تحصن اولیا و معلمان مقابل مجلس/ طرح «شهاب» پارتیبازی را رواج میدهد
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، جمعی از اولیا و معلمان مدارس تیزهوشان پیش از ظهر امروز با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعتراض به حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد (مدارس تیزهوشان) و مدارس نمونه دولتی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
نماینده معترضین به حذف مدارس سمپاد در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش قرار شده آزمونهای ورودی تیزهوشان و استعدادهای درخشان برای ورود به مدارس نمونه دولتی در مقطع ششم و هفتم حذف شود و در ادامه این برنامه آزمون ورودی هفتم هم برداشته شود و به طور کلی دوره اول متوسطه سمپاد که مقاطع هفتم، هشتم و نهم است، حذف و این مدارس تبدیل به مدارس دولتی شوند.
وی افزود: بچه ها از ماهها پیش خود را برای آزمون سمپاد که قرار بود اردیبهشت ماه 97 برگزار شود، آماده می کنند اما اکنون در آستانه برگزاری آزمون، اعلام کردند برگزاری آزمون ورودی ششم به هفتم منتفی است.
نماینده معترضین با بیان اینکه قرار است به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش طرح شهاب جایگزین روند فعلی شود، اظهار کرد: طرح شهاب طرحی است که هنوز جزئیات آن مشخص نیست و طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش قرار است از مقطع چهارم اجرایی شود. در نتیجه دانش آموزان تیزهوشی که مقطع چهارم را گذراندهاند، شرایط نامعلومی پیدا کردهاند.
یکی دیگر از معترضان اظهار کرد: در مدارس عادی معلمی نداریم که پاسخگوی سوالات و نیازهای دانش آموزان تیزهوش باشد. بچه های عادی مثل گل های رز می مانند که نمی توانند در کنار سروهای بلند آفتاب بگیرند. باید اجازه دهیم گل های رز به طور جداگانه در جایگاه خود حفظ شوند و سروها در فضای مخصوص به خود قد بکشند. اگر سروها را در گلدان بگذاریم، نه رشد می کنند و نه اجازه می دهند گل های گلدان پرورش عادی خود را طی کنند.
معترض دیگری عنوان کرد: قرار نیست دیگر آزمونی برای ورود به مدارس سمپاد برگزار شود و از طریق طرح شهاب گزینش انجام شود که از چهار سال پیش که مطرح شد، به درستی اجرایی نشده است.
یکی از اولیا بیان داشت: میخواهند مدارس یا دولتی باشد یا غیرانتفاعی. اگر ما نتوانیم هزینه مدارس غیرانتفاعی را بدهیم، فرزندان تیزهوشمان محکوم به تحصیل در مدارس دولتی عادی می شوند.
یکی از معلمان حاضر در تحصن گفت: معیار برای طرح شهاب این است که معلم، دانش آموزان را با سلیقه خودش انتخاب کند که مسیری برای رشوهگیری و پارتیبازی را میگشاید. طرح شهاب اصلا کاربردی نیست و تاکنون نظارتی روی آن صورت نگرفته است.
یکی از اولیاء دانش آموزان تیزهوش اظهار داشت: فرزند من در کلاس ششم تحصیل می کند و اگر معلم یک مطلب را دو بار تکرار کند، برای او غیرقابل تحمل است. وقتی ذهن این دانش آموز اینقدر پویاست، نباید با دانش آموزانی که نیاز به تکرارهای زیاد دارند، در یک کلاس بنشیند؛ چراکه هم سرنوشت خودش از بین می رود و هم هم کار معلم را مختل می کند. معلمی که مشغله مالی دارد و دو شغله و سه شغله است چگونه می تواند به بچه های تیزهوش و پرورش استعدادهای آنها رسیدگی کند.
یک معترض دیگر گفت: یکی از دلایل آموزش و پرورش برای حذف آزمون های ورودی سمپاد این است که این آزمون ها استرسزا هستند. این مطلب را قبول داریم اما همه روانشناسان معتقدند به جای حذف این آزمون ها می توان آزمون هایی مثل سنجش هوش های چندگانه و سنجش خلاقیت انجام داد. چرا به جای اصلاح کار مدارس را حذف می کنند؟
به گزارش آنا، «سمپاد، نقطه تحقق عدالت های اجتماعی است» و « انحلال، راه حل نیست؛ راهکار، تقویت است.» از شعارهای معترضین به حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی بود. معترضان همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی با محتوای عدالت اجتماعی از نمایندگان خود خواستند برای هدر نرفتن استعدادهای نسل آینده این کشور چارهای بیندیشند.
گفتنی است، سمپاد مخفف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سازمانی است که بر امور تحصیلی دانشآموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت میکند. این موسسه میان دانش آموزان به مدارس تیزهوشان معروف است.
انتهای پیام/