دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1397 - 10:45

ضرورت ساخت آرامگاه‌هایی در شان مفاخر ملی ایران

معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست «مفاخرپژوهی» که در سرای اندیشه‌ نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، گفت: تمامی حرکت‌ها در حوزه‌ دانش‌شناسی، رسیدن به حکمت است چیزی که امروزه جای آن خالی است.
کد خبر : 277663

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «مفاخرپژوهی» عصر جمعه 14 اردیبهشت با حضور حسن بلخاری قهی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، کاوه خورابه؛‌ معاون علمی و پژوهشی انجمن، سید عبدالله انوار و منوچهر صدقی سها از اعضای هیات علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سرای اندیشه نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.


معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این نشست به معرفی انجمن پرداخت و ضمن اشاره به سابقه‌ 95 ساله‌ فعالیت انجمن گفت: قدیمی‌ترین و ماندگارترین انجمنی که از سه عنصر آثار، فرهنگ و مفاخر ترکیب یافته است بناست تا با ارتباط‌بخشی به این سه عنصر، اندیشه‌ای را حاصل آورد.


وی حفظ، احیا و بازنشر آثار فرهنگی ارزشمند را در کنار معرفی مفاخر فرهنگ و اندیشه ایران زمین، از دغدغه‌های فعالان این انجمن دانست و گفت: این انجمن از سال 1301 در راستای هم‌اندیشی برای نیل به راهکارهای عملی در جهت احیا و بازنگری در حیطه‌ فرهنگی تشکیل شده است و منشا اثر زیادی بوده است.


وی تاکید کرد: نمی‌توانیم به صرف موقعیت و مکان جغرافیایی، اندیشمند یا تفکری آن را محدود کنیم.


کاوه خورابه افزود: تمامی حرکت‌ها در حوزه‌ دانش‌شناسی، رسیدن به حکمت است چیزی که امروزه جای آن خالی است.


بزرگداشت متفکران اندیشه و احیا میراث و فرهنگ، اولویت کاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی


بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این نشست با ابراز خرسندی از تلاش‌ها و گام‌های موثر انجمن، نظارت مستقیم ریاست‌جمهوری را بر فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، نشانگر اولویت‌دار بودن حوزه فرهنگ توصیف کرد.


وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی و به فراموشی سپردن آثار ملی و مفاخر فرهنگ و اندیشه کشورمان در نتیجه‌ مدرنیته؛ فعالیت انجمن را حرکتی در خور و قابل توجه برای حفظ و احیا این بخش از تمدن ایرانی و اسلامی دانست.


رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی معرفی و بزرگداشت عالمان و متفکران اندیشه و احیا میراث و تمدن و فرهنگ را اولویت کاری انجمن دانست.


وی با بیان اینکه بسیاری از مقبره‌ها و و آرامگاه‌های مفاخر ایرانی پیش از انقلاب توسط این انجمن ساخته شده است، گفت: متاسفانه این اختیار پس از انقلاب اسلامی از این انجمن سلب شده است.


وی با تاکید بر تکریم مفاخر ایرانی خواستار اتخاذ تدابیر و دستور‌العمل‌هایی برای ورود انجمن در ساخت آرامگاه‌هایی در شان مفاخر ایرانی شد.


بوعلی سینا نگاهی فیلسوفانه به تمام امور داشت


در ادامه استاد عبدالله انوار به تشریح اندیشه و فلسفه‌ بوعلی سینا پرداخت و ابن سینا را یک نابغه‌ بحق در فرهنگ ایرانی و اسلامی و دنیا دانست.


وی گفت: بوعلی سینا نگاهی فیلسوفانه به تمام امور داشته و این حتی در نگاه او به ریاضی هم مشهود است.


انوار در پایان ابراز امیدواری کرد تا نسل حاضر با تفکر و ورود به اندیشه‌ بزرگان این خاک همچون ابن سینا علاوه بر دفاع از این داشته‌ها مردان بزرگی چون او را پرورش دهند.


منوچهر صدقی‌سها دیگر سخنران این نشست نیز در تشریح و جایگاه مکتب تهران گفت: این واژه درست نیست و باید واژه حوزه تهران بکار گرفته شود.


وی با انتقاد از کم‌رنگ بودن حضور و اندیشه‌ اساتید نسل‌های گذشته در اندیشه‌ دانشجویان و علم‌پژوهان امروز گفت: این غریبگی و فاصله تاسف‌برانگیز است.


صدقی‌سها در پایان خاطرنشان کرد: این بخشی از میراث و تمدن ماست و دور از شان ماست که این فرهنگ و البته اندیشمندان حوزه‌ تهران به فراموشی بسپاریم.


گفتنی است، سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته