دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوت آغاز سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر به صدا در آمد/ صالحی: سینما پیشتاز گفت‌وگوی فرهنگی ایران با جهان است

مراسم افتتاح سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های مطرح سینمای کشور در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد؛ در این مراسم ضمن تقدیر از خانواده مرحوم علی معلم، از محمدعلی نجفی، منوچهر اسماعیلی و اکبر عبدی تجلیل شد.
کد خبر : 257012

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شامگاه پنجشنبه ۱۲ بهمن با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید و با حضور چندی از سینماگران و اجرای احسان کرمی در سالن‌همایش های برج میلاد برگزار شد.



در این مراسم چهره‌هایی از جمله سیدعباس صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه و هنرمندانی نظیر محمدمهدی حیدریان، بهرام رادان، پوریا آذربایجانی، علیرضا زرین‌دست، پژمان بازغی، آزاده زارعی، ساسان سالور، اشکان منصوری، پدرام شریفی، روح‌الله حجازی، هومن سیدی، پیمان جعفری، نیما اقلیما، مصطفی کیایی، محسن کیایی، مرتضی رزاق‌کریمی، مهدی پاکدل، علیرضا رضاداد، نوید محمدزاده، آذر معماریان، احمدرضا اسعدی، امین حیایی، فرشته طائرپور، حسن پورشیرازی، سیدغلامرضا موسوی، محمدعلی باشه‌آهنگر، هادی محمدیان، سیدحامد حسینی، حلیب ایل‌بیگی، علیرضا تابش، امیرحسین شریفی و سعید راد حضور دارند.


احسان کریمی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، از اهالی سینما خواست تا اهالی رسانه را تشویق کنند که قرار است ده روز پرکار را پشت سر بگذارند و در همین حال از ابراهیم داروغه زاده؛ دبیر جشنواره خواست تا چند جمله ای را با مهمانان صحبت کند.


داروغه‌زاده، دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر هر سال باشکوهتر از سال گذشته، برای نشان دادن آرمان‌های راستین انقلاب و نظام برگزار می‌شود تا نشان دهد که سینما خق خود را به این انقلاب ادا می‌کند.


وی تاکید کرد: برنامه افتتاحیه را به شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که جایشان خالی است و یادشان در دل ما حاودان خواهد بود.



احسان کرمی مجری مراسم از طرف سینمای ایران به بازماندگان سانحه سانچی تسلیت گفت و با زلزله‌زدگان کرمانشاه همدری کرد. او از هنرمندان درخواست کرد مبلغی را جمع کنند و یک سومی افرادی را که در کرمانشاه کانکس ندارند، ساماندهی شوند و گفت؛ این اتفاق تنها از جامعه هنری بر می‌آید.



تقدیر از خانواده مرحوم علی معلم


در ادامه برنامه با پخش کلیپی از کسانی که در سال ۹۶ به ابدیت پیوستند پخش شد و یاد و خاطره هنرمندانی چون علی‌اکبر غفاری، حبیب‌الله کاسه ساز، علی معلم و وحید نصیریان گرامی‌داشته شد.



سپس با یادی از علی معلم که امشب مراسم نکوداشت او برگزار شد، کلیپی پخش شد و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و فرشته طائرپور به عنوان یکی از داوران امسال دعوت شد تا برای مراسم نکوداشت این مرحوم روی سن بیایند و سپس از آذر معماریان، همسر علی معلم و امید و ایمان معلم، پسران مرحوم دعوت شد تا روی سن حاضر شوند.


آذر معماریان گفت: در مورد علی همین بیت (تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول/ جانم بسوخت آخر در کسب این فضایل) کفایت می‌کند.


امید معلم هم گفت: ببخشید یکم حالم بد شد، واقعیت این است که خیال می‌کردم امسال چطور در طول حشنواره نبود پدر را تحمل کنم اما همیشه به این جمله او که می‌گفت، «باید مسیر را ادامه داد» فکر کردم و خوشحالم که هیچ‌کس در ایران نمی‌تواند اتحاد جامعه هنر را بر هم زند.



وزیر ارشاد: سینما فرصتی برای بلند آوازگی ایران ساخت


پس از تقدیر از خانواده مرحوم معلم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ماه بهمن یادآور دو چیز است جشن انقلاب و جشن سینمای ایران. به همه خانواده نجیب و بزرگ سینما تبریک می گویم . سینمایی که در چهار دهه گذشته فرصتی برای بلند آوازگی نام ایران ساخت. فیلم های فراوانی در این مدت ساخته شد و حضورهای موفقی در عرصه بین الملل داشتیم.


سید عباس صالحی ادامه داد: نسل های متوالی و پیاپی در این مدت به سینما افزوده شد. سینمایی که به پیش می‌تازد تا سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد. این سینما می‌تواند پیشتاز گفت و گوی فرهنگی و هنری با جهان باشد. همچنین از این جهت که می تواند سینمای انسانی، متفکرانه، شاعرانه و قصه دار باشد از اهمیت خاصی برخوردار است. همانند ادبیات که دهها متفکر و شاعر ایرانی ادبیات را در وجوه متفکرانه، شاعرانه و قصه دار ساختند. امروز سینمای ایران با این چهار وجه به پیش می رود.


تقدیر از محمدعلی نجفی و منوچهر اسماعیلی


بعد از سخنان وزیر، نوبت به مراسم بزرگداشت محمدعلی نجفی؛ کارگردان و فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران رسید. در این بخش، ابتدا فیلم بزرگداشت محمدعلی نجفی که توسط طوفان نهان قدرتی ساخته شده است، پخش شد.


برای تقدیر از نجفی، ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری روی صحنه آمدند. محمدعلی نجفی در سخنانی کوتاه گفت: چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل و خانواده‌های مذهبی که کمتر از سینما می‌شد حرف زد با فخرالدین انوار و همسرم با جدیت مسأله نمایش را پیش بردیم. برای اولین بار در فضایی مذهبی یعنی حسینیه ارشاد توانستیم موسیقی پخش کنیم. پس از آن مسأله سینما را جدی گرفتیم و تا انقلاب پیش رفتیم. خوشحالم هر دو بزرگوار هستند و خوشحالم که سینما باقی است.



در بخش دیگر بزرگداشت‌ها، فیلم بزرگداشت منوچهر اسماعیلی که توسط بهروز سلیمانی ساخته شده پخش شد.


ادامه مراسم افتتاحیه با بزرگداشت منوچهر اسماعیلی؛ دوبلور پیشکسوت ایران تعلق گرفت که پس از پخش کلیپی از او، سعید راد و ابوالحسن تهامی روی سن آمدند. سعید راد گفت: وقتی برای این مراسم دعوت شدم ذوق زده شدم که بخاطر این بزرگوار می‌آیم، چرا که او من را با دنیای آدم‌های حرفه‌ای و ممتاز آشنا کرد، هر زمان که می‌گفتند او قرار است به جای من صحبت کنم، شب تا صبح خوابم نمی‌برد و خوشحال بودم، نمی‌توان او را با کلمات توصیف کرد اما برای منوچهر اسماعیلی به خاطر قدمت و شکوهش یک دقیقه بایستید و دست بزنید.


منوچهر اسماعیلی پس از دریافت لوحش، در سخنانی گفت: در همه فیلم ها به شما سلام کردم، امشب پاسخ دادید. جا دارد من هم به سهم خودم از استاد علی معلم یاد کنم که یک سال از رحلت او می گذرد و به همسر و خانواده محترمش تسلیت می گویم. حال خوشی ندارم بعد از دیدن این صحنه ها قبول کنید که توان ایستادن ندارم.


ابوالحسن تهامی هم که برای تقدیر از منوچهر اسماعیلی روی سن آمده بود، گفت: استاد اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند از آغازی که پا به عرصه هنر و فن دوبلاژ گذاشتند، با افتخار 60 سال در کنار ایشان بودم و با کسب تجربه، از ایشان یاد گرفتم؛ اسماعیلی به دوبله ایران رونق داد و هنرش را ارزان نمی فروخت و به امثال ما آموخت که همچنان اینگونه باشیم.


تقدیر از برگزیدگان بخش جنبی جشنواره


ادامه مراسم به اعلام برگزیده‌های بخش مسابقه تبلیغات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اختصاص یافت.
ابراهیم حقیقی، طاها ذاکر، سیف الله صمدیان، سپیده عبدالوهاب و میثم مولایی داوران این بخش بودند که ابراهیم حقیقی و میثم مولایی و سیف الله صمدیان روی صحنه آمدند.


دیپلم افتخار برای بهترین طراحی لوگو به محمد روح‌الامینی برای طراحی لوگوی فیلم‌های رگ خواب و خفگی اهدا شد.


همچنین سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم خفگی اهدا شد.


در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم پریناز اهدا شد. همچنین سیمرغ بهترین پوستر به بابک یادگاریام برای فیلم هجوم اهدا شد.


تداخل اکران‌های مردمی جشنواره فجر با مراسم افتتاحیه!


در حالیکه هنرمندان مهمان مراسم افتتاحیه جشنواره سی و ششم بودند اما تداخل اکران‌های مردمی باعث شد بسیاری از آن‌ها حتی برای بزرگداشت اکبر عبدی در سالن نمانند و برای حضور در سینماهای مردمی سالن را ترک کردند.


برخی از سینماگران از جمله بهرام رادان، روح الله حجازی، پژمان بازغی، مصطفی کیایی، محسن کیایی، مهدی پاکدل از سالن خارج شدند.


احسان کرمی ضمن انتقاد از این بی‌برنامگی بارها اعلام کرد ترک مراسم به معنای اعتراض به آن نیست.


نجلیل از اکبر عبدی


آخرین بخش مراسم افتتاحیه تجلیل از تلاش‌های اکبر عبدی بود که در این بخش، رسول صدرعاملی، مسعود ده‌نمکی و بهرام بدخشانی و محمدرضا فروتن روی سن آمدند و اکبر عبدی را همراهی کردند. البته به درخواستراکبر عبدی، احمدرضا معتمدی نیز روی سن آمد.


رسول صدرعاملی اول از همه شروع به صحبت کرد و گفت: خوشحالم به خاطر کسی اینجا هستم که فقط بازیگر نبوده و یک پدیده است و هر کاری روی پرده کرد، ادا و اطوار درنیاورد و نقش‌ها را جوری ایفا کرد که به یاد ما ماند و خود را به ما تحمیل کرد و چاره‌ای جز دوست داشتن او نداشتیم.


احمدرضا معتمدی هم در خصوص اکبر عبدی گفت: به عنوان کسی که بیش از سی سال تدریس سینما کرده‌ام و با سه نسل از بزرگ‌ترین‌های سینما کار کردم، به جرات از قول همه آن‌ها می‌گویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پر ظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران است.


معتمدی افزود: عبدی یک نابغه در تصویرگری تصویر و میمیک است؛ او برای ما یک سرمایه ملی است.


در ادامه صحبت به خود اکبر عبدی رسید و گفت: شانس بزرکی داشتم که در رزومه ام با افرادی چون حاتمی، تقوایی و .. کار کردم و افتخار می‌کنم که با ده نمکی در ۶ کار همکاری داشتم.


مسعود ده‌نمکی هم در ادامه صحبت‌های عبدی بیان کرد: قدیم‌ها می‌گفتند «مادر را ببین و دختر را ببر» و پیشنهاد من برای کسانی که می‌خواهند با عبدی کار کنند این است که اول باید رضایت خانم او را بگیرند.


وی اضافه کرد: عبدی و شریفی‌نیا مانند تام و جری هستند، همیشه هم کنار هم هستند و حرف های آن‌ها در مورد هم جدی نگیرید. عبدی هم معروف و هم محبوب است.


محمدرضا فروتن هم که برای تجلیل از اکبر عبدی به روی سن آمده بود، گفت: بزرگان سینما زیاد هستند و به دو نفر از آن‌ها ارادت ویژه دارم یکی مرحوم خسرو شکیبایی و دیگری اکبر عبدی است که جدا از نبوغ‌ ژنی او، خوش قلبی و مهربونی و صفای دل او است که به همه کمک می‌کند. امیدورام به خوبی ار خودشان مراقبت کنند.


عبدی در ادامه صحبت‌های خودش گفت: ایام فاطمیه است و چون همسرم سید است به همه تسلیت می‌گویم. با خانمم به توافق رسیدیم که زن دوم را بگیرم. از خانمم و از مادرم و از شما مردم‌عزیز تشکر می‌کنم که حتی فیلم‌های مزخرف من را دیدید.
از وزیر ارشاد و همکاران او تشکر میکنم.



انتقاد اکبر عبدی از برخی فیلم‌های سینما


وی اضافه کرد: از مردم تشکر می‌کنم که خرج کار را می‌دهند و می‌روند و فیلم های درپیت می‌بینند. برای همه عزیزانی که در حادثه‌های اخیر از بین رفتند شادی روح آرزو می کنم و برای بازمانده ها آرزوی صبر می‌کنم. من هم دم سرازیری هستم و چند سال کمی در خدمت شما هستیم، از خداوند خیلی خیلی تشکر می‌کنم که به من عزت داد و من که بچه نازی آباد و بزرگ شده شوش هستم، اینجا در کنار عزیزیان دیگر برای من بزرگداشت گرفتند.


وی گفت: منوچهر اسماعیلی، فرشچیان سینمای ایران است که با صدا جای تصویر را پر کرده و جالب است که در فیلم مادر به جای ۴ نفر که یکی هم‌من بودم صحبت کرده است. در ای ایران و درد عروسک‌ها به حای من صحبت کرده است و کاستی‌های من را پر کرده و من را دوبرابر جلوه داده است و دست او را می بوسم.


عبدی در ادامه به انتقاد از وضع سینما پرداخت و گفت: چرا ما سینماگران روز روشن خرجی‌مان را از جیب مردم برمی‌داریم، طوری شده که سلیقه مخاطب را تغییر و به زوال برده‌اند. ان شاالله هر کسی که هدف درست و سلامت در سینما دارد خدا به او کمک کند.


وی در پایان گفت: آرزوی سلامتی برای استادان انتظامی، تقوایی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، احمد پژمان، شهلا ریاحی دارم. همه آن‌ها که دچار آلزایمر شدهاند.


با تقدیر از اکبر عبدی، مراسم افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید تا رقابت سینماگران برای کسب سیمرغ آغاز شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته