دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اهالی رسانه از مشکلات پردیس ملت می گویند؛

تصمیمات لحظه‌ای مدیران جشنواره را به افول کشانده است

مشکلات پردیس سینمایی ملت در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از تعداد انگشتان دست بیشتر شده است و گویی گوش شنوایی هم برای صدای اعتراضات نیست. در این گزارش با اهالی رسانه صحبت کرده‌ایم تا بازگوکننده معضلات این دوره از جشنواره باشیم.
کد خبر : 257839

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، بدون شک یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور پس از انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر است که برگزاری آن به همان اوایل انقلاب اسلامی و سال ۶۱ باز می‌گردد، اما متأسفانه این رویداد مهم سینمایی همواره با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و به خصوص طی سال های اخیر دستخوش تحولاتی بر اساس سلیقه سیاست گذاران و مدیران سینمای کشور قرار گرفته است.


همین اتفاق باعث شده تا این رویداد مهم سینمایی از نظر بسیاری از سینماگران، کارشناسان و اصحاب رسانه بسیار دچار نزول و افول شود. بسیاری از سینماگران هم جشنواره ۳۵ ام و ۳۶ ام فجر را بدترین سال‌ها دانسته و خواهان حضور دبیرانی سینماشناس، دغدغه‌مند و فهیم برای برگزاری این رویداد هستند.


جداسازی اهالی سینما و رسانه از یکدیگر، انتخاب پردیس سینمایی ملت به عنوان محل استقرار رسانه‌ها در ایام جشنواره که به هیچ عنوان محل مناسبی حتی برای برگزاری یک جشنواره کوچک هم نیست از مدت‌ها قبل از آغاز جشنواره مورد انتقاد شدید اهالی رسانه و منتقدان قرار گرفت اما مسئولان جشنواره با بی تدبیری تمام اصرار بر ادامه حرکات اشتباه شان داشتند.


اینک همزمان با برگزاری جشنواره و فقدان امکانات کافی در پردیس سینمایی ملت مشکلات بیش از پیش نمود عینی پیدا کرده به نحوی که در مواردی حتی منجر به عذرخواهی مسئولان جشنواره نیز شده است. عذرخواهی که بسیار دیرهنگام است و بهتر بود پیش از این مسئولان به کمپین اعتراضی منتقدان و اهالی رسانه توجه می‌کردند تا با این مشکلات مواجه نشوند.


در همین رابطه چند تن از منتقدان و اهالی رسانه نظرات خود را در رابطه با مشکلات شدید پردیس سینمایی ملت ابراز داشتند.


هر سال دریغ از پارسال


حامد ملک‌پور؛ عکاس خبرگزاری تسنیم با اشاره به مشکلات این پردیس سینمایی بیان کرد: هر سال جشنواره مشکلات زیادی را به دنبال دارد اما هر سال هم شرایط بدتر می‌شود، حضور عکاس‌های اینستاگرامی که مشخص نیست متعلق به کجا هستند، کار عکاسان خبرگزاری‌ها را مختل کرده است.


وی افزود: تعداد این عکاسان آنقدر زیاد است که کار ما را سخت‌تر کرده چراکه خیلی از آن‌ها آداب کار جشنواره را نمی‌دانند، آداب کار خبر را نمی‌دانند و حتی رفتار کردن‌شان با هنرمندان صحیح نیست، یعنی رفتارهایی که در شأن یک عکاس باید باشد را ندارند. در صورتی که عکاسان رسانه هم شأن خود و هم شأن هنرمندان را حفظ می‌کنند.


عکاس خبرگزاری تسنیم خاطرنشان کرد: مشکل نور در فضای پردیس ملت یکی دیگر از معضلاتی است که ما عکاسان با آن مواجه هستیم، از طرفی امسال هنرمندان را از اصحاب رسانه جدا کردند و این بی‌تدبیری عملا گزارش‌های حاشیه‌ای را از ما گرفته است و ما صرفا نشست‌های خبری را پوشش می‌دهیم و متاسفانه هیچ کس هم در این ماجرا مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرد.


وی ادامه داد: چهار سالن نمایش در این پردیس هست که همزمان اکران یک فیلم را دارند و این ماجرا شکل متمرکزی که خبرنگاران بتوانند با عوامل فیلم به تمااشای فیلم بنشینند را از بین برده است.


