شفافسازی هزینهها، تا پایان سال ۹۶ اعلام میشوند
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، حیدریان در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ در پاسخ به چشمانداز سازمان سینمایی برای تولید مشترک، گفت: برای تولید مشترک به منطقه و آسیا و کشورهای اسلامی و دیگر کشورها در بنیاد فارابی توجه میشود. در بحث تولید، محتوا یکی از نیازها و نقص های ما است و امیدوارم بتوانیم با نهادهای مختلف در این زمینه همکاری کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که علیرضا رضاداد در تصمیمهای سازمان سینمایی نقش دارد، توضیح داد: رضاداد از دوستان خوب من است و من از وی درخواست همکاری کردم چراکه او از سال ۸۲ به صورت حرفهای به سینما وارد شد و حالا به عنوان مشاور در کنار من قرار دارد و در دوره جدید میخواهیم یک جهش را با برنامه جلو ببریم و تنها نقش آقای رضاداد به عنوان مشورت کننده است و بیش از این نیست.
وی سپس درباره ممیزی فیلمها بیان کرد: در محصولات فرهنگی، ویژگی فیلم این است که با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارد. در جشنواره فجر به دلیل اینکه فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره بود، ۲ نفر فیلمها را بازبینی میکردند اما امسال همه اعضا فیلمها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست. مگر اینکه یک فیلم بعد از جشنواره تغییر کند اما در موارد معدود برخی از فیلمها شایبه ایجاد میکند که آن مساله امری متفاوت است.
رئیس سازمان سینمایی درباره شفافسازی هزینهها بیان کرد: تلاش داریم شفافسازی کنیم و تا آخر این هفته همه موارد شفافسازی میشود. ابراهیم داروغه زاده نیز در جشنواره مدیریت خوبی در هزینه داشت و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گذشته هزینه شده است.
حیدریان با بیان اینکه فیلم ها در سال آینده گروه سنی خواهد داشت، اظهار کرد: کارگردانانی که این روزها نسبت به اکران فیلم خود معترض هستند فیلم خود را برای اهالی مطبوعات نمایش دهند و آنها درباره این فیلم ها قضاوت کنند.
وی درباره جشنواره های فیلم اول بیان کرد: به زودی تکلیف چگونگی برگزاری این جشنواره برگزار می شود. البته هر کسی بخواهد می تواند در جشنواره حرفه ای فجر شرکت کند و نوع قضاوت را بپذیرد.
حیدریان در پاسخ به موضوع بودجه تصریح کرد: ما یکی از بیشترین درصد بودجهها را گرفتهایم که بودجه ۷۵ درصدی است و اکنون که آخر سال هستیم ۲۵ درصد باقی مانده است. با این حال تا آخر سال هیچ بدهی نخواهیم داشت، در این راستا برنامههای آموزشی ما همچنان ادامه دارد و قرار نیست انجمن سینمای جوان یا مراکز دیگر ما تعطیل باشند.
وی درباره وضعیت مدرسه ملی سینما، اظهار کرد: در برنامه جامع هنوز به جمعبندی تعطیلی نرسیدهایم اما سینمای ما از الزامات تکنیکی دنیا بسیار عقب است و باید در اینباره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این حیطه است و یکی دیگر از وظایف اصلی مدرسه هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.
رئیس سازمان سینمایی درباره گروه «هنر و تجربه» نیز تأکید کرد: این بخش برای سینما ضروری است. اگر فیلمهای هنری نداشته باشیم دست سینما از این بخش خالی میشود. در توافقنامه با استانها، ۲۱ استان را مجبور کردیم که فیلمهای «هنر و تجربه» را نمایش دهند. اگر قرار است «هنر و تجربه» فعالیت کند باید درست فعالیت کند، این نوع از سینما دولتی نیست و ما از آن حمایت میکنیم.
رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: ما اعتقاد نداریم سینما ملوک الطوایفی است، بلکه یک برنامه نوشتهایم که میخواهیم اجرایی شود، سینما و نیاز به تولید بسیار فراتر از آن است که مانع ورود کسی شویم، حمایتها از همه یکسان است و اگر جشنواره نتواند در تولید، اثر بگذارد موفق نیست. هر کسی هم بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق آن هستیم، البته هر جشنواره مخاطب خود را دارد.
وی درباره نامه هنرمندان به ریاست جمهوری درخصوص اکران فیلمهای توقیفی، توضیح داد: در این امر یک روال قانونی را طی خواهیم کرد. نشستی هم بدون در نظر گرفتن نامه که عنصر فشار باشد، داشتیم تا در یک روال قانونی فیلم را اکران کنیم. منطق میگوید که فیلمی در حبس نمیماند و این وظیفه شورای سیاستگذاری خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره مدیریت باغ کتاب و حضور یکی از اقوامش به عنوان مدیر آن گفت: باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده ندارد.
حیدریان در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: باید صیانت از حقوق معنوی در مجلس بررسی شود. همچنین ما به دنبال فیلمساز خنثی نیستیم بلکه به عنوان دولت نقش حراست و حمایت از سینما را داریم ولی اینکه هر جور بخواهد فیلم بسازد و به همه نشان دهد، درست نیست. البته سینمای خنثی سینمای فایدهمندی نیست.
وی درباره درباره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: بحث تجربی با انیمیشن جایگزین شده و این امر مدتها قبل رخ داده است، مستندسازی ما رشد خوبی داشت است. باید دید ضعف مستند چیست و چگونه میشود از آن حمایت کرد. ضرورتی ندارد این نهاد هدفهای اولیه خود را دنبال کند.
رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: در مورد فیلم های توقیفی باید بگویم که تلاش می کنیم با نظر کارگردان و تهیه کننده اصلاحات انجام شود تا فیلم ها اکران شود.
حیدریان درباره صندوق بیکاری اظهار کرد: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده و بر اساس قانون فقط صندوق بیمه بیکاری وجود دارد که استفاده از آن شرایط و قوانینی دارد که سینما نمی تواند آن را تامین کند. خانه سینما می تواند منابع پایداری داشته باشد که برخی از مشکلات برطرف شود و ما نیز به خانه سینما کمک می کنیم تا این منابع پایدار تامین شود. در کنار آن باید امنیت شغلی در سینما را جدی بگیریم و همه کسانی که در سینما کار می کنند باید شماره صنفی داشته باشند.
وی با بیان اینکه گروه اکران «هنر و تجربه» این ضعف را دارد که مشخص نیست چه زمانی فیلم ها نمایش داده می شود، در پاسخ به این پرسش که چرا یک فیلم همجنسگرایانه در «هنر و تجربه» نمایش داده شده و نامزد یک جشنواره خارجی شده است، بیان کرد: چرا شما وقتی فیلم هنوز در جشنواره خارجی حضور نداشت و اکران شده بود، مخالفت خود را با اکران فیلم اعلام نکردید؟!
انتهای پیام/