دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خسرو معتضد:

روزگاری مردم عقیده داشتند حتی کاغذ قرآن نباید تولید کشور خارجی باشد

تاریخ نگار و کارشناس مسائل تاریخی با اشاره به تاسیس کارگاه‌های خانگی در ایران تحت عنوان «اسلامیه‌ها»، گفت: روزگاری مردم عقیده داشتند حتی کاغذ قرآن نباید تولید کشور خارجی باشد.
کد خبر : 256255

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا،‌ خسرو معتضد، ضمن اشاره به برخی و اقدامات و برنامه های سایر کشورها برای مدیریت منابع ایران، اظهار کرد: تا زمانیکه نفت در ایران کشف نشده بود ایران اهمیت نداشت؛ چراکه دولت انگلیس می خواست روسیه به هندوستان و منافع این کشور نرسد.


وی افزود: دولت روسیه می خواست هندوستان را از قرن 18 میلادی تصرف کند، ولی از زمانی که نفت کشف شد طبعا توجه دیگر کشورها نیز جلب شد و آنان اقدام به سرمایه گذاری کردند.


این کارشناس مسائل تاریخی با اشاره به اهمیت تکنولوژی و صنعت، گفت: در قرن بیستم در خانه ها دستگاه نخریسی قرار می دادند و زنان را تشویق می کردند به جای پارچه خارجی، منسوجات داخلی تولید کنند.


وی افزود: «اسلامیه ها» پس از این جریان تأسیس شد و کارگاه های خانگی ایجاد می کردند تا تولیدات ملی داشته باشیم و عقیده داشتند که حتی کاغذ قرآن نباید در کشور خارجی و خاصه در انگلستان تولید شود.


معتضد با طرح این پرسش که چرا کفنِ مردگان باید از کارگاه های یهودی باشد؟، تصریح کرد: پس از این جریان مردم فعالیت کردند و رویکرد تغییر یافت.


این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه بر اساس تفکر اسلامی مردم در کشور، کارخانه ها ایجاد شد، ابراز داشت: دانشگاه ها باید به صورت جدی در تربیت متخصص، فعالیت داشته باشند و مردم باید به تولید ملی تشوق شوند.


وی با بیان اینکه به عنوان نمونه چرا باید دستگاه زباله سوز از کشور چین وارد شود؟، خاطرنشان کرد: علم و دانش در مملکت و دنباله روی از آن دارای اهمیت است.


معتضذ اظهار کرد: باتوجه به تقسیم بندی رجال ایران مشهد پس از شاه طهماسب تا آمدن شاه عباس، 18 سال در اختیار ازبک ها بود.


منبع: صبح توس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته