دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1394 - 15:44
مدیر گروه مشاوره و راهنمایی واحد یزد در گفت‌وگو با آنا:

استفاده از شبکه‌های اجتماعی لحظات شاد در کنار هم بودن را از بین می‌برد

دکتر محمد حسین فلاح گفت: کار شبکه‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها، گرفتن و تصرف لحظات واقعی و دنیای طبیعی و جایگزین کردن یک شبکه مجازی و دروغین به جای آن است.
کد خبر : 27603

این استاد دانشگاه و مدیر گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با موضوع شبکه‌های اجتماعی و اثرات سوء آن در زندگی مردم اظهار کرد: برای استفاده بهینه از هر تکنولوژی ابتدا باید زیرساخت‌ها و فرهنگ‌های استفاده از آن را آموزش داد.


وی گفت: هجوم شبکه‌های اجتماعی به زندگی مردم زودتر از آموزش فرهنگ استفاده از آن اثرات مخربی را به همراه داشته است که مهمترین اثر آن، غصب لحظات شاد با هم بودن و در کنار هم بودن و ارتباطات صورت به صورت است. امروزه تأمین اقتصاد خانواده حجم زیادی از زمان افراد را می‌گیرد، بنابراین مدت زمانی که باید صرف با هم بودن، ورزش و تفریح بگذرد به وضوح می‌بینیم که صرف مطالعه و گشت و گذار در محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.


این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص اینکه آیا شبکه‌های اجتماعی می ‌توانند باعث بروز سردی در بین خانواده‌ها و مهمتر از همه پیداش طلاق شوند، اظهار کرد:‌ اگر مدیریت محتوایی و مدیریت زمان استفاده از آن اتفاق نیفتد، یقیناً این امر در درازمدت روی خواهد داد.


فلاح خاطرنشان کرد: بدون شک عدم کنترل محتوا در پیام‌های رد و بدل شده در گروه‌ها می‌تواند در مدت زمانی نه چندان دور باعث ایجاد مقایسه در یبن شرکای زندگی شود. عضویت‌های نابخردانه و کنترل نشده در گروه‌ها و ارتباط در دنیای غیرطبیعی و شنیدن حرف‌های کنترل نشده و گفتن آن می‌تواند باعث ایجاد شک در بین شریک زندگی شود.


این استاد دانشگاه، استفاده از شبکه‌های مجازی را اعتیادآور دانست که روز به روز به میزان مصرف استفاده از آن افزوده خواهد شد؛ چه بسا اگر روزی این شبکه قطع و یا برای تلفن همراه مصرف کننده اتفاقی روی دهد، شخص دچار علائم ترک اعتیاد می‌شود.


وی بهترین سن استفاده از تلفن همراه در بین جوانان را با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی شهرها متفاوت دانست و اظهار کرد: به علت وجود هیجانات دوران نوجوانی زیر 15 سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و تا فرد به بلوغ فکری و اجتماعی و سواد رسانه‌ای خوبی دست نیافته باشد، باید از در اختیار داشتن آن خودداری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته