دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کامور بخشایش:

تکمیل پازل‌های تاریخ و پرداختن به جزئیات از دلایل اقبال خاطره نگاری پس از انقلاب است

نویسنده حوزه ادبیات و تاریخ انقلاب درباره اثرات انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ نگاری گفت: با وقوع انقلاب اسلامی تاریخ نویسی دگرگون شد و توانست به لایه‌های مختلف جامعه راه یابد از همین رو تکمیل پازل‌های تاریخ و پرداختن به جزئیات از دلایل اقبال خاطره نگاری پس از انقلاب است.
کد خبر : 270403

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، جواد کامور بخشایش نویسنده حوزه ادبیات، تاریخ انقلاب و دفاع مقدس درباره اثرات انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ نگاری گفت: با وقوع انقلاب اسلامی تحولات و دگرگونی های بنیادینی در ایران رخ داد که تاثیراتش در قرن بیستم بسیار منحصر به فرد است، تاثیرات انقلاب اسلامی در همه ابعاد و حوزه‌ها رخ داد که حوزه ادبیات و تاریخ نگاری نیز از آن مستثی نیست.


وی ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی مضامین ادبی و تاریخی نیز لباس انقلاب پوشید و از همین رو اتفاقات بزرگی رقم خورد. ادبیات به عنوان یک نهاد اجتماعی در تعامل یا تقابل با الگو های فکری قرار گرفت از همین رو مضامین بسیاری دچار تغییر و دگرگونی های بسیار شد. در حوزه تاریخ و ادبیات اتفاقات بزرگی رخ داد که یکی از آنها اجتماعی شدن و مردمی شدن آن بود.


این نویسنده اضافه کرد: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید خاطره نگاری جایگاه ویژه ای در میان مردم به دست آورد و روایت رخدادها توسط مردم عادی و افراد جامعه و نه روایتگران تاریخ نگار صورت گرفت و آنها توانستند بخشی از تاریخ کشور خودشان را روایت کنند که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.امروز شاهد انتشار آثاری هستیم که توانسته روایتی دقیق از اتفاقات را برای نسل های آینده به یادگار بگذارد از همین رو باید این اتفاق را یک موفقیت بزرگ برای انقلاب اسلامی دانست.


کاموربخشایش با بیان این که در زمان پیش ازانقلاب تاریخ نگاری ها به صورت حکومتی بود، تصریح کرد: پیش از انقلاب تاریخ نگاری توسط تاریخ نویسان به شکل حکومتی نوشته می شد و معمولا بدنه جامعه ارتباطی با تاریخ نویسی یا خاطره نگاری جهت ثبت در تاریخ نداشتند اما شما مشاهده می کنید که پس از انقلاب و پس از دوران دفاع مقدس چه حجمی از خاطرات از مردم عادی ثبت شده و امروز به شکل کتاب در دسترس جامعه قرار گرفته است.


وی در ادامه با اشاره به دسترسی به اسناد محرمانه و از دوران پیش از انقلاب و افزایش فعالیت محققین در حوزه های مرتبط نیز گفت: ما در حوزه تاریخ نگاری به حد ایده آل نرسیده ایم اما کارهای بسیار جدی در این حوزه صورت گرفته است. حجم تولیدات، انتشارات کتب و اسناد و همچنین افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند نشان از موفقیت تاریخ نگاری پس از انقلاب است. دسترسی به اسناد محرمانه رژیم پهلوی، ورود به موضوعات ممنوعه که پیش از انقلاب امکان پرداختن به آنها وجود نداشت و بررسی سیر اتفاقات به صورت حقیقی و نه روایت توسط رژیم سابق از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه تاریخ نگاری است.


این پژوهشگر و تاریخ نگار با تاکید بر این که تنکیک‌های جدیدی در حوزه خاطره نگاری به وجود آمده است، گفت: باید قبول کنیم پس از انقلاب تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا اتفاقات، رخدادها و وقایع گوناگون در تاریخ ثبت شود و این تلاش ها راه را برای رسیدن به اهداف تعیین شده هموار می کند. امروزه تکنیک های جدیدی برای تاریخ نگاری به وجود آمده است و در حال گسترش است این تکنیک ها خاطره نگاری و بحث تاریخ شفاهی است که موج آن از خارج از کشور آغاز شد و توجه بسیاری از نویسندگان را به خود جلب کرد.


کامور در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل مشارکت اقشار و احاد جامعه در وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیاری از مردم نقش های گوناگونی در رقم خوردن این تاریخ دارند، اگر امروز یک آزاده ای که دوران سختی را در زندان های رژیم بعثی سپری کرده و یا ایثارگری که سال های سال را در جبهه ها گذارنده خاطراتش را نقل کند قطعا این تاریخ، تاریخ سرزمین ما است و ارزش بسیاری دارد زیرا در درجه اول خود راوی به اتفاقاتی اشاره دارد که در کتب تاریخی ما اشاره نشده است و یا کمتر به آن پرداخته شده و حالا او می تواند به عنوان یک شاهد عینی روایت کند، و هم این که تاریخ ایران اسلامی توسط خود مردم روایت خواهد شد و این بی طرفی در روایت و پرداختن به تحولات بزرگی همچون دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت است.


وی ادامه داد: وقتی مردم شروع می‌کنند خاطرات خود را روایت می کنند پازل‌های مغفول تاریخ انقلاب و دفاع مقدس کامل می شود و اقبال جامعه نیز به مطالعه چنین آثاری بسیار زیاد است زیرا پرداختن به ناگفته‌ها، جزئیات و روایت رخدادهایی از متن جامعه بسیار مهیج و جذاب است، وقتی مردم مشاهده می کنند مجموعه خاطرات فردی از طبقه پایین یا متوسط جامعه حاوی رخدادهای انقلاب است قطعا با اقبال خوبی مواجه می شود و طی همین سال‌ها این مسئله نیز به اثبات رسیده که آثار خوب مخاطبان بسیار زیادی داشته است و امیدوارم تعداد این کتاب ها بیشتر شود و با موفقیت‌های بیشتری مواجه شویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته