دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه کولیک یا دل درد نوزاد را برطرف کنیم؟

کولیک یا دل درد بیماری شایع در نوزادان است که اغلب با گریه طولانی مدت خود را نشان می دهد.
کد خبر : 256790

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، سارا متین در گفت و گویی اظهار داشت: کولیک معمولاً با قانون «سه» تشخیص داده می شود؛ گریه بیش از سه ساعت در روز، حداقل سه روز در هفته و مدت بیش از سه هفته است.


وی با بیان اینکه گریه کولیک اغلب به صورت حمله ای، همراه با بالا بردن پاها و دفع گاز شکم همراه است، افزود: این بیماری اغلب در بعد از ظهر و غروب که به اصطلاح به آن غروبی ها می گویند رخ می دهد.


این متخصص اطفال و نوزادان با بیان اینکه میزان ابتلا به کولیک در شیرخواران 5 تا 19 درصد بوده و در دختر و پسر برابر است، گفت: نکته مهم این است که معاینه فیزیکی شیرخواران دچار کولیک کاملاً طبیعی است و پزشک قبل از تشخیص نهایی، باید شیرخوار را از نظر علت های ارگانیکی که باعث گریه بیش از حد می شود به طور کامل مورد معاینه قرار دهد.


وی با اشاره به اینکه کنترل کولیک با آموزش و اطمینان بخشی به والدین آغاز می شود، خاطرنشان کرد: اطلاع از الگوی زمانی کولیک، کاهش میانگین مدت گریه از شش هفتگی و تقلیل آن در 12 ماهگی، می تواند به والدین آرامش دهد.


متین با بیان اینکه نباید به والدین گفته شود که کولیک تا سه ماهگی رفع می شود، خاطرنشان کرد: در 15 درصد موارد تا بعد از سه ماهگی همچنان گریه شدید ادامه دارد.


این پزشک متخصص اطفال با اشاره به روش های آرام کردن شیرخواران مبتلا به کولیک، گفت: صدا یا ترانه های آرام بخش، قنداق کردن، تکان دادن موزون و آرام، راه رفتن، لرزاندن و حرکت ملایم مانند اتومبیل سواری به آرام کردن شیرخوار دچار کولیک کمک می کند.


وی ادامه داد: خانواده ها هرگز نباید از روش های آرام کردن خطرناک مثل تکان دادن شدید و گذاشتن شیرخوار روی لباس شویی در حال لرزش استفاده کنند.


متین با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع تغییر رژیم غذایی در کاهش کولیک تاثیر ندارد اما مادر می تواند لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کند، گفت: کولیک نوزادان عوارض نامطلوب دراز مدت ندارد و تاثیر سوء بر سلامت روانی مادر ایجاد نمی کند؛ هنگامی که کولیک بر طرف می شود ناراحتی مادرنیز بهبود می یابد.


منبع: خبرگزاری علم و فناوری


انتهای پیام/

برچسب ها: نوزاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته