دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معضل کپی‌کردن اخبار دروغ در کانال‌های تگرامی

هرچند کانال های خبری تلگرامی موجب دسترسی و انتشار سریع رویدادها و حوادث و اتفاق های روزمره شده است و کاربران در کمترین مدت زمانی می توانند از رخدادهای پیش آمده مطلع شوند، اما درج اخبار کذب در یک کانال و کپی کردن سریع آنها در کسری از ثانیه در دیگر کانال های خبری، موجب نگرانی، سردرگمی و بی اعتمادی مردم شده است.
کد خبر : 273284

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، این معضل زمانی بیشتر مشکل سازمی شود که اخبار کذب در کانال سایت ها و خبرگزاری های معتبر و رسمی اعلام و نیز بازنشر می شود و مردم نمی دانند واقعیت اخبار چیست و گاه تشخیص سره از ناسره سخت می شود.


ادمین های این کانال ها بدون توجه به موثق بودن اخبار در رقابتی بیهوده وغیر قابل دفاع می کوشند از دیگر رقبای خود جا نمانند و اخبار را هر چه سریع تر کپی کنند و این گونه می شود که سطح اعتماد مردم به رسانه ها کاهش می یابد و موجب بی اعتباری آنها می شود، کمااینکه امروزه این اتفاق متاسفانه افتاده است.


نمونه این خبر را امروز در کانال های مختلف خبری دیدیم ؛ خبر بستری شدن حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به دلیل بیماری قلبی در کمتر از چند ثانیه در کانال های خبرگزاری های رسمی کشور درج و ساعتی بعد تکذیب شد.


نکته جالب این خبر این است که اکثر خبرگزاری ها خبر یادشده را بدون ذکر منبع منتشر کردند و وقتی از دروغ بودن خبر مطلع شدند، خبر خود را ادیت و آن را به منبع خبری اصلی منتسب کردند!


بگذریم از اینکه اصولا باید پرسید چرا رسانه های رسمی مانند صدا و سیما و ...باید بدون واکاوی اخبار و اطلاع از صحت و سقم اخبار به درج چنین اخبار کذبی مبادرت ورزند و آیا خبرسازی و انتشار اخبار دروغ موجب بی اعتمادی مردم به رسانه های داخلی و گرایش آنها به رسانه های خارجی نمی شود؟


متاسفانه باید گفت جای خالی دروازه بانی خبر و دقت در موثق بودن اخبار امروزه در رسانه های ما بیش از پیش احساس می شود و شاید موقع آن رسیده است که همه مسئولان و دست اندرکاران رسانه برای این معضل تدبیری بیندیشند که گاهی خیلی زود دیر می شود!


منبع: سلامت آنلاین


انتهای پیام/

برچسب ها: دروغ شایعه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب