دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آخرین رتبه ایران در فناوری نانو/ چین در صدر قرار گرفت

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت که ایران تا ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه چهارم را در میان کشورهای تولید کننده علم و فناوری نانو کسب کرده است.
کد خبر : 275288

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، جعفر مهراد گفت: «تعداد مقاله‌های فناوری نانو منتشره از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران که در ماه آوریل ۲۰۱۸ بروزآوری شده است ایران را در رتبه چهارم در بین کشورهای تولید کننده علم و فناوری نانو قرار داده است».


وی افزود: «این مقاله‌ها در پایگاه استنادی وب آو ساینس نمایه‌سازی شده است».


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: «کشور چین با تولید ۱۵ هزار و ۲۷۰ مقاله در این حوزه رتبه اول را در اختیار دارد».


مهراد اضافه کرد: «رتبه‌های دوم تا پنجم به ترتیب به آمریکا با پنج هزار و ۴۴۲ مقاله، هندوستان با سه هزار و ۲۲۴ مقاله، ایران دو هزار و ۳۰۰ مقاله و کره جنوبی دو هزار و ۲۴۳ مقاله اختصاص دارد».


وی عنوان کرد: «کشورهای آلمان، ژاپن، انگلستان، فرانسه و اسپانیا به ترتیب با تولید ۱۷۷۰، ۱۶۵۲، ۱۱۸۱، ۱۱۵۷ و ۱۰۲۵ مقاله در ردیف‌های ششم تا دهم تولید علم و فناوری نانو قرار دارند».


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: «متوسط استناد به مقاله‌های فناوری نانو در سال ۲۰۱۷ میلادی 1/81 و متوسط استناد در پنج سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ برابر با 17/99 است».


مهراد خاطرنشان کرد: »در این بازه زمانی تعداد مقالاتی که توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در نشریات معتبر علمی با نمایه آی اس آی انتشار یافته رو به افزایش بوده است».


وی اضافه کرد: «تلاش برای تولید مقاله‌های فناوری نانو در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور مختلف است».


چهره ماندگار علمی کشور تاکید کرد: «تعداد پتنت‌های مرتبط با حوزه فناوری نانو که در اداره پروانه‌های ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده است براین اساس که در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۱ پتنت، ۲۰۱۴ تعداد ۸ پتنت، ۲۰۱۵ تعداد ۱۲ پتنت، ۲۰۱۶ تعداد ۱۰ پتنت، ۲۰۱۷ تعداد ۱۳ پتنت و ۲۰۱۸ که تنها سه ماه از آن سپری شده است تعداد شش پتنت بوده است».


مهراد گفت: «در حوزه فناوری و علم نانو ۲۵ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فعالیت دارند و در حدود ۳۵ هزار دانشجو و یا فارغ‌التحصیل نیز در این رشته که در جزو فناوری‌های پیشرفته است در مقاطع ارشد و دکتری در کشور وجود دارد».


وی گفت: «مجموع تلاش فعالان و شاغلان این حوزه با حمایتی که معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و نیز برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور از فناوری و علم نانو بعمل می آورند تولید علم را به تجاری سازی و تولید ثروت مبدل کرده است».


به گفته وی، ارزش محصولات نانو در ایران و درآمد حاصل از آن به بیش از هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته