فاز اول موتور جستجوی بومی پایان یافت
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، علیرضا یاری در گفتگویی اظهار داشت: فاز نخست پروژه جویشگر بومی که در قالب ۴۰ زیر پروژه و محصول تعریف شده بود به اتمام رسیده و هم اکنون این پروژه در زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه پروژه جویشگر بومی در ۳ فاز تعریف شده است که فاز نخست آن مربوط به تولید محصول و ایجاد دیتاسنتر بود که توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران به اتمام رسید گفت: اجرای فازهای بعدی این پروژه با هدف توسعه بازار و حمایت از محصول، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و در ذیل شبکه ملی اطلاعات انجام می شود.
رئیس پژوهشکده IT مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه موتورهای جستجوی بومی (پارسی جو و یوز) در قالب این طرح، آماده بکارگیری توسط دستگاههای اجرایی هستند، ادامه داد: باید استفاده از این محصولات در میان دستگاههای دولتی ترویج شود و اعتماد لازم به آنها صورت گیرد.
یاری با تاکید براینکه این دو پروژه هم اکنون به سطح قابل قبولی از ارائه سرویس رسیده اند، اضافه کرد: در صورت حمایت از این پروژه ها و توسعه آنها، امکان پیشرفت آنها وجود دارد. به نحوی که قرار است در فاز دوم عملیاتی شدن این پروژه، جذب سرمایه گذار برای این محصولات در دستور کار قرار گیرد.
دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی گفت: قرار است برنامه مدنظر برای توسعه محصولات پایه ای این حوزه از جمله موتورجستجوی بومی، سرویس ایمیل و نقشه بومی در شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات که ریاست آن با شخص وزیر ارتباطات است، مطرح شود که در صورت تصویب این طرح ها، تدوین دستورالعملی برای استفاده دستگاهها از این محصولات در دستور کار قرار می گیرد.
وی با تاکید براینکه در این مرحله موتورهای جستجوی بومی نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و تجاری سازی توسط شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات هستند، ادامه داد: برای کل پروژه جویشگر ملی که موتورهای جستجوی بومی تنها یکی از محصولات آن است، در مجموع ۵۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ارتباطات هزینه شد. از این میزان سهم موتورهای جستجوی بومی هر یک حدود یک میلیارد تومان بوده است. به طور کلی در این پروژه ملی، ۴۰ زیرپروژه تعریف شد. اما در صورت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، تامین مالی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای هر پروژه دور از ذهن نیست.
یاری خاطرنشان کرد: ۴۰ پروژه و حدود ۲۰ محصول از جمله دستاوردهای طرح جویشگر بومی است که این دستاوردها برای استفاده همگان هم اکنون در دسترس قرار گرفته است. از جمله این محصولات می توان به گراف دانش، دادگان زبان فارسی، فارس نت و موتورهای جستجوی پارسی جو و یوز اشاره کرد. این سرویسها برای بسیاری از شرکتها قابل استفاده است و با وجود آنها، دیگر نیاز به طراحی نرم افزارهای جدید نخواهد بود.
انتهای پیام/