فاصله زمانی میان اکران و نشست کوتاه است


اشکان منصوری؛ خبرنگار سینمایی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: یکی از مشکلات بزرگی که ما در این پردیس داریم، این است که فاصله زمانی کوتاهی بین اتمام نشست خبری و رفتن عوامل و بازیگران به جهت گرفتن مصاحبه‌های اختصاصی ما وجود دارد، ما زمان کافی برای تولید نداریم.


وی ادامه داد: نمی‌دانیم خوراک را چطوری باید تهیه کنیم تنها گزارش نشست خبری است که آن هم میان همه رسانه‌ها مشترک است در حالی که یکی از بعدهای مثبت یک خبرنگار این است که بتواند یک مصاحبه اختصاصی بگیرد.


عکاسان در ملت امنیت ندارند


چاوش هماوندی؛ عکاس روزنامه جام جم توضیح داد: من یک خواسته‌ای از مسئولین جشنواره دارم و آن هم این است که چند کشو یا کمد به ما عکاس‌ها بدهند که هر صبح وسایل و تجهیزاتمان را در آن بگذاریم، هر کدام از ما چند میلیون تجهیزات همراهمان است که اگر در این شلوغی گم شود کسی پاسخگو نیست.


وی ادامه داد: در مورد وضعیت عکاسی در پردیس ملت همه به این نکته واقف هستیم که نور مناسب جهت عکاسی وجود ندارد در حالیکه مهمترین امر در عکاسی نور و سوژه است اما همین دو امر مهم برای ما فراهم نیست.


در پردیس ملت سوژه عکاسی وجود ندارد


محمدرضا عباسی؛ عکاس خبرگزاری مهر گفت: در دوره‌‌های قبل که جشنواره در برج میلاد برگزار می‌شد، هنرمندان می‌آمدند و ما عکاسان فضای بیشتری داشتیم برای اینکه عکاسی کنیم امسال هنرمندان از ما جدا هستند و ما خوراکی برای خروجی گزارش‌های تصویری نداریم. ضمن اینکه فضایمان برای استیج عکاسی کوچک است.


وی افزود: ظاهرا امسال قانون‌ جشنواره به این شکل است که هنرمندان خیلی در مجموعه کاخ جشنواره نچرخند و تردد نداشته باشند. از طرفی وضعیت اینترنت به شدت نامناسب است و ما مجبوریم با گوشی و اینترنت موبایل‌هایمان عکس ارسال کنیم، در صورتی که مسعود نجفی روز نشست خبری اعلام کرد اولین روز جشنواره اینترنت درست می‌شود!


پردیس ملت هوای نفس‌کشیدن ندارد


آرمین کرمی؛ عکاس خبرگزاری فارس نیز بیان کرد: یکی از مشکلاتی که اینجا داریم حضور افراد متفرقه است که به اسم رسانه‌ وارد کاخ آمدند و اگر هم از مسوولان جشنواره بپرسیم، می‌گویند عکاس فلان سایت درجه ده سینمایی هستند ولی به هر حال عکاسی نیستند که خروجی کار مشخصی داشته باشند و کمکی به روند جشنواره نمی‌کنند فقط دست و پا گیر هستند.


وی ادامه داد: فضای پردیس ملت هنوز برایمان ناشناس است تا سال پیش برج میلاد بودیم و مثلا جلوی در ورودی همه بازیگران بودند و هم مردم می‌آمدند یه نفسی می‌کشیدند. می‌آمدند دم در ما هم عکس می‌گرفتیم ولی اینجا هیچی معلوم نیست، چهار طبقه هست و هر کسی یک گوشه گم شده است. در حالیکه اکران‌های مردمی باشکوه‌تر برگزار می‌شوند.
این عکاس در مورد مشکل پارکینگ پردیس ملت نیز گفت: بزرگترین مشکل برای عکاسان پارکینگ‌هایی است که به آن‌‌ها اختصاص داده شده چرا که خیلی دور از پردیس است و عکاس‌ها که آخر شب می‌خواهند برگردند با این تجهیزات گران باید در اتوبان مسیر طولانی را طی کنند و این خطرناک است.


وی اضافه کرد: مشکل بعدی آکوستیک‌نبودن صدا است که کار رسانه‌های تصویری و رادیویی را مختل کرده و از طرف دیگر بحث آنتن‌دهی و اینترنت وجود دارد که هنوز با آن درگیر هستیم و هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.


اعتراض کردیم و کسی نشنید


آرشا عقیقی؛ عکاس سایت سلام سینما نیز توضیح داد: از ابتدا همه به این مکان اعتراض کردیم و حتی کمپین هم تشکیل دادیم اما کسی گوش نکرد، مشکل اصلی ما اینترنت و آنتن‌دهی موبایل است که بدیهی‌ترین موضوع در عصر ارتباطات محسوب می‌شود.


وی ادادمه داد: نکته دوم بحث نورپردازی است و اگر از آن گذر کنیم خوراکی است که برای تولید وجود ندارد. از طرفی سیستم تهویه به اندازه‌ای ضعیف است که نفس‌کشیدن را سخت کرده و در کافی‌نت (جایگاه خبرنگاران) هوا نیست و موجب اعتراض اصحاب رسانه شده است.


وی با اشاره به اینکه ترجیح می‌داده برای عکاسی از اکران‌های عمومی برود، گفت: خیلی از عکاس‌ها برای سینماهای مردمی آفیش شدند و عکاسی می‌کنند و هیچ مشکلی هم ندارند و اما خیلی زشت است که کاخ اصلی رسانه به‌قدری بد و بی‌نظم هست که عکس درست و حسابی از گزارش‌های ما بیرون نمی‌آید.


دسترسی به پردیس ملت سخت است


الهام احمدی؛ عکاس سایت سینماتیک گفت: علاوه بر اینکه دسترسی به پردیس ملت سخت‌ است، مشکلات دیگری مانند دسترسی به پارکینگ، دسترسی به رستوران و یا سرویس بهداشتی کم، برای همه رسانه‌ای‌ها ایجاد مشکل کرده، اما برای عکاس‌ها سختی‌های دیگهری هم هست به عنوان مثال در برج میلاد ما یک لابی بزرگی داشتیم که می‌دانستیم بازیگرها آنجا هستند و رفت و آمد می‌کنند، جمع می‌شدند و با هم صحبت می‌کردند و ما می‌توانستیم از همین اتفاق عکاسی کنیم و حاشیه بگیریم.


وی افزود: در پردیس ملت به دلیل پراکنده‌‌بودن سالن‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد، عکاس‌ها مدام در حال حرکت از طبقه‌های مختلف هستند که بتوانند حاشیه تهیه کنند که در واقع حاشیه‌ای هم وجود ندارد چون ما این حاشیه‌ها را با حضور بازیگرهای مختلف، صحبت‌هاشون با هم و مسائلی که بین‌شان پیش می‌آمد، می‌گرفتیم.


احمدی اضافه کرد: در پردیس ملت نه فرش قرمز داریم و نه اصلا بازیگرها را می‌بینیم. بازیگرها در کاخ جشنواره با بادیگارد فرستاده می‌شوند تا تنها در نشست‌ها حضور پیدا کنند.


مشکل پارکینگ حل‌نشدنی است


سهند آدم عارف؛ دبیر فرهنگ و هنر روزنامه صبا بیان کرد: اولین مشکلی که خبرنگار و اهالی رسانه در بدو ورود در پردیس ملت با اون مواجه شدند مشکل پارکینگ بود که ورودی همه پارکینگ‌ها اعلام می‌کردند که یا جا نیست و یا باید به پارکینگ بعدی برویم و وقتی به پارکینگ بعدی که مراجعه می‌کردیم می‌گفتند باید برگردید به پارکینگ قبلی! این موضوع اصطحکاک زیادی برای اعصاب خبرنگاران به وجود آورد.


وی افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که خبرنگاران و اهالی رسانه با آن مواجه هستند جدایی بین مکان فیلم‌ دیدن خبرنگاران و منتقدان و سینماگران است که سال‌های گذشته ما هیچ مشکلی در این مساله نداشتیم، هنرمندان می‌آمدند و در جوار اهالی رسانه به فعالیت‌های همدیگر واکنش نشان می‌دادند اما امسال این اتفاق نمی‌افتد و هیچکس از هیچکس خبر ندارد به خاطر اینکه اهالی رسانه با سینماگران رخ به رخ در ارتباط نیستند و این بزرگترین ضربه را هم به اهالی رسانه و هم به سینماگران می‌زند و باعث می‌شود اخبار جشنواره به خوبی پوشش داده نشوند.


این روزنامه‌نگار ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پردیس ملت که فکر می‌کنم کاملا تیر خلاصی به برگزاری و محل استقرار رسانه‌ها است این است که راهروهای خروجی و ورودی جدا شده و مشکلات خیلی زیادی را برای خبرنگاران به وجود آورده، مشکلاتی از جمله اینکه برای یک بیرون رفتن مجبورند یا کل مجموعه را دور بزنند یا ساعت‌ها در فضای خفه پردیس بمانند!


آدم‌عارف افزود: پراکندگی مراکز دیدن فیلم هم نکته دیگری است که انقدر پراکنده‌ هست که ما را سردرگم کرده و تمرکز را از ما گرفته است. این مسایل همه و همه مواردی هستند که آزاردهنده‌اند و این سوال را به وجود می‌آورند که چرا این مکان برای برگزاری جشنواره انتخاب شد؟!


انتخاب پردیس ملت از ابتدا اشتباه بود


سیدرضا منتظری؛ دبیر سینمای خبرگزاری سینماپرس و منتقد نیز در همین خصوص عنوان کرد: مدتی قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر همراه با تعداد زیادی از خبرنگاران، منتقدان و عکاسان خبری، مراتب اعتراض خود را نسبت به تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای مسئولان برگزارکننده جشنواره برای تغییرات فراوان در این رویداد بالاخص تغییر محل اصلی استقرار رسانه ها طی یک نامه سرگشاده به استحضار وزیر محترم فرهنگ رساندیم اما متأسفانه مسئولان با اصرار و سماجت به هشدارهای ما توجهی نکردند.


وی افزود: پردیس سینمایی ملت هرگز پتانسیل برگزاری جشنواره مهمی مانند فیلم فجر را ندارد؛ این سینما به دلیل دور از دسترس بودن، مشکلات رفاهی نظیر کمبود پارکینگ، سرویس بهداشتی و... اصلاً محل مناسبی نیست. حتی در طول سال ما شاهد ترافیک های طولانی و در انتظار ماندن مردم برای پارک اتوموبیل های خود در این سینما هستیم و معلوم نیست مدیران جشنواره با چه تدبیر و درایتی این کار نادرست را انجام داده اند!


منتظری ادامه داد: متأسفانه جشنواره فیلم فجر که اینک وارد ۳۶ سالگی شده هنوز مانند یک کودک نابالغ در حال آزمون و خطا است و هیچ گاه ثباتی نداشته و هر شخصی اداره آن را به دست گرفته سعی داشته بر اساس سلایق شخصی اش این رویداد مهم سینمایی را جلو ببرد.


وی خاطرنشان کرد: اصولاً انتخاب محل برگزاری جشنواره فیلم فجر و حواشی پیرامون چگونگی برگزاری این رویداد مهم سینمایی همه ساله یکی از مناقشه برانگیزترین مباحثی است که میان سینماگران، اهالی رسانه و مسئولان برگزارکننده آن وجود داشته و دارد و هرگز وضعیت آن به ثبات نرسیده و احتمالا اگر شرایط به همین منوال پیش برود هبچ گاه هم به ثبات نخواهد رسید! واقعا باعث شرم و تاسف است که مهمترین رویداد سینمایی کشور همزمان با ۳۶ سالگی اش هنوز نتوانسته مکانی ثابت به عنوان کاخ جشنواره داشته باشد و مسئولان سینمایی مانند یک «سربار» با آن برخورد می کنند.


این خبرنگار سینمایی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که تغییر محل برگزاری جشنواره این شائبه را به وجود آورده که مسئولان سازمان سینمایی به دلیل افشاگری های صورت گرفته مبنی بر بریز بپاش های فراوان در جشنواره و گم شدن ۹ میلیارد تومان از بودجه بیت المال تمامی گناه را به گردن برج میلاد انداخته اند و از این رو با یک فرار رو به جلو خواستار تغییر محل برگزاری این رویداد مهم سینمایی به مکانی دیگر شده اند تا مثلا دیگر شاهد بریز و بپاش در جشنواره فجر نباشیم!


وی گفت: اما اسفا که این بی تدبیری هزینه های بیشتری را به سینما تحمیل کرده به نحوی که هم اینک مدیران، اهالی رسانه و سینماگران هریک سالن مجزایی دارند و این تفکیک هزینه های زیادی دربر دارد گویا مسئولان سینمایی بر این باورند که با انجام این گونه اتفاقات و به وجود آوردن حواشی می تواند سرپوشی بر پول های حیف و میل شده در دوره گذشته جشنواره بگذارند و توجه رسانه ها از روی این موضوع مهم را به سمت حواشی پیرامون روند برگزاری این رویداد منحرف سازند.


منتظری بیان کرد: از سوی دیگر هرچند که طی این سال ها برج میلاد همواره با موافقان و محالفان زیادی روبرو بوده است اما از آنجا که بخش عمده ای از نارضایتی ها و گلایه مندی ها از برج میلاد مربوط به دور از دسترس بودن محل آن و دشواری مسیر رفت و برگشت بوده و این مشکلات طی این سال ها تاحدودی مرتفع شده و ما در سطح شهر تهران هیچ سالنی را در اختیار نداریم که بتواند گنجایش پذیرایی و حضور چندین هزارنفری اهالی رسانه، منتقدان، هنرمندان، مدیران سینمایی و... را به صورت یکجا داشته باشد، چرا همه ساله این بحث ها مجددا از سر گرفته می شود؟


وی افزود: خارج بودن برج میلاد از طرح ترافیک، دسترسی مناسب به پارکینگ و... از جمله نکات مثبتی است که از آن برخوردار است از سوی دیگر جداسازی هنرمندان از سالن رسانه ها نکته بسیار بد و غیرکارشناسی شده ای است که می تواند منجر به افول جشنواره فیلم فجر شود. نکته عجیب اینجا است که گویا مسئولان برگزارکننده جشنواره هنوز نمی دانند که اهالی رسانه باید برای تهیه خبر، گفتگو و... با هنرمندان در ارتباط و تعامل باشند و آن ها موظف هستند که موقعیت همنشینی هنرمندان و اهالی رسانه با یکدیگر را فراهم سازند.


این منتقد اظهار داشت: جایگزین کردن پردیس های سینمایی به جای برج میلاد به هیچ عنوان قابل درک نیست. طی سال های اخیر آنقدر میزان رسانه ها افزایش پیدا کرده که هرگز نمی توان تمامی رسانه های دیداری، شنیداری، مجازی و مکتوب را در یک پردیس گردهم آورد. در هر حال مسئولان برگزاری جشنواره باید آگاه باشند که نمی توان اهالی رسانه، منتقدان، هنرمندان و مدیران سینمایی را در زمان برگزاری جشنواره از یکدیگر جدا کرد و باید همه آن ها همانند گذشته در یک مکان واحدی که امتحان خود را پس داده است دور هم جمع شوند نباید به هر قیمتی و با هر تحلیل نادرستی اهالی سینما و رسانه را تکه پاره کرد و هریک را به گوشه ای از شهر انداخت!


حضور افراد اضافه در پردیس ملت


فواد وکیلی؛ خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز گفت: شاید بخشی از مشکلات مثل اینترنت تا حدودی حل شده اما نحوه اطلاع رسانی در مورد پردیس ملت خیلی کند صورت میگیرد تا جایی که به خاطر عدم تحویل بروشور معرفی کاخ جشنواره من میدیدم افرادی هنوز به دنبال اتاق روابط‌عمومی می‌گشتند و کسی نبود آن‌ها را راهنمایی یا پاسخگویشان باشد.


وی افزود: از طرفی با اینکه فضای نشستهای امسال نسبت با سال پیش خیلی موثر تر و بزرگتر شده ولی شاید مشکل امسال به بعضی خبرنگار نماهایی برمیگردد که فقط برای دیدن سلبریتیها و عکاسی از آن‌ها صرفا برای بالابردن فالوورهای صفحه های مجازیشان در نشست‌ها حاضر میشوند، این ظن وقتی به اطمینان حاصل میشود که میبینیم در فیلمهایی که بازیگری ستاره وجود ندارد خبرنگاران سالن به نصف کاهش پیدا میکنند!


وکیلی در پایان گفت: یکی دیگر از کاستی های امسال دور بودن اهالی رسانه از هنرمندان و گپ زدن با آن‌ها است چرا که امسال فقط هنرمندان در زمان نمایش فیلمشان به کاخ جشنواره می آیند و پاتوقشان در سینمای دیگری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب