دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگویید «پیرشوی جوان»، بگویید «سالم پیر شوی» اما چگونه؟

نائب رئیس انجمن علمی پزشکی - ورزشی ایران با اشاره به ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در سنین میانسالی و سالمندی، در خصوص راه و روش صحیح ورزش کردن مردان در سنین سالمندی و پیشگیری از کاهش قدرت عضلانی و تراکم استخوانی توضیح داد.
کد خبر : 262591

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، دکتر امیرحسین عابدی یکتا در گفتگویی با اشاره به هفته سلامت مردان و نامگذاری امروز با عنوان« نقش فعالیت بدنی در سلامت همه گروه‌های سنی و جمعیتی از کودکان و جوانان تا میانسالان و سالمندان، معلولان و بیماران» افزود: هر پنج سال، دو تا پنج درصد از ظرفیت قلب، پنج تا ۱۰ درصد از قدرت عضلانی، بخشی از تراکم استخوانی، انعطاف پذیری و توده عضلانی کاسته شده و به اِدِم و آب میان بافتی بدن افزوده می شود که با ورزش کردن می توان تا حد چشمگیری مانع از بروز این عوارض در افراد سالمند شد بگونه ای که علاوه بر افزایش توان جسمی، از انعطاف پذیری لازم نیز برخوردار باشند.


وی ادامه داد: برای این که « دعای پیر شوی، جوان» به « دعای سالم پیر شوی» تغییر کند، باید ورزش کنیم و برای آن نیز نسخه ای وجود دارد. هر فردی که بیماری زمینه ای ندارد، باید پنج روز در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش های هوازی با شدت متوسط، هفته ای دو روز ورزش های قدرتی و در نهایت ورزش های انعطاف پذیری در فاصله گرم کردن انجام دهد که با این تفکر می توان سالمندی سالمی داشت.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به میزان توجه مردان سالمند ایرانی به ورزش کردن گفت: بر اساس مطالعات میدانی، در سال های اخیر مردان سالمند ایرانی توجه ویژه ای به ورزش نشان می دهند، اما هنوز فاصله قابل توجهی با این که پنج روز از هفته را به ورزش کردن اختصاص دهند، دارند.


این متخصص پزشکی- ورزشی تاکید کرد: برخلاف آنچه که تصور می شود، ورزش کردن به هیچ امکانات خاصی جز یک جفت کتانی ورزشی نیاز ندارد و می توان در پشت بام یا پارک براحتی ورزش کرد، اگرچه بهتر است امکانات ورزشی نیز در اختیار افراد باشد، اما بدون استفاده از ابزارهای ورزشی خاص و با انجام ورزش های مختلف در طول هفته می توان جسمی و روحی سالم داشت.


منبع: سلامت آنلاین


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته