دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1397 - 12:11
مسئول غرفه موسسه نشر آثار شهید بهشتی(ره) در نمایشگاه کتاب خبر داد؛

انتشار نظرات مخالفان و موافقان قصاص پیش از تصویب

مسئول غرفه موسسه بنیاد نشر آثار آیت‌الله شهید بهشتی(ره) از انتشار اسناد نوشتاری که سال‌ها پیش در روزنامه‌ها و حزب جمهوری اسلامی منتشر شده، در قالب کتاب و بعد نرم‌افزار خبر داد.
کد خبر : 278723

علی خالندی مسئول غرفه موسسه بنیاد نشر آثار آیت‌الله شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: کتاب‌های ارائه شده در غرفه شامل 54 عنوان کتاب از درس‌گفتارهای شهید بهشتی است که در کنار 5 عنوان کتاب جدید ارائه می شود.


وی ادامه داد: از میان 5 کتابی که برای اولین بار رونمایی شده، دو عنوان کتاب «نظام اقتصادی» نام دارد که برگرفته از مناظره‌های تلویزیونی شهید بهشتی در دهه 60 است. کتاب «نظام اقتصادی» در قالب دو جلد ارائه می‌شود که یکی رویکرد کاربردی و دیگری رویکرد نظری دارد.


خالندی در خصوص دیگر کتب جدید از آیت‌الله شهید بهشتی، بیان کرد: در میان کتاب‌هایی که برای نخستین بار عرضه می‌شود، یک کتاب زندگینامه (اتوبیوگرافی) از شهید بهشتی وجود دارد که با استقبال بسیار خوبی از سوی بازدیدکنندگان نمایشگاه روبه‌رو شده است.



مسئول غرفه موسسه بنیاد نشر آثار آیت‌الله شهید بهشتی همچنین درباره برنامه‌های امسال این موسسه تشریح کرد: امسال چندین CD و DVD به مخاطبان ارائه می‌کنیم که یکی مربوط به لایحه قصاص پیش از تصویب است. شهید بهشتی از منتقدان و موافقان این طرح دعوت کرده بود تا پیش از تصویب درباره این لایحه صحبت کند ما نیز مناظرات تلویزیونی وی با سران حزب توده، دست گفتارهای وی را در کنار تفاسیر قرآنی در قالب DVD و CD به مردم عرضه می‌کنیم.


وی افزود: ما اسناد نوشتاری که در روزنامه‌ها و حزب جمهوری اسلامی همچنین مباحثی که در زمان ورود شهید بهشتی به دادگستری بود را جمع‌آوری کردیم تا در قالب کتاب و بعد نرم‌افزار ارائه کنیم.


21 عنوان تک‌گفتار از شهید بهشتی


وی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میعادگاه خوبی برای کسانی است که از جای دور به تهران می‌آیند تا با این منابع آشنایی پیدا کنند، تصریح کرد: در این غرفه 21 عنوان تک گفتار داریم که هر یک به مناسبتی در یک سخنرانی گفته شده است. هر یک از گفتارها در قالب کتابچه‌ای 30 تا 40 صفحه‌ای با قطع جیبی به چاپ رسیده است. همچنین کتاب دیگری در این غرفه ارائه می‌شود که مربوط به سخنرانی شهید بهشتی در مراسمی با عنوان لیبرالیسم است.


خالندی درباره مضمون آثاری که در این غرفه ارائه می‌کند، بیان کرد: خانواده، اسلام‌شناسی، معرفتی، شناخت، عرفان، مباحث دینی، انسان‌شناسی و تربیتی از جمله موضوعات کتاب‌ها هستند.



مسئول غرفه موسسه بنیاد نشر آثار آیت‌الله شهید بهشتی در خصوص اینکه بیشترین مخاطبان این آثار را چه کسانی تشکیل می‌دهند، گفت: بیشتر جوانان متدین، طلبه‌ها و دانش‌آموزان هستند که به واسطه پیام‌هایی که از شهید بهشتی در فضای مجازی به گوششان رسیده علاقه‌مند به خواندن کتاب‌های وی شدند. گفتارهای وی برای افراد متدین و طلبه‌ها بسیار اهمیت دارد و زوج‌های جوان و علاقه‌مندانی که از پیش سخنان وی را دنبال می‌کردند همچنان از این کتاب‌ها به عنوان نوستالژی از دوره گذشته استفاده می‌کنند.


وی درباره میزان استفاده از آثار به چاپ رسیده نیز تشریح کرد: اگر از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد آمار بگیریم می‌بینیم که این کتاب‌ها مراجعه‌کننده زیادی داشته به طوری که می‌توان گفت برخی از مطالب از جمله تصویب لایحه قصاص قدم‌هایی برای روشن کردن نقاط مبهم تاریخ است. در این آثار مباحثی وجود دارد که پیش از این به این شکل به آن پرداخته نشده بود در حالی که می‌تواند برای کسانی که درباره تاریخ قانون اساسی تحقیق می‌کنند، پژوهشگران، محققان و دانشجویان تاریخ و علوم سیاسی مفید باشد.


گفتنی است، سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته