دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«اینستاگرام» برای خرید کردن امن نیست

دسترسی آسان، سرعت بالای انتخاب و بی‌نیازی از رفت و آمد، برای وسوسه شدن به خرید از شبکه‌های اجتماعی کافی است؛ اما باید بدانید که اینگونه خریدها خطرات خاص خودش را دارد.
کد خبر : 27415

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مدت زمان زیادی از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی نمی‌گذرد، ولی خرید و فروش از این طریق مورد استقبال قرار گرفته است.


از میان این شبکه‌های اجتماعی، «اینستاگرام» از محبوبیت خاصی برخوردار است. اگر شما هم عضوی از اینستاگرام باشید، حتما با حجم زیادی از تبلیغات در آن مواجه شده‌اید.


برای خرید کالا از صفحات اینستاگرام کافی است جنس مورد نظر خود را انتخاب و تصویر آن را برای فروشنده ارسال کنید. در این روش به سرعت با شما تماس گرفته شده و کالا با پست به نشانی شما ارسال می‌شود.


فروشندگان ایرانی کالا در صفحات اینستاگرام معمولا شماره حسابی را به مشتریان اعلام می‌کنند. در این روش خریدار ابتدا بخشی یا تمام مبلغ کالا را به حساب فروشنده واریز می‌کند و پس از آن فرایند خرید و ارسال کالا تکمیل می‌شود.


خبرنگار آنا با یکی از فروشندگان کفش‌های اورجینال در اینستاگرام تماس گرفت و جزئیات کسب و کارش را جویا شد. او نصف مبلغ خرید کالا را قبل از ارسال سفارش دریافت می‌کرد. خبرنگار از او سوال کرد که چه تضمینی برای فرستادن کالا وجود دارد. وی در پاسخ، شماره یکی از مشتریان دائم خود را که به گفته او تا به حال 11 جفت کفش از او خریداری کرده را داد و از خبرنگار خواست برای حصول اطمینان با این شخص صحبت کند!


در اینگونه کسب‌وکارها تعداد زیاد فالوورهای صفحات برای خریداران اغوا کننده است. همچنین انتشار عکس‌هایی که ادعا می‌شود خریداران با کالاهای خریداری شده از این فروشگاه‌ها ارسال کرده‌اند، باعث می‌شود مشتریان جدید کمی بیشتر به فروشنده اعتماد کنند.


با این حال ممکن است خریدار پس از دریافت کالا به این روش،‌ متوجه مغایرت آن با کالای سفارش داده شده شود. همچنین در این روش خرید امکان امتحان کردن کالا از لحاظ جنس، اندازه و کیفیت وجود ندارد.


امکان شکایت هست؟


اگر در خریدهای اینترنتی با این قبیل مشکلات برخورد کنیم و دارای فاکتور و رسید خرید نباشیم، امکان پیگیری آن از طریق سازمان تعزیرات یا سامانه 124 وجود ندارد.


سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز از جمله سازمان‌هایی است که متاسفانه هنوز برای شکایت از اینگونه خریدها تمهیداتی نیاندیشه است.


آخرین راهکاری که برای شکایت باقی می‌ماند مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای است. تنها مدرکی که در خرید اینستاگرامی می‌توان به آن استناد کرد، شمار حسابی است که هزینه خرید به آن واریز شده است. هر چند ممکن است این شماره حساب نیز مربوط به افرادی باشد که روحشان از سو‌ء استفاده از حسابشان خبر نداشته باشد.


با این حساب در جامعه‌ای که تابلو «پس از فروش پس گرفته نمی‌شود» بر سر در اغلب فروشگاه‌های آن نصب شده است، بهتر است خرید از فروشگاه‌های اینترنتی یا مجازی آن با دقت بیشتری انجام شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مهدی
United States of America
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
۰
جدیدا یک اپلیکیشن اومده به اسم شاپگرام که می شه با خیال راحت از فروشگاه های اینستاگرامی خرید کرد، اگه مشکلی هم پیش اومد تیم پشتیبانی شون دخالت می کنه و معمولا مرجوع می شه کالا و پول رو پس می دن.
جلال احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
۰
خب تهش چیکار کنیم خرید نکنیم آخه بعضی جنساشون انضافا خیلی قیمت مناسبه راه کار چیه ؟
هلدینگ شایسته