دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

30 شرکت ساختمانی در بورس و فرابورس فعال‌اند

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا دو سال پیش 25 شرکت ساختمانی در حوزه بورس و فرابورس فعال بوده است، گفت: در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها به 30 مورد و مجموع ارزش سهام آنها به 3 هزارو 243 هزار میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر : 25956

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حسن امیری در نشست نقشه راه تامین مالی مسکن با بیان اینکه تامین مالی از طریق استقراض بانکی، فروش دارایی شرکت و انتشار اوراق بهادار صورت می‌گیرد، افزود: اوراق سفارش ساخت یکی از اوراق قابل استفاده در بخش مسکن است و متولی این بخش نیز فعالان بازار مسکن هستند.


وی اضافه کرد: فرآیند اوراق سفارش ساخت به این شکل است که در ابتدا فرد انتشاردهنده اوراق یا بانی آن به یک نهاد واسطه‌ای مراجعه و در قرارداد منعقدشده توانایی مالی را مشخص می‌کند، بنابراین در این مدل میان نهادهای واسط مالی قراردادهایی ایجاد می‌شود.


معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اوراق اجاره مالکیت نیز برای خرید مسکن استفاده می‌شود که بر اساس آن می‌توان زمین و پروژه‌های خود را به نهاد واسطه‌ای فروخته و سپس در قالب اجاره به شرط تملیک آن را تحصیل کند.


وی عنوان کرد: یکی دیگر از امکانات بازار سرمایه حق تقدم تسهیلات مسکن است که بازار هدف آن افراد نیازمند مسکن هستند و این اوراق سالیان سال است که مورد معامله قرار می‌گیرد.


امیری گفت: صندوق زمین و ساختمان هم جمع آوری سرمایه را انجام می‌دهد که منابع حاصل از آن می‌تواند به تکمیل پروژه‌ها اختصاص یابد.


وی با بیان اینکه سازمان بورس اوراق بهادار دو بخش تامین سرمایه و نهایی کردن مقررات اوراق مسکن را در دست اجرا دارد، تصریح کرد: تامین سرمایه در سازمان بورس اوراق بهادار اجرایی شده است و نهایی کردن مقررات اوراق مسکن نیز در دو هفته گذشته صورت گرفت که باید کارگروهی مشترک برای آن تعریف و مدلی از اوراق رهنی عملیاتی شود.


امیری با بیان اینکه تامین مالی خرد و تامین مسکن می‌تواند از طریق صندوق نیکوکاری مسکن در سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گیرد، افزود: اگر در این بخش نیز متقاضی وجود داشته باشد، می‌توانیم صندوق نیکوکاری مسکن را در بورس داشته باشیم. البته در حال حاضر این زیرساخت در فرابورس وجود دارد.


معاون سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی داریم تا عرضه املاک و مستغلات دستگاه‌های دولتی و انبوه‌سازان را از طریق بورس کالا دنبال کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب