دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمدرضا درویش:

سهم سینمای ایران از سپهر نمایشی جهان اسلام و تشیع کجاست؟

احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در جشن کانون کارگردان مورد تجلیل قرار گرفت و در این مراسم چند پرسش درباره سهم سینمای ایران از سپهر نمایشی جهان از جمله کشورهای اسلامی، جهان تشیع و همچنین اقصی نقاط کشورمان مطرح کرد.
کد خبر : 26261

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری فیلم «رستاخیز»، احمدرضا درویش کارگردان سینمای ایران در ششمین جشن کانون کارگردانان سینمای ایران که شامگاه چهارشنبه 10 تیرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، به عنوان کارگردان نسل دوم سینمای ایران مورد تجلیل قرار گرفت و جایزه خود را از دست محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل سابق خانه سینما دریافت کرد.


درویش پس از دریافت جایزه اش در سخنانی گفت: «از کانون کارگردانان تشکر می کنم و خوشحالم که در خدمت دوستان و همکاران عزیزم هستم. مجموعه اصناف سینمایی که زیر چتر خانه سینما هستند گنجینه مغتنمی برای سینمای ملی ایران محسوب می شوند و نقش کانون کارگردانان نیز در این میان بسیار درخشان است».


وی با توجه به اینکه کانون کارگردانان هویتش را از اعضایش می‌گیرد، بیان کرد: «ما باید پیش روی چهره‌های پیشکسوت سینمای ایران که نقش مهمی در سینمای ملی ایران داشته و دارند سر تعظیم فرود آوریم، افرادی مانند داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی. اینها ذخایر بالنده سینمای ایران هستند به ویژه شخصیتی مانند زنده یاد علی حاتمی نیز هواره نام و یادش گرامی است. من این افتخار را داشته ام که یکی از جوایز خود را 20 سال پیش برای فیلم «کیمیا» در همین جشن کانون کارگردانان از دست زنده یاد علی حاتمی دریافت کنم».


کارگردان فیلم «رستاخیز» افزود: «جا دارد از کارگردانان خوب هم نسلم چون زنده یادان رسول ملاقلی پور و سیف الله داد و همچنین همکاران خوبم کیومرث پوراحمد، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا و همچنین دیگر بزرگان یاد کنم».


درویش ادامه داد: «در کنار این حال خوبی که از حضور در این جمع داریم جا دارد از چند مساله مهم در سینما یاد شود. مدیران سینمایی ما گرفتاری‌های زیادی دارند و دو سوم انرژِی آنها در ادوار مختلف صرف مسایلی می‌شود که ربطی به سینما ندارد ولی آنها را از رسیدن به مسایل اصلی سینمای باز می‌دارد ولی با این حال جا دارد به چند مساله مهم دقت نظر داشته باشند. ما در آینده‌ای نه چندان دور دیگر چیزی به نام سرور و آپارات نخواهیم داشت که برای این موضوع باید نیروی انسانی متخصص و پشتوانه فنی قوی داشته باشیم».


وی گفت: «همچنین در عرصه بین‌المللی نیز مسایل مهمی داریم که باید به آنها دقت کنیم. به راستی سهم سینمای ایران از سینمای دنیا کجاست؟ چتر سینمای ایران چقدر از مغرب زمین را پوشش داده است؟ سهم سینمای جمهوری اسلامی ایران از سپهر نمایشی دنیای اسلام کجاست؟ سهم سینمای جمهوری اسلامی از سپهر نمایشی جهان تشیع کجاست؟ و اساسا سهم سینمای ایران در فضای داخل ایران چقدر است؟ ما در داخل کشورمان 1200 شهر داریم که فقط 64 تای آن سالن سینما دارند».


کارگردان فیلم «متولد ماه مهر» با توجه به بحث عدالت فرهنگی عنوان کرد: «ما صحبت‌های زیادی درباره عدالت فرهنگی می‌شنویم ولی همچنان شاهد هستیم که عده زیادی از مردم ایران از دیدن تولیدات سینمای ملی ما محروم هستند و دسترسی به سالن‌های سینمای مجهز و با کیفیت ندارند».


درویش بیان کرد: «اصلی‌ترین کسانی که می‌توانند راه را باز کنند تا این مشکلات به مرور مرتفع شود، ما سینماگران هستیم و امیدوارم متولیان سینمای ایران نیز در این راه موفق باشند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب