دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طراح صحنه و لباس «دارکوب» مطرح کرد؛

رشد کیفی آثار با تفکیک طراحان صحنه و لباس/ اهل گفت‌وگو و تعامل هستم

طراح صحنه و لباس سینمای ایران گفت: بیشتر از هر امر دیگری اهل گفتگو هستم و برای کارگردانان و بازیگرانی که درام را می‌فهمند و به دیگر عوامل تولید هم اهمیت می‌دهند، احترام قائلم.
کد خبر : 269186

آیدین ظریف، طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «دارکوب» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در خصوص همکاری با این پروژه به کارگرانی بهروز شعیبی گفت: در روند ساخت آثاری که برای سینما یا تلویزیون می‌‌سازیم، شرایط تولید به خصوص برای فیلم‌هایی که در زمان حال می‌‌گذرند، ایجاب می‌کند که بازیگران از لباس‌های شخصی‌شان استفاده کنند اما در فیلمی مثل «دارکوب» با وجود اینکه زمان فیلم مربوط به حال می‌شود چنین شرایطی برای بازیگر اصلی یعنی خانم سارا بهرامی فراهم نبود.


*ایجاد فضای رئال در راستای فیلمنامه


وی ادامه داد: از این رو، همه لباس‌ها با همفکری و تعامل ‌میان من و کارگردان و بازیگران و براساس هر نقش و کاراکتری که هر بازیگر آن را ایفا می‌کرد با وسواس بسیار و به درستی انتخاب شد. از طرفی همه صحنه‌های فیلم ساخته شد و تمام تلاش ما این بود که بدون آنکه طراحی صحنه گل درشت شود فضای رئال را در راستای فیلمنامه بازسازی کنیم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.


*بیش از هر چیز دیگری اهل گفت‌وگو هستم


ظریف که بیش از این در فیلم سینمایی «سیانور» با بهروز شعیبی همکاری داشته، در خصوص کار با این کارگردان جوان توضیح داد: بر این امر که برای هر اثر سینمایی باید قبل از هر چیز با کارگردان اثر به یک درک مشترک رسید، ایمان دارم. بیشتر از هر امر دیگری اهل گفتگو هستم و برای کارگردانان و بازیگرانی که درام را می‌فهمند و به دیگران و دیگر عوامل تولید هم اهمیت می‌دهند، احترام قائلم و نظراتشان برایم مهم است.


وی ادامه داد: در خصوص «دارکوب» دقیقا شانس آوردم چرا که تمامی عوامل تولید همان بودند که من می‌توانم به راحتی با آن‌ها کار کنم و احساس خستگی نداشته باشم. در حین تولید این فیلم همه با هم همدل و همراه بودیم و این لذتبخش‌ترین وجه کار بود.


*سعی کردیم در «دارکوب» دیده نشویم


این طراح لباس با اشاره به اینکه در روند تولید فیلم «دارکوب» همه گروه تولید در پشت صحنه سعی داشته‌اند که اثری از آن‌ها در فیلم دیده نشود، گفت: به عنوان مثال استاد برازنده تمام تلاش خود را در نورپردازی به کار گرفت تا به طورکل دیده نشود و همه خواستیم که فقط در خدمت اثر باشیم.


*تفکیک طراحان صحنه و لباس از یکدیگر موجب رشد کیفی یک اثر می‌شود


طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «شب» در خصوص کنار هم قرار گرفتن طراحی صحنه و طراحی لباس خاطرنشان کرد: خیلی سال‌ پیش به این دلیل که سینما از لحاظ فنی و عوامل پشت دوربین، ضعیف‌تر بود و سعی می‌کرد با بازیگران حرفه‌ای‌تر مخاطب بیشتری را جذب کند به همین دلیل، این دو رشته در یک قالب ترکیب شد اما در سال‌های اخیر شاهد تفکیک طراحان صحنه و لباس از یکدیگر هستیم که این اتفاق می‌تواند موجبات رشد کیفی یک اثر سینمایی یا تلویزیونی را فراهم کند.


ظریف افزود: ناگفته نماند که این جداسازی گرفتاری‌های زیادی هم به همراه داشته از جمله آنکه نیاز است نگاه‌های طراح صحنه و طراح لباس به یکدیگر نزدیک شود چرا که اگر این ۲ به یکدیگر نزدیک نشوند کیفیت یک فیلم صدمه و آسیب جدی می‌خورد. از طرفی باید سعی کنیم که از «منیت»های‌مان بگذریم تا اتفاقات خوبی در سینما رقم بخورد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته