گلایههای چهرهپرداز «به وقت شام» و «لاتاری»/ داوریهای جشنواره باید به منطق نزدیک شود
شهرام خلج؛ طراح چهرهپردازی سینمای ایران که در سی و ششمین جشنواره فیلم ملی فجر با سه فیلم «به وقت شام»، «لاتاری» و «ماهورا» حضور داشت در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درخصوص داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: با اینکه همه از بخش نهایی داوری راضی بودند و خوشحال از اختتامیه بیرون رفتند اما متاسفانه باید بگویم جشنواره فیلم فجر اشتباهات زیربنایی زیادی دارد.
داورهای سلیقهای جشنواره فیلم فجر
وی ادامه داد: این ادعا را نه امروز که برگزیده نشدم بلکه همان سالهایی هم که فیلمی در جشنواره نداشتم به روند برگزاری معترض بودهام. داوران از روی تخصص برای هر رشته انتخاب نمیشوند، به عنوان مثال کجای دنیا یک منتقد یا یک بازیگر در مورد گریم نظر میدهند و آن را داوری میکند؟ این رشته و البته رشتههای دیگر تخصصی هستند و باید از روی اصول داوری شوند.
طراح چهرهپردازی فیلم «ایستاده در غبار» با اشاره به سلیقهای بودن جشنواره، اظهار داشت: واقعا درست است که همه میگویند جشنواره ما سلیقهای است، مسلم است که همه داورها از روی سلیقههای خودشان نظر میدهند و تصمیمگیری میکنند. کمااینکه از آنها هم شنیدیم که این انتخابها از سلایقشان برآمده است.
فیلمهایی که با یکبار دیدن، داوری شدند
خلج افزود: خسرو دهقان یکی از داوران این دوره از جشنواره در مصاحبهای اذعان کرد که هر فیلم را یکبار دیده است! درست است که این بزرگوار استاد دانشگاه است و اطلاعات بالایی دارد اما واقعا برای داوری یک اثر در کلیه رشته های تخصصی آن یکبار دیدن کفایت میکند؟!
چهرهپرداز فیلم سینمایی «به وقت شام» خاطرنشان کرد: طی سالهای فعالیتم، همیشه از مصاحبه کردن فرار میکردم چرا که اهل اعتراض نیستم اما امسال با سه فیلم که هر کدام ژانرهای متفاوتی داشت و به همین دلیل در گریم هم این تفاوت باید لحاظ می شد ناگهان نادیده گرفته شدم، گویی داورها قصد داشتند برخلاف حدس و گمانها عملکرد جدیدی از خود نشان دهند.
این همه تناقض از کجا آمده است؟
شهرام خلج در مورد هیات انتخاب نیز بیان کرد: زمانی که هیات انتخاب، فیلمی را انتخاب میکند چرا باید همان فیلم از سوی هیات داوران نادیده گرفته شود! این همه تناقض از کجا آمده است؟ فیلمهایی مانند «لاتاری» یا «به وقت شام» مشخصا در داوری نادیده گرفته شدند در صورتیکه مورد تایید هیات انتخاب بودند و این نشان میدهد دوستان سینمایی سلایق یکدیگر را قبول ندارند.
وی گفت: همه میدانیم که نمیتوانیم جشنواره فجر را مانند اسکار کنیم، خیلیها پیشنهادش را دادند و کسی اقدامی نکرد؛ اما حداقل میتوانیم عدهای را به عنوان داور انتخاب کنیم که از نظر تخصصی و بر پایه اصول و منطق نظر دهند، نه اینکه به عنوان مثال به خاطر چهره خود بازیگر، گریمور آن را برگزیده کنیم، آنهم چهرهپردازی نقشهایی از نوع معتادها که سادهترین نوع گریم را دارند و جشنواره هم نشان داده که روی خوشش را همیشه به این گونه آثار نشان داده است.
حجم گریمهای «به وقت شام»، «لاتاری» و «ماهورا» نادیده گرفته شد
گریمور فیلم در حال اکران «کمدی انسانی» افزود: اگر داورها به دنبال ایدههای جدید هستند پس باید شیوههای جدید را از فیلمها بیرون بیاورند و با دقت به آنها بپردازند نه اینکه هر سال تکراری کار کنند و هر سال به نقشهای معتاد جایزه دهند. به عنوان مثال حجم کاری که من در فیلم «به وقت شام» انجام دادم زمان زیادی از من گرفت، کل فیلم در 24 ساعت میگذرد و من راکورد این همه بازیگر را باید حفظ میکردم و یا سال گذشته «کمدی انسانی» را در جشنواره داشتم که در آن گریمهای تازهای را در رینگ بوکس و بعد شکست قهرمان فیلم را داشتم که داوران از آن عبور کردند.
وی ادامه داد: همان سر بریده شخصیت شیخ در «به وقت شام»، 15 روز زمان برد تا ساخته شد و زمانی که بازیگرش سر را دید وحشت کرده بود یا تیپی که برای هادی حجازیفر در «لاتاری» طراحی کردم جسارت زیادی را میخواست و گذاشتن تمام موهای سر با دست ریسک بزرگی بود. حتی گریم ساعد سهیلی در فیلم «ماهور» هم چالشهای خود را داشت. کار راحتی نبود بازیگر بیست و چند ساله را به یک کاراکتر سی و پنج ساله باورپذیر بدل کنم.
تعمد هیات داوران سکوت چندسالهام را شکست
خلج تاکید کرد: از این نادیدهگرفتهشدن تعمدی به اندازهای ناراحتم که بعد از مدتها تصمیم به مصاحبهکردن گرفتم تا حرفهایم را بزنم. شاید من پرکار باشم اما نمیتوان از این مهم چشمپوشی کرد که نتیجه جشنواره فیلم فجر روی کار ما تاثیر میگذارد. من نیز از مسئولان جشنواره خواهش میکنم از سال آینده داورهایی را انتخاب کنند که انتخابهایشان روی زندگی کاری آدمها تاثیر نگذارد.
انتهای پیام/