دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌و‌گو با 3 مدیر جوان رسانه ملی درباره موج جوانگرایی در تلویزیون

مدیر جوان به رسانه ملی انرژی می‌دهد

با انتصاب مدیر جوان شبکه 3سیما، جوان شدن مدیریت سیما روند تندتری به خود گرفته است. علی عسکری رئیس رسانه ملی در انتصاب مدیران ارشد رسانه ملی به خصوص در بخش تلویزیون، چینشی شامل مدیران باسابقه و جوان را در کنار هم قرار داده است و از میدان دادن به جوانان ابایی ندارد.
کد خبر : 276759

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، تغییر در سطح مدیران صداوسیما و حرکت به سمت جوانگرایی را می‌توان گامی در مسیر توفیق ارتباط صداوسیما با جامعه جوان ایرانی دانست. سه تن از مدیران جوان صداوسیما در گفت و گو با «جوان» درباره اثرات این حرکت اظهار نظر کرده‌اند.


روحیه جوان در کنار استفاده از تجربه


سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند سیما جوانگرایی در صداوسیما و به کار‌گیری مدیران جوان را باعث نزدیکی میان نیاز مخاطبان جوان و افکار مدیران سیما می‌داند و می‌گوید: طبعاً مدیران جوان بهتر می‌توانند با مخاطبان جوان رسانه ملی ارتباط برقرار و نیازهای آنها را درک کنند. این درک باعث می‌شود چه از نظر محتوا و چه از نظر فرم تلویزیون متحول شده و شاهد رسانه‌ای به روز باشیم.


غفوری با تأکید بر اینکه در روند جوانگرایی در صداوسیما باید از نظرات مدیران باتجربه نیز استفاده کرد، می‌افزاید: اکنون نزدیک 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و دراین زمان ما در بحث مدیریت دارای انباشت تجربه شده ایم و هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند تجربه‌های گذشته به کنار گذاشته شود، بهترین روش در جوانگرایی استفاده از مدیریت جوان در کنار استفاده از تجربیات گذشته است که می‌تواند باعث تحرک مجموعه صداوسیما به سمت ارتقا در عملکرد باشد.


مدیران جوان رسانه ملی را جوان می‌کنند


محمدسرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان سیما که مدیریت دو کانال «پویا» و «نهال» را بر عهده دارد و در زمان انتصاب به مدیریت این شبکه جزو جوان‌ترین مدیران صداوسیما به شمار می‌رفت، در گفت و گو با «جوان» می‌گوید: معمولاً در انجام هر کاری دو بحث اساسی تخصص و توانمندی و پشتکار از اهمیت خاصی برخوردار است. یک مدیر در کنار تجربه باید توانایی جسمی و روحی انجام امور محوله را داشته باشد. وقتی صحبت از جوانگرایی می‌شود، ما بیشتر روی عنصر دوم یعنی توانایی انجام کار تأکید می‌کنیم که اگر به درستی انجام شود می‌تواند باعث تغییرات بزرگی در سازمان شود. سرشار با اشاره به اینکه صداوسیما به خاطر چند دهه فعالیت از نظر تجربه و تخصص به اندازه کافی پتانسیل دارد، می‌افزاید: اکنون نیازمند آن هستیم که انرژی جوانی در کنار تخصص قرار بگیرد.


مدیر شبکه کودک و نوجوان تأکید می‌کند: موج تغییرات در رسانه ملی شروع شده و شاهد این دگرگونی در داخل و خارج از سازمان هستیم.
وی می‌گوید: به کارگیری ایده‌های جوان در ساخت برنامه‌های موفقی مثل «خندوانه» یا نقش مؤثر یک سازمان با مدیریت یک مدیر جوان در ساخت سریال «پایتخت5» که همگی با اقبال و استقبال مردمی روبه‌رو شدند، نشان‌دهنده این است که روح جوانگرایی می‌تواند به خلق موفقیت ختم شود. محمد سرشار، دیگر نتیجه جوانگرایی را کاهش فاصله میان فاصله میان تصمیم گیران و مخاطبان صداوسیما بیان می‌کند و می‌افزاید: نسل جدید مدیران رسانه ملی زبان مخاطب را بهتر متوجه می‌شود و از سوی دیگر به دلیل روحیه جوانی که دارد از کمک متخصصان جوان در بحث نقد و بررسی آثار تولید شده استفاده خواهد کرد، به این ترتیب در سه بخش مخاطب، تولید و نقد و بررسی که مورد نیاز رسانه است، تحول به وجود می‌آید.


وی معتقد است: با حضور مدیران جوان در شبکه‌ها، در کنار استفاده از تجربیات مدیران سابق، زمینه حضور نیروهای متخصص فارغ‌التحصیل دانشگاه در رشته‌های مرتبطی مانند مدیریت رسانه، ارتباطات و علوم اجتماعی در شبکه‌ها فراهم می‌شود.


مدیر شبکه کودک و نوجوان با اشاره به تغییر مدیریت شبکه 3 سیما، می‌گوید: اتفاق خوبی که افتاده این است که تغییرات در سطح مدیریتی باعث انقطاع میان نسل مدیران نشده و هم اکنون دکتر پورمحمدی که از سرمایه‌های رسانه ملی است قرار است در سطح بالاتر ستادی بر کار نیروی جوانی که در سطح میدانی وارد عمل شده‌اند، نظارت داشته باشد و در کنار هم قرار گرفتن تجربه و انرژی جوانی باعث پیشبرد کارها می‌شود.


کسی که به جوانان میدان ندهد به آینده نظام اعتقاد ندارد


مهدی سالم، مدیر شبکه امید سیما از دیگر مدیران جوان شبکه‌های تلویزیونی، در گفت‌و‌گو با «جوان» تأکید می‌کند: من همیشه به همکارانم در شبکه امید می‌گویم کسانی که به هر نوعی به جوانان میدان نمی‌دهند، در اصل به آینده نظام اعتقادی ندارند. جوانان باید وارد عرصه مدیریتی شوند و هیچ کس هم انتظاری ندارد که در همان گام اول نمره 20 در مدیریت به دست آورند، ما باید به 18 گرفتن جوان در عرصه مدیریت خوش‌بین باشیم و به وی کمک کنیم که در آینده با کسب تجربه نمره‌اش را به 20 برساند. این جوانان می‌توانند جانشین مدیران خوبی باشند که در کشور داریم.


سالم با بیان اینکه بخشی از الزامات مدیریت، تنها از طریق تجربه عملی به دست می‌آید و تجربه را نمی‌توان از طریق آموزش و تئوری منتقل کرد، ادامه می‌دهد: صداوسیما در خط مقدم عملیات فرهنگی قرار دارد و لزوم موفقیت در این جبهه نبرد، وجود نشاط و انرژی است. صداوسیما محکوم به استفاده از جوانان است و اگر این کار انجام نشود، فاصله میان مدیران و مخاطبان زیاد و باعث می‌شود تا مدیریت نتواند زبان مخاطب را در کند و با آن ارتباط برقرار نماید.


وی با بیان اینکه هم اکنون بهترین برنامه‌سازان تلویزیون همان جوان هایی هستند که در گذشته به آنها اعتماد شد، توضیح می‌دهد: برنامه‌سازانی مانند مهران مدیری که اکنون جزو موفق‌ترین‌های تلویزیون هستند، زمانی که وارد صداوسیما شدند زیر 20 سال سن داشتند ولی به آنها اعتماد شد و میدان عمل پیدا کردند، اکنون نیز ثمره آن اعتماد را می‌بینیم.


مدیر شبکه امید سیما با اشاره به اینکه مدیران موفقی مانند علی‌اصغر پورمحمدی و رضا پورحسین در زمان تصدی مدیریت‌های سطح بالا در صداوسیما جزو نسل جوان به شمار می‌آمدند، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های دکتر علی عسکری، اعتماد به جوانان است؛ جوانانی که می‌توانند از تجربیات مدیران خوبی مانند پورمحمدی و پورحسین استفاده کنند و شرایط بهتری را به وجود آورند. از آنچه مدیران جوان شبکه‌های تلویزیونی عنوان کرده‌اند، تداوم جوانگرایی در کنار استفاده از تجربیات مدیران با سابقه رسانه ملی کلید موفقیت تلویزیون در ارتباط قوی‌تر با مخاطبانش خواهد بود.


منبع: جوان


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب