دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1397 - 10:00
نماینده مردم تهران در مجلس تشریح کرد؛

مهمترین فعالیت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال 96

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم ضمن اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های این کمیسیون در سال 96 گفت: خوشبختانه دستوری در ردیف کار این کمیسیون وجود ندارد که بلاتکلیف مانده باشد.
کد خبر : 266836

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره فعالیت های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال 96 اظهار داشت: خوشبختانه کمیسیون در سال 96 جلسات مداومی داشت. یک سری طرح از سوی نمایندگان محترم مجلس و یک دسته لایحه از سوی دولت محترم به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمد که از سوی اعضای کمیسیون بررسی شد.


وی افزود: برخی از طرح ها و لوایح در حوزه آموزش باید قبل از سایر کمیسیون ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می شد که انجام گرفت. یک سری از طرح ها و لوایح هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون فرعی مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه در حال حاضر چیزی در ردیف کار کمیسیون نیست که انجام نشده باشد.


نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این کمیسیون یک سری وظایف نظارتی دارد، گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به منظور انجام وظیفه نظارتی خود در سال 96 به استان های مختلف مسافرت کرد و هم مسائل آموزش و پرورش این استان ها و هم مسائل آموزش عالی آن ها را مورد بررسی قرار داد.


محمدی ادامه داد: در مدارس و دانشگاه های استان های مختلف حضور یافتیم و به بررسی امور آن ها پرداختیم. پس از هر سفر، کمیسیون نسبت به دعوت مسئولین مربوطه اقدام می کرد و اعضا آنچه را از نقص ها، ایرادات و مشکلات مشاهده کرده بود، با حضور مسئولین مربوطه مورد بررسی قرار می داد.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: در سال 96 وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر بهداشت براساس برنامه‌ریزی ها در جلسات کمیسیون حضور می یافتند و درواقع کمیسیون آموزش و تحقیقات در این قالب به انجام ماموریت نظارتی خود می پرداخت.


وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در حوزه های مختلف سوال مطرح می کنند و سوالات آنان به کمیسیون ارجاع می شود، گفت: ما به دفعات برای کلیه سوال های مطروحه از روسای نهادهای مختلف به‌ویژه وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر بهداشت و درمان دعوت به عمل آوردیم و به سوالات پاسخ دادند. برخی از نمایندگان از توضیحات وزرا قانع می شدند و بعضی قانع نمی شدند که پاسخ به سوالات آنان به صحن ارجاع داده می شد.


محمدی اضافه کرد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از کمیته های این کمیسیون خواستیم در ارتباط با ارتقای کیفی حوزه آموزش نظرات خود را ارائه دهند. کمیته های این کمیسیون هم نسبتا فعال بودند و برنامه های خوبی داشتند. به طور کلی تلاش کردیم حرکت های موثر و مثبتی در حوزه آموزش انجام دهیم.


وی با بیان اینکه اخیرا وزارت آموزش و پرورش درخصوص سمپاد اظهار نظری کرد و ما بلافاصله به قضیه ورود کردیم، اظهار داشت: از وزیر آموزش و پرورش برای حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت به عمل آوردیم. وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون حضور پیدا کرد و با نمایندگان محترم کمیسیون و نمایندگان علاقمند دیگری که مساله برایشان اهمیت داشت، تشکیل جلسه دادیم. مسائل نمایندگان مطرح شد و وزیر محترم پاسخ آنان را داد.


وی ادامه داد: مساله مرتبط با سمپاد تا حدود زیادی حل شده و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت. قرار بر این شده که ما مجددا از وزیر آموزش و پرورش دعوت به عمل آوریم تا بتوانیم به صورت علمی مساله سمپاد را مورد بررسی قرار دهیم.


محمدی در پاسخ به این پرسش که موضع کمیسیون آموزش و پرورش و به طور کلی مجلس درخصوص آزمون و مدارس سمپاد چیست، گفت: عموم نمایندگان مجلس از برنامه وزارت آموزش و پرورش برای طرح شهاب و حذف آزمون سمپاد استقبال به عمل آورده‌اند؛ چراکه یکی از نگرانی هایی که تنوع مدارس در ایران به وجود آورده، بی عدالتی است. عدالت آموزشی در کشور ما به علت وجود انواع مدارس، با مشکل مواجه شده است.


وی اضافه کرد: این حرکت وزارت آموزش و پرورش ناظر بر برطرف‌سازی بی‌عدالتی موجود است و نسبتا مثبت است اما قرار شده مشکلات آن هم مورد بررسی قرار بگیرد و وزارتخانه طرح دقیق خود را بیاورد تا مورد بررسی قرار دهیم.


گفتنی است، سمپاد مخفف «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» سازمانی است که بر امور تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت می‌کند. واژه سمپاد میان دانش آموزان به مدارس تیزهوشان معروف است. به تازگی طرحی از سوی وزارت آموزش و پرورش ارائه شده که بر مبنای آن مدارس سمپاد در برخی از مقاطع به تدریج حذف می شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته