حسین علیزاده برند موسیقی است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کار کثیف» با حضور خسرو معصومی؛ کارگردان، نویسنده و تهیه کننده فیلم، حسین زندباف؛ تدوینگر، بهروز شهامت؛ صداگذار، غزل معصومی؛ دستیار کارگردان و برنامه ریز، سیامک نیازی؛ صدابردار، پدرام شریفی، پیام احمدی نیا، مهران نائل، سام ولی پور، الهام نامی؛ بازیگران فیلم و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز شنبه 21 بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
در ابتدای نشست، خسرو معصومی در مورد دیالوگی در فیلم که میگوید «از زمانی که روحانی روی کار آمده فشارها کمتر شده»، توضیح داد: من دو دلت اخیر را مقایسه کردم. از دوست جوانی که از هر نظر شرایط دارد میپرسم چرا ازدواج نمیکنی؟ او شرایط اجتماع را دلیل این اتفاق میداند. بازنشستهها هم درگیر هستند. نمیدانم چرا کانون کارگردانان برای ما هنرمندان کاری نمیکند؟ پس همه ما گرفتاریم و با سختی فیلم میسازیم و به این فشارها باید در فیلمهایمان به این مشکلات اشاره کنیم.
وی افزود: زمانی که فیلمنامه را مینوشتم و داستانش را تعریف کردم، همه میگفتند بیخیال شوم چراکه میگفتند داستان پسری که مشروبات الکی میفروشد ممیزی است. من گفتم اسم فیلم را «کار کثیف» میگذارم و میدانم میتوان نمایشاش داد.
کارگردان «تابو» در پاسخ به خبرنگار آنا در این مورد که چرا به الهام نامی اعتماد کردید و نقش اصلی را به او واکذار مردید اما به آقای وقار که در فیلم قبلی شما به خوبی درخشیده بود، این اعتماد را نکردید؟، توضیح داد: من این فیلمنامه را برای الهام نامی و خیام وقارکاشانی نوشتم و در نظر داشتم هر دو نقش اصلی را این دو بازی کنند، اما زمانیکه به سرمایهگذار گفتم موافق نبود و گفت اگر وقار باشد من نیستم و معتقد بود که یک سوپراستار باید این نقش را بازی کند.
وی افزود: دخترم بعد از اینکه فیلم «متولد ۶۵» را دید، پدرام شریفی را پیشنهاد کرد و انصافا او هم از پس نقش برآمد. الهام نامی هم عالی بود و من در کار او را تحت استرس گذاشتم ولی نتیجه داد و همه میگویند او در کار عالی ظاهر شده است.
این کارگردان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا، در مورد چرایی کار با حسین علیزاده آن هم بعد از سالها همکاری با پیمان یزدانیان، توضیح داد: به هر حال استاد علیزاده یک برند است و من دوستداشتم موسیقی این فیلم را او بسازد، البته من سالها با پیمان یزدانیان کار کردم و او را یکی از بهترین آهنگسازان فیلم میدانم چرا که موسیقی سینما را خوب میشناسد. به خاطر دارم در شانگهای کسی از من حتی شماره پیمان یزدانیان را گرفت و بعد از آن کلی با خارجیها کار کرد. او از حرفهای ترین موسیقیدانان کشور است.
کارگردان «خرس» در مورد مدت زمان طولانی فیلم «کار کثیف» نیز گفت: در ایام جشنواره از بازتاب مخاطبان متوجه شدم این فیلم برای بیننده طولانی است از اینرو با حسین زندباف صحبت کردم و در نهایت چند دقیقه از فیلم را برای اکران عمومی کوتاه کردیم یعنی از ۱۲۶ دقیقه به ۱۱۲ دقیقه رساندیم. البته بخشهایی از فیلم را خذف کردیم که به آن ضربه نزند.
معصومی در مورد طراحی لباس پدرام شریفی در فیلم «کار کثیف» که برخی معتقد بودند همانند بازیهای دیگر این بازیگر است، بیان کرد: این سینمای ما است. من «سالوادور...»ساز نیستم. سینماگران خارجی دیگر هم سینمای خودشان را دارند. تماشاگر با تماشاگر فرق دارد و وظیفه ما فقط پول در آوردن نیست و باید تماشاگر تربیت کنیم.
وی افزود: نمیخواهم در مورد موضوعات حاشیهای حرف بزنم ولی باید بدانیم بیکاری ساده نیست و من میخواستم با این فیلم و این پایان در مورد این فاجعه اجتماعی حرف بزنم.
خسرو معصومی در مورد رفع توقیف فیلم «خرس» گفت: اولین باری که شورای نمایش فیلم را دید پروانه گرفت که به جشنواره آمد. اما آقای سجادی چوب لای چرخ گذاشت و اجازه نداد کارم پیش برود. مراجع حتی فیلم را دیدند و آنها هم گفتند هرکس مخالف است بگویید ما با آنها حرف بزنیم. این فیلم در خارج اکران شد و در جشنوارههای زیادی جایزه برد ولی واقعیت این است نمیدانم چرا برای «خرس» کسی قدمی برنمیدارد. از منتقدان میخواهم که در نقدهایشان در مورد این مسئله صحبت کنند تا کمی به فکر فیلم من هم باشند.
معصومی در پاسخ به این سوال که چرا در فیلم هیچکس لهجه شمالی نداشت؟، گفت: من دوست ندارم که در فیلم کسی با لهجه حرف بزند. ادای لهجه جایی را در آوردن اصلا در منطق من نیست. رضا ناجی جایزههای که گرفت، برای لهجهاش که نبود، او خوب بازی کرد. این اهمیت دادن به لهجهها مربوط به سینمای ما بود و آن طرف دنیا کسی به این مسائل کاری ندارد.
وی در مورد تمام شدن فیلم با یک حادثه هم توضیح داد: یک فیلمساز ترکی در آلمان است به اسم آتارکین فیلمی به اسم المیرا دارد که کل فیلم عنصرش براساس تصادف است. با این حال فیلمش را که دیدم کاملا برایم قابل باور بود. در مجموع این نوع نگاه من است و من غافلگیری آخر فیلم را دوست دارم.
خسرو معصومی ادامه داد: من باید خیلی ابله باشم که بگویم این حادثه نتیجه کار مرد خانواده بوده است. من میگویم همه چیز به دلیل شرایط جامعه است. ما در جامعه اخلاقمدار زندگی میکنیم و باید بدانیم همسایه بغل ما گرسنه است. عدهای در جامعه میدزدند و عده دیگری سختی میکشند. من میخواستم تاثیر این مشکل بر زندگی ها را نشان دهم. به هرحال باید روزی مشکلات ما حل شود.
در ادامه این نشست حسین زندباف؛ تدوینگر فیلم در مورد ریتم تدوین گفت: ریتم در فیلمنامه شکل میگیرد و در تدوین فقط آنچه نوشته شده ارائه میشود. کارگردانی دو صفحه دیالوگ را با یک پلان میگیرد، یکی دیگر با چند پلان. این کات شدنها میتواند ریتم دیگری به کار بدهد.
پدرام شریفی؛ بازیگر اصلی این فیلم در مورد شباهت بازیاش در فیلم «بادیگارد» و «کار کثیف» گفت: قطعا شبیه به فیلم بادیگارد نیستم. آنجا بادیگارد بودم و اینجا مشروب میفروشم و کلا نقشهایم فرق دارد!
وی گفت: کار کردن با خسرو معصومی برایم تجربه بسیار درجه یکی بود و من تازهکارم ولی خیلی از همکاری با این کارگردان لذت بردم و امیدوارم ادامه داشته باشد.
الهام نامی هم گفت: بازیگری که تجربه همکاری با خسرو معصومی را نداشته باشد، چیز بزرگی را از دست داده است. این یک شانس برای من بود که در این کار حضور داشتم و مدتها قبلتر فیلمنامه را خواندم و با آن هم ذاتپنداری کردم.
انتهای پیام/