دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1396 - 11:32

آمریکا و اتحادیه اروپا فرایند اصلاح برجام را آغاز کردند/ادعای مشارکت ایران در این فرایند

وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته (شنبه) خبر داد که کارگروه‌هایی ماموریت یافته‌اند تا به زعم واشنگتن، معایب موجود در توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کنند و در این راستا نشست‌هایی برگزار شده است.
کد خبر : 255612

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، رکس تیلرسون در ورشو لهستان و در پایان تور اروپایی خود گفت: «ما حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان را که در سال 2015 توافق هسته‌ای را امضاء کرده بودند، به دست آورده‌ایم تا روند اصلاح توافق هسته‌ای آغاز شود.»


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر درباره به زعم خود، عیوب توافق هسته‌ای هشدار داده و گفته بود اگر این عیوب اصلاح نشوند، از برجام خارج می‌شود.


تیلرسون افزود:‌ «بعد از هر تاریکی، سپیدی است. کارگروه‌ها فعالیت خود را برای برگزاری نشست‌هایی در راستای توافق اولیه بر سر درمان (اصلاح) این توافق آغاز کرده‌اند و ایران نیز در برخی از روند تبادل نظرها برای اصلاح امور مشارکت داشته است.»


وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «توافق هسته‌ای بخش کوچکی از سیاست خارجی آمریکا را در خاورمیانه تشکیل می‌دهد و واشنگتن به‌طور هم‌زمان نگران بسیاری از امور دیگر، ازجمله حمایت ایران از حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن) و تجهیز برخی گروه‌های منطقه به سلاح است.»


به گزارش آنا، قرار بود توافق هسته‌ای موجب کاهش تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران شود که با توجه به کارشکنی‌های آمریکا بر سر اجرای برجام، تاکنون این موضوع محقق نشده است.


باوجود ادعای تیلرسون، جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره بر سر اصلاح برجام و همچنین افزودن بندی به بندهای این توافق را رد کرده است.


تیلرسون دوشنبه گذشته گفته بود: «آمریکا قصد دارد هیاتی دیپلماتیک را برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای ایران و مقابله با فعالیت‌های ایران در خاورمیانه به اروپا اعزام کند.»


وی به یک خبرنگار آمریکایی که تیلرسون را در سفر به اروپا همراهی می‌کرد، افزود: «کارهای اجرایی انجام شده است و آن‌ها عازم اروپا هستند. قرار است این هیات بررسی کند که چگونه می‌توان با ایرادات توافق هسته‌ای مواجه شد.»


تیلرسون تصریح کرد: «آن‌ها همچنین می‌خواهند دریابند که چگونه ما می‌توانیم به صورت گسترده مقابل فعالیت‌های ایران در منطقه که هیچ ارتباطی به برنامه هسته‌ای ندارد، بایستیم. نگرانی ما از صادرات سلاح ایران به یمن و مکان‌های دیگر است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته