دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باشه‌آهنگر در پاسخ به آنا عنوان کرد:

حسین علیزاده زمان کافی برای آهنگسازی نداشت/فیلمنامه‌ای که ۱۶ بار بازنویسی شد

محمدعلی باشه‌آهنگر در نشست خبری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» در پاسخ به سوال خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه چرا آهنگساز فیلم تغییر کرد، گفت: استاد علیزاده زمان کافی برای ساخت موسیقی نداشت و ما هم زمان زیادی تا شروع جشنواره نداشتیم از این رو همکاری میان ما میسر نشد و بهزاد عبدی آهنگسازی این فیلم را برعهده گرفت.
کد خبر : 258964

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا،نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سرو زیر آب» با حضور ؛ محمدعلی باشه آهنگر ؛کارگردان فیلم، سید حامد حسینی؛ تهیه کننده، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مهتاب نصیرپور، مینا ساداتی، ستاره اسکندری؛ بازیگران فیلم، علیرضا زرین‌دست؛ فیلمبردار، عباس بلوندی؛ طراح صحنه و لباس، حمید باشه‌آهنگر؛ تدوینگر، امیرحسین قاسمی؛ صداگذار و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز چهارشنبه 17بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزارشد.


در ابتدای جلسه باشه‌آهنگر درباره قصه و اثرگذاری هر داستان‌ بر داستان‌های دیگر توضیح داد: قصه ما، قصه معراجی است که این اتفاق در آن رخ می‌دهد. می‌توان هر طریقی فیلمنامه را نوشت و‌ جراحت‌ها را یا رقیق‌تر و یا غنی‌تر کرد، به عنوان موال داستان فیلم ما فقط در مورد شخصیت‌های گودرز و ماهور نبود بلکه قصه‌های دیگری در این فیلم وجود داشت که باید به آن‌ها هم پرداخته می‌شد.


این کارگردان در مورد ادامه مسیر کاری خود نیز گفت: به من قوت قلب می‌دهید و من در ادامه راهم مصمم می‌شوم. در حین ساخت این فیلم من را بسیار اذیت کردند به طوری که می‌خواستند ببینند من بیشتر ملی‌گرا هستم یا شیعه؟! ما را مجبور کردند ۱۶ با فیلمنامه را بازنویسی کنیم اما این مسیر را دوست دارم و امیدوارم بتوانم خوب کار کنم و مجبور نشوم هر 6 سال یک بار فیلم بسازم.


وی ادامه داد: شرایط تولید را برایمان سخت کردند حتی اصرار داشتند دو تا از اسامی شخصیت‌های فیلم یعنی سیاوش و جهانگیر را تغییر دهیم و من که علت را نمی‌دانستم سیاهه‌ای از اسامی شهیدان جنگ تهیه کردم و برایشان بردم تا به چشم ببینند که حتی شهیدانی با اسم‌های بیژن و سیاوش و ... در جنگ بوده‌اند.


وی افزود: موضوع دیگر، بحث ادیان ما بود. من شش سال قبل هم بحث ادیان در کشور را مطرح کردم. این کشور برای همه ما است. در یک نسبت بندی مربوط به آن زمان شهدای زرتشتی ما خیلی زیاد بودند و شهدای کلیمی و مسیحی کم نداشتیم. حتی شهید بهایی هم داشتیم که در مورد آنها می‌توان فیلم ساخت. اما به من می‌گفتند زرتشتی‌ها را از فیلم بردار و اهل سنت را به جای آنها بگذار! از این دست مشکلات واقعا خیلی در ساخت فیلم داشتیم. فکر می‌کردند بازار مکاره پیکر شهدا می‌خواهم بگذارم... در پلانی که شهدا را با طناب می‌بندیم، این متن در فیلمنامه را دیدند و گفتند می‌خواهید شهدا را با طناب ببندید؟! من خطاب به چهار نفری که مقابل ما نشسته بودند گفتنم شما قطعا اگر در طول عمرتان فیلمنامه نوشته بودید، این حرف را نمی‌زدید. گفتند می‌نوشتی با روبان آنها را به هم ببند!!


کارگردان «ملکه» افزود: اگر سرمایه‌گذار خصوصی داشتم که شش سال برای ساخت این فیلم صبر نمی‌کردم...! نگران پول بیت‌المال نباشید. من اگر دستم به جایی بند بود و حمایتی داشتم، تهیه‌کننده‌ام ماشینش را نمی‌فروخت برای ساخت!


باشه‌آهنگر در پاسخ به سوال خبرنگار آنا که پرسید: «پیش از جشنواره اعلام کردید حسین علیزاده آهنگسازی این فیلم را برعهده گرفته اما در طی پخش فیلم صدای ساز استاد علیزاده را نشنیدیم و در انتها اسم بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز در تیتراژ آمد، علت این عدم‌همکاری چه بود؟» توضیح داد: درست است، قرار بود استاد علیزاده موسیقی این فیلم را بسازد اما زمان کافی برای ساخت موسیقی نداشت و ما هم زمانی تا جشنواره نداشتیم از این رو همکاری میان ما میسر نشد، تصمیم گرفتیم به کمک بهزاد عبدی از یکسری موسیقی انتخابی که حق کپی‌رایت آن‌ها را هم پرداخته بودیم استفاده کنیم که آقای عبدی به ما گفت می‌تواند موسیقی را خودش بسازد و در نهایت آهنگسازی این فیلم را برعهده گرفت.


وی گفت: نمی‌دانم در اکران عمومی استاد علیزاده جایگزین می‌شوند یا خیر چراکه به هر حال بهزاد عبدی زحمت کشیده و موسیقی را ساخته است.


این کارگردان توضیح داد: من درخواستی برای تهیه نسخه سریال این فیلم داشتم و برای سریالی که فقط یک داستانش این داستان است، تصمیم به ساخت سریالی دارم که البته هنوز آن را به هیچ جا ارائه نداده‌ام.


علیرضا زرین‌دست؛ فیلمبردار فیلم هم در ادامه در مورد هلی‌شات‌ها گفت: این بخش توسط گروه دیگری زیر نظر حمید باشه آهنگر به ما کمک کردند.



حامد حسینی؛ تهیه کننده فیلم در مورد بودجه این اثر گفت: فیلم ما خیلی هم گران تمام نشد. اگر آن را با سایر آثاری که در این زمینه در سال‌های اخیر تولید شده است مقایسه کنیم؛ دکور سنگین و پروداکشن سنگینی داشتیم اما با توجه به اشل فیلم، بازهم ارزان تمام شد. ما یک لوکیشن داشتیم که ریل قطار بود و ما قطار را در کوچه آوردیم و فیلمبردای کردیم و این اصلا آسان نبود. زمان تولید هم طولانی نبود و عاقلانه کار کردیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب