دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1397 - 12:42

آغاز کار همایش ملی اخلاق و عرفان در ادب فارسی با پیام دکتر رهبر

نخستین همایش ملی اخلاق و عرفان در ادب فارسی با پیام دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد زاهدان این دانشگاه آغاز به کار کرد.
کد خبر : 278935

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نخستین همایش ملی اخلاق و عرفان در ادب فارسی با حضور استادان برجسته ملی و کشوری صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان و دانشجویان زبان و ادب فارسی در تالار علامه حلی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان آغاز به کار کرد.


دکتر سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با قدردانی از شرکت کنندگان، پیام فرهاد رهبر به این همایش را قرائت کرد.



متن کامل پیام به این شرح است:


به نام خدا


ستایش کنم ایزد پاک را


که گویا و بینا کند خاک را


دانشگاه الگوی جامعه است و پرچم‏دار فرهنگ، دانایی، نوآوری و فناوری در برهه کنونی، دانشگاه برآیندی از تمام مولفه‌‏های فوق را به‏ کار می‌‏گیرد تا در عرصه‏‌ای دیگر فرهیخته گردد و پرچم افراشته دارد.


انسان در هر جا که باشد، محتاج معناست و تاریخ بشر نشان می دهد انسان‌های معنوی‌تر به مسائل جهان با نگاهی عارفانه‌تر می نگرند. ایرانیان که از پیشینه و پشتوانه معنوی قدرتمندی در حیات تاریخی خود برخوردار هستند، بیشتر از این سو، روی به آیین اسلام گشوده‌اند و به همین سبب، اسلام در ایران، تفسیری عارفانه داشته است و بزرگ‌ترین عارفان مسلمان از ایران برخاسته‌اند. روح معنویت‌گرای ایرانی توان آن را دارد که گوهر معنوی اسلام را بشناسد و برگزیند و در اندیشه، دانش، هنر و زبان ایرانی تجلی بخشد.


بی تردید زبان و ادبیات مهم‌ترین شاکله­ هویت فرهنگی هر کشور و ملتی محسوب می‌شود. ادبیات به نوعی میراث فرهنگی هر کشور است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و مرحله به مرحله به سوی کمال و پیشرفت گام برمی­ دارد و هر نسل سهمی در غنای آن دارد. پرداختن به ادبیات، رابطه میان انسان ها را آسان‌تر می­ کند و ملت را به سوی خودباوری سوق می­‌دهد و در رشد و پیشرفت فرهنگ یاری می­ رساند.


در تاریخ ادبیات فارسی دو پدیده­ اخلاق و عرفان جایگاه وی‍ژه­ ای دارند. کارشناسان ادبی معتقدند این جریانات فکری با ادب و فرهنگ اسلامی چنان آمیزه­ ای از لطایف ادب و حکمت را در ارتباطی نزدیک به وجود آورده ­اند که اگر ویژگی­ های آنها شناسایی و ارزیابی درستی نشود، بی تردید پاره ای از حقایق و واقعیات ادب پارسی نیز پنهان خواهد ماند.



در جهان امروز که به رغم همه وعده‌های فراوانی که در باب آزادی و برابری و شأن و کرامت انسان و پیشرفت و رفاه می‌دهند، جهانی آکنده از ظلم و ستم و بی‌عدالتی و دروغ و خودخواهی است، آموزه‌های اخلاقی بزرگان فرهنگ ایرانی - اسلامی چراغی است برای یافتن راهی به سوی آرامش یعنی راهی به سوی خدا.


بسیار خوشحالم که جوانان باهمت و زمانه‌شناس دانشگاه، گامی دیگر پیش نهادند و با مدد متفکران و دانشمندان گرانقدر کشور، «همایش ملی اخلاق و عرفان در ادب فارسی»‌ را برپا داشتند.


از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و همه‌ نهادها و دستگاه‌های فرهنگی که در این کار اهتمامی شایسته داشتند، قدردانی می‌کنم و تلاش دانشجویان عزیز، متفکران ارجمند و مسئولان زحمتکشی را که با برگزاری این همایش ارزشمند، افقی نو در شناخت مفاخر علمی و مباحث فکری جامعه گشودند، صمیمانه ارج می‌نهم.


سلامت و بهروزی تمام استادان و فرهیختگان گرامی و دست اندر کاران این همایش را از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.


به گزارش آنا، 130 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 95 مقاله منتخب شده و برخی از آنها در خلال برنامه های همایش ارائه و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.


سخنرانی استادان برجسته زبان و ادب فارسی ، ارائه مقاله توسط تعدادی از دانشجویان و برگزاری پنل های تخصصی جزو دیگر برنامه های این همایش است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته