امیدوارم «دارکوب» مثل «سیانور» نشود
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی دیگر فیلم حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است که در برنامه «دو قدم تا سیمرغ» به معرفی آن پرداخته شد.
در این نشست با اجرای منصور ضابطیان، کارگردان، تهیهکننده، طراح صحنه و لباس به سوالات مجری برنامه پاسخ دادند.
در ابتدای این نشست شعیبی گفت: اردیبهشت ماه فیلمبرداری فیلم ما تمام شد اما هر چه زودتر تمام شود انگار کار هم بیشتر میشود.
وی در مورد عنوان فیلم توضیح داد: به هر حال قرار نیست نمود واقعی هر عنوانی را در هر فیلمی ببینیم، عنوان فیلم میتواند نوعی استعاره باشد که اتفاقا در فیلم من نیز همینطور است.
شعیبی به فضای فیلم اشاره کرد و گفت: فضای «دارکوب» به مسایل و معضلات اجتماعی به خصوص مسایل زنان و حس مادری آنها میپردازد، در واقع تخریبهایی را نشان میدهد که بُعد مادری برای هر زنی به وجود میآورد. البته جدای از این موضوع، بخشی از فیلم به اعتیاد نیز میپردازد اما پرداختی که نشان میدهد آسیبهایی که مردان خانواده در هر مشکلی دچارش میشوند، سطحیتر است.
وی ادامه داد: این موضوع را در دو فیلم قبلیام هم داشتم که روی بُعد مادری خانمها کار کردم و به لایههای زیرین اجتماعی آنها پرداختم.
کارگردان فیلم سینمایی «دهلیز» با تاکید بر جدانشدنیبودن فضا و مضمون، اضافه کرد: در سینما همه چیز باید با هم آمیخته باشد، بخصوص فضا و مضمون که در کنار هم هستند و هر کدام سختیها و چالش های خود را دارند. اما من از فیلم «سیانور» آیدین ظریف را به عنوان یک یار خوب پیدا کردم که بخوبی کار فضاسازی را انجام میدهد.
وی افزود: در «دارکوب» تلاش همه ما با توجه به مضمون و نوع روایت این بود که خودمان دیده نشویم و همه در خدمت قصه باشیم، هیچ جایی از فیلم سراغ تصاویر مستند نرفتیم و همه فضاهای واقعی فیلم ساخته شدهاند.
کارگردان فیلم «سیانور» در خصوص نقشهای این فیلم نیز بیان کرد: در این فیلم هم، مانند دو فیلم دیگر من، بازیهای متفاوتی از بازیگران چهره میبینیم و برای نقش دختربچه فیلم ماهها زمان گذاشتیم و از کودکان زیادی تست گرفتیم که در نهایت بازیگر موردنظر را انتخاب کردیم.
«دارکوب» حاصل ماهها تحقیق است
بهروز شعیبی با اشاره به اینکه برای ساخت این فیلم ماهها تحقیق کرده است، خاطرنشان کرد: به دلیل نوع ساختاری که فیلم «دارکوب» دارد، دوست دارم در فضای سینمایی و بیشتر توسط متخصصین دیده شود اما در عین حال به دلیل اینکه این فیلم فضای اجتماعی افراد ۱۵ تا ۳۰ سال را نشان میدهد، دلم میخواهد این رنج سنی فیلم را ببینند.
وی گفت: تجربه «سیانور» به آموزش داد که به جشنواره و اتفاقات آن امیدورام نباشم و فقط امیدوارم جشنواره «دارکوب» را به اندازه «سیانور» مورد بیمهری قرار ندهد.
اخلاق خوب؛ علت همکاری رضوی و شعیبی
در ادامه این نشست، سیدمحمود رضوی، تهیهکننده فیلم «دارکوب» که بیشترین همکاری با بهروز شعیبی را دارد، درخصوص این کارگردان گفت: ویژگی کاری در بهروز شعیبی به غیر از تخصصیبودن، اخلاق خوب او است که آنقدر من را جذب میکند که اجازه نمیدهد به کسی دیگری فکر کنم.
وی افزود: «دارکوب» یکجورایی در ادامه فیلم سینمایی «دهلیز» است که برای اکرانش باید اتفاقات و فضاهای جشنواره را ببینیم بعد اقدام کنیم.
آیدین ظریف، طراح صحنه فیلم «دارکوب»، درخصوص ویژگی های فضاسازی فیلم گفت: این فیلم به لحاظ فضای روایت متفاوت از سیانور است، لحظه لحظه فیلم حساسیتهای کارگردان و تهیه کننده وجود داشت که ما هم تلاش کردیم همه را رعایت کنیم.
وی افزود: پروژه بعدی من باز هم همکاری با آقای شعیبی است اما اینبار مجموعهای که برای سینما خانگی کار میسازند.
انتهای پیام/