دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1397 - 12:31
چهره سال انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با آنا:

لزوم انتشار بخشی از کتاب در فضای مجازی، برای ترغیب به کتابخوانی/ نویسندگان پای‌بند به واقع‌بینی و واقع‌گویی باشند

چهره سال انقلاب اسلامی در سال 1397 گفت: انتشار بخشی از کتاب‌ها در فضای مجازی، سرنخ دادن به مخاطب برای رسیدن به کتاب و ترویج و تشویق کتابخوانی است.
کد خبر : 275892

حمید حسام که چهره سال انقلاب اسلامی در سال 1397 است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا در ارائه راهکاری برای ترغیب به کتابخوانی و انتقال مفاهیم به نسل جدید گفت: امروزه استقبال از فضای مجازی اشتهای بسیاری از افراد و از جمله آنان نسل جوان را به خواندن کتاب کاهش داده و به همین دلیل نیز لازم است تا از ظرفیت فضاها به عنوان ابزار برای استقبال از کتاب و کتابخوانی استفاده شود.


وی ادامه داد: در دوره‌ای که مطالب ثبت شده بر ورق خوانده نمی‌شود بهتر است برای ترغیب و تشویق خواننده به کتابخوانی، بخش‌هایی از کتاب را در فضاهای مجازی منتشر کرد و سر نخی به مخاطب داد تا با میلی که درونش ایجاد شده به کتاب برسد. باید از شرایط بوجود آمده یعنی علاقه‌مندی جوانان به حضور در فضای مجازی به بهترین نحو استفاده کنیم.


چهره سال انقلاب اسلامی در سخنانش از دوره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان سالهای درخشان و پرافتخار کشورمان یاد کرد که سرمایه ملی ایرانیان نیز به شمار می‌رود.


وی در ادامه تصریح کرد: نویسندگان باید به عنوان راویان رویدادهای دوره دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پای‌بند به واقع‌بینی و واقع‌گویی باشند چراکه مهم‌ترین رسالت ما در نگارش و پرداختن به چنین مضامینی تقید و الزام به پای‌بندی نسبت به حقیقت این ماجرا است.


وی تاکید کرد: شاید احساس فاصله گرفتن از حقیقتی که مربوط به دوره انقلاب اسلامی و دوره هشت ساله دفاع مقدس بود علت اصلی این باشد که خواننده یک کتاب و یا تماشاگر یک فیلم نتواند با اثرارتباط برقرار کند. وقتی رزمنده‌ای که جنگ را تجربه کرده به تماشای فیلمی می‌نشیند که از حقیقت فاصله دارد، متوجه می‌شود که فضای آن برهه با حال‌وهوایی که در فیلم می‌بیند یکی نیست.


حسام گفت: انقلاب و دفاع مقدس یک حقیقت و یک واقعیت تاریخی است و اگر بر بال هنر نشیند و عناصر زیبایی‌شناسانه به آن تزریق نشود دایره خوانندگانش محدود می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد هنر، ودیعه‌ای الهی است و زیبایی‌‌شناسی عنصر مشترک میان آدم‌هاست که باعث گره خوردن خواننده و یا مخاطب با یک کتاب یا یک اثر می‌شود.


وی ادامه داد: البته در این میان نکته‌ای هم وجود دارد و آن این است که تزریق عناصر زیبایی‌شناسانه، هنرمندانه و ادیبانه نباید به واقعیت لطمه وارد کند، لذا این دو موضع را باید در کنار هم قرار داد. در ادبیات دفاع مقدس این یک اصل است که هم باید واقعیت را خوب شناخت و هم هنرمندانه آن را انتقال داد.


چهره سال انقلاب اسلامی تصریح کرد: نکته دیگری که جامعه ما به آن امروزه توجه دارد این است که به تاثیر‌گذاری آنچه نویسنده در متن گفته بر خود او توجه می‌کند. مردم در مواجهه با اثری با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، نگاه می‌کنند تا ببیند چه اندازه نویسنده نسبت به حرف‌هایی که می‌زند تاثیر‌پذیر بوده است و اینکه آیا خود مقید به صحبت‌هایش هست؟ اگر به دوره‌های زمانی مختلف نگاه کنیم متوجه می‌شویم هرچه مزان جلوتر آمده از شخصیت معنوی و رزمندگی فاصله گرفته‌ایم به طوریکه می توان گفت که خود آن روز ما، خود شهرت گریز، متعالی و الگو بوده اما هرچه زمان جلوتر آمده تقیدها و توجه به مسائل حاشیه‌ای دست و پای ما را بسته است. در چنین شرایطی مخاطب یک کتاب می‌گوید اگر این اثر، حائز اهمیت بود بر روی راوی تاثیرگذار می‌بود.


وی خاطرنشان کرد: زنده‌یاد علی خوش لفظ که من هم خاطرات وی را در کتاب «وقتی مهتاب گم شد» به نگارش در آوردم، به قدری از مسائل حاشیه‌ای دور فاصله داشت و شهرت گریز بود که مقام معظم رهبری برای وی اصطلاح شهید زنده را بکار برد. این در حالی است که رهبر عظیم‌الشان برای کمتر کسی چنین اصطلاحی را بکار برده است. در نظر گرفتن چنین القابی برای خوش لفظ به این دلیل بود که رهبر انقلاب در سیمای وی پای‌بندی را می‌دید و خوش‌لفظ همچنان به فضیلت‌های بچه‌های دفاع مقدس پایبند بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته