دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ندیمی: محتوای نامه رئیس‌جمهور، الزام بود نه انتخاب

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در تحلیل محتوای نامه روز گذشته رئیس‌جمهور به معاون اول درباره برنامه جامع اصلاح نظام بانکی، توسعه بازار اولیه سرمایه و سامان بخشیدن به بدهی‌های دولت گفت: آنچه که رئیس‌جمهوری در این نامه مورد تاکید قرار داده یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت، اجبار و الزام است.
کد خبر : 26710

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با طرح این سوال که آیا بازار پولی و بانکی کشش برآورده کردن نظر متقاضیان و تسهیلات گیرندگان را دارد، افزود: سوال دیگر این است که اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد، چه بازارهای جایگزینی برای جلوگیری از ایجاد صف وجود دارد؟


وی با تاکید بر اینکه امروز تعداد متقاضیان بسیار بیش‌تر از توان تسهیلات‌دهی بانکی است، تصریح کرد: اگر یک واحد پول در نظام بانکی عرضه می‌شود، در مقابل آن ده‌ها واحد تقاضا وجود دارد.


ندیمی ادامه داد: در چنین شرایطی که پول و سرمایه‌گذاری به اندازه کافی وجود ندارد و به عبارت دیگر تولید و اشتغال متناسب با تقاضا نیست، واردات افزایش می‌یابد و طبیعی است که برای عبور از آن باید اصل تامین سرمایه مورد حمایت قرار گیرد.


این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه بیش از 60 درصد مشکلات تولید در کشور به نحوه تامین نقدینگی باز می‌گردد، اضافه کرد: در حال حاضر واحدهای تعطیل و نیمه‌ تعطیل درگیر مشکل تامین سرمایه در گردش هستند و در وضعیت کنونی بازار پولی نمی‌تواند همه تقاضاها را پاسخ بدهد.


وی تاکید کرد: در چنین وضعیتی بازار سرمایه باید توسعه یابد، اما دولت نباید به طور مستقیم در این زمینه نقش واسطه داشته باشد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با تاکید بر اینکه باید هدایت نقدینگی در کشور به درستی انجام شود، عنوان کرد: به این منظور اولا باید جذابیت‌هایی برای گرایش مردم به سمت تولید در اقتصاد کشور ایجاد شود و ثانیا مشخص شود نقدینگی در کجا پارک می‌شود.








در حال حاضر واحدهای تعطیل و نیمه‌ تعطیل درگیر مشکل تامین سرمایه در گردش هستند و در وضعیت کنونی بازار پولی نمی‌تواند همه تقاضاها را پاسخ بدهد

ندیمی با بیان اینکه سرعت پروژه‌ها نیز باید افزایش یابد،‌ بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم از سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی یا تولیدی روی‌گردان شوند، این است که برخی پروژه‌ها تا 20 سال به طول می‌انجامند و همین امر امکان پاسخگویی به سرمایه‌گذاران در پروژه را از بین می‌برد.


وی گفت:‌ از سوی دیگر بسیاری از منابع در بخش‌های غیرهدف مصرف می‌شوند و به همین علت نیز باید نظارت بر پرداخت‌ها جدی گرفته شود.


ندیمی با بیان اینکه مفاسد اقتصادی خود مشکل بزرگ پیش روی ماست، تصریح کرد: اگر افراد مجبور نباشند برای دریافت تسهیلات رشوه بدهند، طبیعتا تامین سرمایه ارزان‌تر صورت می‌گیرد.


نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها کمک سرمایه‌گذار نبوده بلکه در بسیاری از موارد برای افراد مشکل نیز ایجاد می‌کنند، ادامه داد: در واقع آنها «کل» بر سرمایه‌گذار هستند و به عبارت دیگر هزینه‌ها را برای فرد متقاضی افزایش می‌دهند و زمان را از او می‌گیرند. از طرفی کمکی هم به رفع مشکل او نمی‌کنند.


وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر 17 هزار واحد تولیدی در تهران با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: از طرفی بحران بیکاری در کشور به گونه‌ای است که ما مجبور به رونق سرمایه‌گذاری و تامین مالی هستیم.


ندیمی با استقبال از آنچه رئیس جمهور در نامه به معاون اول خود مطرح کرده است،‌ ابراز امیدواری کرد نتایج مثبت این اقدام در آینده نزدیک مشاهده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته