دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1397 - 10:07
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

ساده‌زیستی و دوری از اشرافی‌گری ملاک انتصاب مسئولان باشد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام و شهدا را نسخه درمان معضل اشرافی‌گری برخی کارگزاران عنوان کرد.
کد خبر : 263730

عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با مذموم خواندن روحیه اشرافی‌گری در میان مسئولان کشور، حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام و شهدا را نسخه درمان معضل اشرافی‌گری برخی کارگزاران عنوان کرد و اظهارداشت: مبارزه قاطع با فساد اقتصادی و تبعیض قائل نشدن در برخورد میان افراد باید به صورت جدی در جامعه پیگیری شود.


وی تکیه بر اصول عدالتخواهی و توجه به محرومان و مستضعفان را از اولویت‌های جامعه اسلامی دانست و افزود: تقویت معنویت و نظارت در همه بخش‌ها به ویژه سطوح بالای نظام و فرهنگ‌سازی مدیریت راه علاج مبارزه با اشرفی‌گری است.


عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسئولان باید در انتصاب‌ها ساده‌زیستی را در کنار تخصص و شایستگی معیار و ملاک انتخاب افراد قرار دهند.


به گزارش آنا، رهبر معظم انقلاب بارها خطاب به مسئولان کشور بر جلوگیری از شیوع اشرافی‌گری تاکید کرده‌اند. ایشان در بیاناتی در دیدار اقشار مختلف مردم در مرداد 95 فرمودند: جلوی اشرافی‌گری باید گرفته شود؛ اشرافی‌گری بلای کشور است. وقتی اشرافی‌گری در قلّه‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ وقتی اشرافی‌گری فرهنگ شد، آن‌وقت‌ شما می‌بینید فلان خانواده‌ای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی می‌خواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت کند. تعالیمی که رفتار و گفتار مسئولان، می‌دهند، باید ضدّ اشرافی‌گری باشد.


حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در بیاناتی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در شهریور 87 متذکر می‌شوند: «نامها، عنوان‌ها و جایگاه‌ها به انسان تشخّص نمی‌دهد؛ تشخص و شرف واقعی در معانی دیگری است؛ همچنانی که در روایت داریم که «اشراف امّتی حملة القران و اصحاب اللّیل» اشرافیت در نظام‌های مادی معنایی دارد، ولی در نظام اسلامی اشرافیت معنای دیگری دارد. آن کسانی که اصحاب‌اللیل‌اند - کسانی هستند که برای خدا در شب قیام می‌کنند - یا کار دشوار را برای مردم در شب انجام می‌دهند، یا آن کسانی که حملةالقرآن هستند و با قرآن انس دارند و با نور قرآن و هدایت قرآن حرکت می‌کنند، «اشراف» اینها هستند. کسانی که پول دارند، ثروت دارند و جایگاه اجتماعی دارند، آنها در منطق و در نظام ارزشی اسلامی «اشراف» محسوب نمی‌شوند.»


رهبر معظم انقلاب نمود اشرافی‌گری در مسئولان بالای کشور را از جمله مواردی عنوان می‌کنند که حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند می‌کند و می‌فرمایند: از این اجتناب کنید. اشرافی‌گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافی‌گری، اسراف است - اشرافیگریِ حلال را می‌گوییم؛ یعنی آن چیزی که پولش از راه حلال و به حق به دست آمده - اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ‌سازی می‌کند؛ یعنی چیزی برای مسابقه دادن همه درست می‌کند. البته در این زمینه مسؤولان درجه یک بسیار نقش دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ منش من و شما هم بسیار نقش دارد.


ایشان همچنین در درس خارج فقه هفدهم بهمن 95 در نهی اشرافی‌گری میان طلاب فرمودند: بعضی آقایان با ماشین 200میلیونی به درس می‌آیند. عقل من که قد نمی‌دهد! طلبه و ماشین 200 میلیونی! اگر هم پول داشته باشی هم اسراف و حرام است.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیاناتی در دیدار اقشار مختلف مردم در مرداد سال نودوپنج در ترسیم الگوی اسلامی در جامعه تصریح می‌فرمایند: الگوی کشور اسلامی به معنای این نیست که همه‌ مردم در کشور فقط مشغول نماز و روزه و دعا باشند، اینها معنویّت است امّا در کنار این معنویّت، پیشرفت مادّی هست، رشد علمی هست، توسعه‌ عدالت هست، کم شدن فاصله‌های طبقاتی هست، برداشته شدن نمونه‌ها و قلّه‌های اشرافی‌گری هست؛ خصوصیّت جامعه‌ اسلامی اینها است. در چنین جامعه‌ای، مردم خوشبختند و احساس امنیّت می‌کنند، به سمت اهداف عالیه‌ خود پیش می‌روند، ملّت ایران دنبال یک چنین جامعه‌ای است؛ همه این را می‌خواهند؛ شیعه و سنّی ندارد، کُرد و بلوچ و فارس و ترک ندارد، همه دنبال این هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته