌ای بود و من از زمانی که در روزنامه جوان به عنوان خبرنگار کار می‌کردم و مطالب کوتاهی درباره وی می‌نوشتم به وی علاقه‌مند شدم چرا که شهید رستگار مردی بود که اعتراضی به نحوه جنگ داشت و شاید به همین دلیل اینقدر مظلوم بود. او در تمام عملیات‌هایش موفق بود مگر اینکه دسته دیگری عملکرد موفقی نداشت.


ناصر رستگار برادر شهید رستگار نیز با اشاره به خاطره‌ای از این شهید به سخن مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرموده است رستگار تنها فرمانده لشگر منتسب به استان تهران است چرا که در آن زمان از قزوین به تهران، از آمل به تهران و از قم به تهران یک استان محسوب می‌شد. مقام معظم رهبری همچنین در سخنانش اظهار کرده بود که افتخارم این است که شهید رستگار فرمانده من بوده است.


در پایان این مراسم کتاب «رستگاری در جزیره» نوشته محمد علی آقامیرزایی و کتاب «ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه ایثارگری» تالیف سجاد قاسمی رونمایی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته