دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1397 - 09:47
آنا از هفتمین روز نمایشگاه کتاب تهران گزارش می‌دهد؛

تاثیر قیمت دلار بر بی‌رونقی غرفه ناشران خارجی

هفتمین روز از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حواشی چون بازدید کم غرفه‌ ناشران خارجی و لزوم فرهنگ‌سازی برای اهمیت محیط‌زیست به پایان رسید.
کد خبر : 278439

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا - ناهید منصوری؛ هفتمین روز سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نارضایتی ناشران خارجی از افزایش روز به روز نرخ دلار به پایان رسید.


در حالی که گرانی هر دقیقه‌ای نرخ دلار، بازار فروش ناشران خارجی را در سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کساد کرده، بسیاری از ناشران بین‌المللی به فکر عدم حضور در نمایشگاه‌ها افتادند. اکثر ناشران خارجی از عدم رغبت بازدیدکنندگان برای ورود به سالن‌های خالی غرفه‌های خارجی شکایت داشتند و ارائه نشدن کتاب‌های جدید را بی‌تاثیر در این امر نمی‌دانستند.


از دیگر حواشی امروز ۱۷ اردیبهشت ماه نمایشگاه کتاب تهران، اجرای برنامه‌های متنوعی چون نقالی و شاهنامه‌خوانی در حیاط شبستان بود که توانست توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کند.


اجرای نقالی آن هم توسط هنرمند بسیار جوان اتفاق تازه‌ای بود که با پخش صدا از طریق میکروفون‌ها، بازدیدکنندگان را به حیاط شبستان کشاند. اگرچه مدت توقف هر بازدیدکننده چندان طولانی نبود اما اجرای نمایشی آیینی توانست فضای نمایشگاه را از یکنواختی درآورد.



از دیگر اتفاقاتی که این روزها در غرفه‌های مختلف به شدت رواج یافته دعوت از نویسندگان و رونمایی از کتاب‌ها با حضور مسئولان مختلف است. در این میان غرفه انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی هم از این قضیه مستثنی نبوده و امروز ۱۷ اردیبهشت ماه میزبان رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی شد.


در این بازدیدها، رضا امیرخانی نویسنده و منتقد که از بازدیدکنندگان امروز نمایشگاه بود درباره کتاب قیدار که به تازگی صوتی شده گفت: فکر می‌کنم که کتاب جای خودش را دارد و با هیچ‌چیزی نمی‌توان آن را عوض کرد. در حقیقت جذاب‌تر از کتاب کاغذی چیزی نیست و جای کتاب کاغذی را هیچ چیز پر نمی‌کند، اگرچه این روش به‌نوعی برای این افراد خوب است و نه‌تنها از قشر کتاب‌خوان جامعه کم نمی‌کند بلکه به جامعه‌ کتاب‌نخوان ما تلنگری برای کتاب‌خواندن می‌زند.


همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از واگذاری امور به صنف بیان کرد: واسپاری رویکرد کلی دولت است و بالطبع وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با همین رویکرد پیش می‌رود.


سیدعباس صالحی درباره فروش کتاب‌‌‌های خارجی اظهار کرد: با توجه به نوسانات ارزی پیش آمده و با پیگیری‌‌‌های معاون رئیس ‌جمهوری و همکاری بانک مرکزی در کمیته‌ ارز از ساعت سیزده و سی دقیقه امروز تمام خریدهایی که از بخش ناشران خارجی چه لاتین و چه عربی صورت می‌گیرد با ارز چهار هزار و دویست تومان شده است.


مکان احتمالی نمایشگاه در سال ۹۸


وی درباره‌ مکان احتمالی نمایشگاه کتاب در سال آینده گفت: قصد داریم شرایط بهتری را هم برای ناشران و هم برای مراجعه‌کنندگان فراهم کنیم. البته در این میان مقرون به صرفه نیست که صرفا مکانی را برای نمایشگاه کتاب تهران بسازیم بنابراین به طور طبیعی باید جایی در نظر گرفته شود که در آن نمایشگاه کتاب هم که در سال ده روز برپاست برگزار شود. در بین گزینه‌‌‌های موجود برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در نهایت دو گزینه باقی می‌ماند شهر آفتاب و مصلی تهران. باید ببینیم کدام یک از این دو مجموعه برای ناشران و بازدیدکنندگان رضایتبخش است. ممکن است هیچ یک از این دو مکان نمره بیست را نگیرند اما مهم این است که نمره‌ کدام‌یک مقبول‌تر است.


در پرسه‌های هر روزه در محوطه و فضای بیرونی نمایشگاه با دانش‌آموزانی مواجه می‌شویم که باتوجه به جایگاه آموزش و کتابخوانی به صورت دسته‌جمعی به نمایشگاه آمده‌اند. آنچه در نگاه اول توجه هر بیننده را جلب میکند انرژی زیاد دانش‌آموزان و هیجانشان برای خرید کتاب‌های جدید است.


با توجه به اینکه مخاطبانی که از گروه سنی پایین هر روز به نمایشگاه می‌آیند کم نیستند اما باید به این نکته هم توجه داشت که صرفا بازدیدکنندگان به دانش‌آموزان محدود نمی‌شود، چراکه با تعطیلی مدارس، تازه اوقات فراغت دانش‌آموزان برای بازدید از نمایشگاه به همراه خانواده‌ها شروع می‌شود.


مراکز مشاوره پاتوق جوانان علاقه‌مند به تحصیل


در میان غرفه‌های متعددی که در مسیر رسیدن به شبستان و ناشران دانشگاهی و خارجی قرار گرفته، مراکز آموزشی با ارائه پرسشنامه و مشاوره رایگان، جوانان را ترغیب به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌کنند.


بر اساس حاضران در این غرفه‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که مراکز مشاوره به عنوان راهنما برای ادامه تحصیل با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.


از دیگر حواشی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در تخریب بخش بیرونی این رویداد فرهنگی در جریان است، بی‌توجهی بازدیدکنندگان به حفظ محیط زیست و ممانعت از به هدر رفتن نیروهای انسانی است. با نگاه به هر گوشه از محوطه‌های سبز که این روزها به پاتوق استراحت بازدیدکنندگان تبدیل شده، با انبوهی از زباله روبه‌رو می‌شویم.


اگرچه برگزارکنندگان نمایشگاه و شهرداری با قرار دادن سطل‌های بزرگ زباله به فاصله چند قدم از هم، تلاش خود را برای حفظ سلامتی و محیط پیرامونی انجام داده اما گویا پیش از فرهنگسازی برای کتابخوان کردن مردم، نیاز است تا پاکیزه نگاه داشتن فضای پیرامونمان نیز آموزش داده شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته