دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1396 - 08:19

کسب مقام برترطرح دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی نجف آباد در مسابقات آسیا 2018

پروژه نیمکت نرده‌ای و ارگونومیک موج صخره که از سوی دانشجوی کارشناسی رشته معماری واحد نجف آباد طراحی و ساخته شده بود دربین 1357 طرح شرکت کننده از 35 کشور جهان در مسابقات آسیایی 2018 موفق به کسب رتبه برتر شد و به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده این دوره از مسابقات انتخاب شد.
کد خبر : 261516

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، حسین مرادی مخترع و سرپرست تیم سازندگان موج صخره در مورد ایده اولیه که منجر به ساخت این نیمکت شد، گفت: «بر اساس تحقیقات انجام شده، وسیع‌ترین بیماری‌های اسکلتی– عضلانی و مفصلی ناشی از کار، فعالیت‌های نامناسب و استراحت نامطلوب بدن است. درد کمر و زانو از دردهای شایع در میان اینگونه افراد است. این موضوع باعث شد تا دست به کار تحقیق و ساخت این نیمکت شویم.»


مرادی ادامه داد: «طبق تحقیقات،استراحت بدن در شرایط نامطلوب به مرور زمان سبب ایجاد درد و بی حسی در کمر و پاها میشوند؛به همین دلیل استفاده از نیمکت‌هایی که فشار وزن را به مفاصل، بافت‌های نرم و همچنین دیسک‌ها منتقل نمی‌کند توصیه می‌شود. حال به کمک آرایش ژنتیکی، توالی از ضوابط ارگونومی انسان ها (نسبت به وزن – قد)در فیگورهای مختلف استراحت تشکیل دادیم که همچون اکوسیستمی در کنار یکدیگر فعالیت کرده و مفهوم جذابیت و مجسمه سازی عمومی را هم دربردارد.»


وی در باره مشخصات فنی این سازه مهندسی گفت: «این نیمکت از 258 قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامترهای اناتومیک اندام انسان طراحی شده و درکنارهم قرار دادن این قطعات می‌تواند به نشیمن‌های استاندارد مختلف دیگری دست پیدا کرد. نیمکت به طوری طراحی شده که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می‌شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته براساس خواص و ویژگی مواد و شکل‌گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه ی طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر مواردی است که می‌تواند نام برد. در نیمکت موج صخره 9 فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. از ویژگی‌های بارز این طرح تفکیک 8 فضا از هم است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است.»


سرپرست تیم دانشجویی موج صخره در باره ساخت این نیمکت ارگونومیک خاطرنشان کرد: «شروع کار تحقیقاتی این پروژه از مرداد سال95 بود که پس از 3ماه کار تحقیقاتی فشرده، وارد مرحله ساخت و سازشدودرآذر ماه سال 95 نیکمت موج صخره ساخته شد. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته