سرنوشت 7 هزار پیشنهاد نمایندگان در بودجه 97 چه شد؟/ انتقاد از روند کاری مجلس در بررسی لوایح
اصغر مسعودی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره نوع عملکرد مجلس در جریان رسیدگی بودجه 97 کشور اظهار داشت: من فعالیت های مجلس و کمیسیون های آن را کارآمد و موفق نمی دانم. به همین دلیل اخیرا نامهای خطاب به آقای جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارسال کردم و برای آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس هم رونوشت کردم و در این نامه از روند کاری مجلس درخصوص لایحه بودجه 97 انتقاد کردم.
وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در فرایند بررسی لایحه بودجه 97 بیش از 7 هزار پیشنهاد داشت، 13 جلسه رسمی برگزار کرد و علاوه بر این اداره قوانین مجلس 34 پیوست، پیشنهادات ارائهشده از سوی نمایندگان را چاپ کرده و در اختیار نمایندگان گذاشت. سوال من این است که از این 7 هزار پیشنهاد، چند پیشنهاد در مجلس تصویب شد؟
نایب رئیس کیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه پیشنهادات تصویبشده در صحن مجلس درصد بسیار کمی بوده و زیر 100 پیشنهاد بوده است، خاطرنشان کرد: باید دید چند درصد از پیشنهادات مصوب در صحن مجلس، در شورای نگهبان هم تصویب شده است. همچنین باید بحث شود که آیا مصوبات کمیسیون تلفیق که جمعبندی همه پیشنهادات کمیسیون ها را بر عهده دارد، با کمیسیون های تخصصی هماهنگ است یا خیر؟
سرنوشت 7 هزار پیشنهاد نمایندگان درخصوص بودجه 97 چه شد؟
مسعودی در ادامه گفت: گاهی کمیسیون تخصصی راجع به مسالهای تخصصی نظر می دهد؛ آنگاه این نظر که قاطع و درست است، در کمیسیون تلفیق قلب می شود و برعکس آن عمل می شود. شیوه عملکرد کمیسیونها و شیوه برگزاری جلسات علنی، راهگشای مشکلات ما نیست و بخشی از این مشکل به آیین نامههای ما برمی گردد. من تصور می کنم با تغییر شیوه، کارآمدی مجلس و کمیسیونها بیشتر شود.
وی افزود: در نامهای که خطاب به آقای جلالی نوشتم، علاوه بر اشاره به موضوعات یادشده در چند محور خواستار ارائه توضیحات و اطلاعات شدم. نقاط قوت و ضعف بودجه 97، پیشنهادات ارائهشده، پیشنهادات تصویبشده، پیشنهادات تاییدشده شورای نگهبان و همچنین موارد هماهنگی یا عدم هماهنگی کمیسیون تخصصی و کمیسیون تلفیق از موضوعاتی است که در نامه به رئیس مرکز پژوهش های مجلس خواستار شدم.
نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس اضافه کرد: اگر این آمار مشخص شود، می توان برای ارزیابی و برنامهریزی لایحه بودجه تصمیم گیری کرد. ما در فرایند بررسی بودجه 97 غیر از جلسات کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق که ساعات زیادی از وقت مجلس را به خود اختصاص داد، در صحن مجلس 13 جلسه برگزار کردیم. اما آیا با وجود این انرژی و هزینه به محصول و نتایج مناسبی رسیدیم؟ شاید با مشخص شدن این اطلاعات به این نتیجه برسیم که شیوه های ما غلط است.
مسعودی با بیان اینکه مساله مهم دیگر تخصیص بودجه است، عنوان کرد: من در این مورد به مثالی اشاره می کنم. فرض کنید بودجه مباحث قرآنی 40 میلیارد تومان است؛ از این مبلغ 10 میلیارد تومان تخصیص می یابد. به بیان دیگر فرض کنید از 7 هزار پیشنهاد مجلس، تنها 70 پیشنهاد مصوب شده، آنگاه با پیگیری ها و دردسر فراوان مقدار بودجه عمرانی تصویب می شود و بعد از این مبلغ، تنها حدود 10 تا 20 درصد محقق می شود.
اگر روند برنامهریزی و بودجه به این شکل است که با این حجم از وقت و انرژی و هزینه، چنین خروجی داشته باشد، بهتر است از ابتدا برنامهریزی صورت نگیرد و همان مبالغ نهایی بدون برنامهریزی قبلی تخصیص داده شود.
وی در پایان تاکید کرد: تصور می کنم فرایند کار در کمیسیون های تخصصی و مجلس و نظارت غیرمستمر مجلس بر امور، راهگشای مشکلات مردم نیست.
انتهای پیام/