روایت «آناکارنینا» از خیانتهای امروزی/ اجرای نمایش سوئیسی با آسیبدیدگی پای بازیگر زن
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، در میان اجراهای شب گذشته 6 بهمن ماه جشنواره تئاتر فجر نمایش «پیانیستولوژی» نوشته سهند خیرآبادی به کارگردانی محمد نیازی در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت.
این اجرا با حضور انبوهی از تماشاگران و همچنین با 20 دقیقه تاخیر آغاز شد و با استفاده از دکور متحرک توانست در فضاسازی نسبت به صحنههای مختلف موفق عمل کند.
نمایش «پیانیستولوژی» اثری موزیکال بود که با قصهای مشخص به دوره قرون وسطه و سلطهطلبی کلیسا اشاره داشت. این اثر با پیامی انساندوستانه رویای زندگی با هنر را نشان میدهد که در قالب قطعاتی موسیقی میتوان یافت.
«پیانیستولوژی» نمایبشی 100 دقیقهای بود که در آن موسیقی به عنوان عنصر اصلی و تاثیرگذار نقش داشت. این ویژگی همچنین در در شکلگیری درام و ریتم نمایش و حتی بخشی ازشخصیتپردازیها نیز دیده میشد.
بررسی جنگ و ریشهیابی این پدیده جهان شمول یکی از نکات و مواردی محوری نمایش بود. این اثر نمایشی که به لحاظ موزیکال و ریتمیک بودنش میزبان مخاطبان مختلفی بود، چندین تفکر و زاویه نگاه نسبت به آینده را برای تماشاگران ترسیم میکرد.
داستان این نمایش بر مبنای مقطعی از تاریخ است که به دوران سیاه معروف است. قرون وسطی و عصر تفتیش عقاید که باعث شد تا حکومت پاپ بهوسیله کلیسا و اعمال شیوه دیکتاتوری مذهبی حاکمان کلیسا افراد زیادی را زنده زنده در آتش بسوزاند. دیکتاتوری متکی به مذهب که براندازی و مبارزه با آن برای رسیدن به آزادی خونبهای زیادی میطلبد. در این میان آدمی برای رهایی از ضعف و ناتوانی خود و رسیدن به خوشبختی و آرامش به چند عامل معتقد است برای مثال ایمان و اعتقاد به خداوند و اینکه او منشا هستی است و جهان به ارادهاش خلق شده و حیات دارد و اینکه انسان محورهستی است و به واسطه اندیشه او جهان تفسیر میشود.
اجرای نمایش سوئیسی با آسیبدیدگی پای بازیگر زن
از دیگر نمایشهای روز گذشته 6 بهمن ماه جشنواره تئاتر فجر، نمایش «شگ» کاری از هنرمند سوئیسی لوسی ایندنز بود.
در ابتدای نمایش عوامل اجرایی این توضیح را به تماشاگران ارائه کردند که قصه نمایش در یک دره میگذرد. در چند دقیقه نخست اجرا بازیگران با آویزان کردن زنگوله و به صدا در آوردن آن سعی در ایجاد ارتباط بهتر با فضا و اتمسفری که نمایش به آن اشاره داشت، کردند.
همچنین بازیگر زن نمایش با بیان اینکه به دلیل آسیبدیدگی پایش امکان اجرای بخش حرکت نمایش را ندارد، از اجرای کامل نقشش بازماند.
بخش زیادی از این نمایش بر اساس حرکت بود که آمادگی بدنی نقشآفرینان اجرا شد.
بر اساس نظر مخاطبان این اثر نمایشی، نمایش «شگ» نیز همچون اکثر کارهای بخش بین الملل جشنواره که در سالنهای نمایشی اجرا شد، به لحاظ محتوایی دانش و اندیشه جدیدی به همراه نداشت. تماشاگران شب گذشته 6 بهمن ماه، این اثر را بیشتر نمایشی متکی بر حرکت و فرم دانستند.
«آناکارنینا» و داستان خیانت
«آناکارنینا» عنوان نمایشی از آرش عباسی است که پیش از این هم در تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در آمده است. این اثر بر اساس رمان لئو تولستوی توسط آرش عباسی به نگارش در آمده که به قصه خیانتهای امروزی اشاره دارد.
این اثر، داستان مجری معروف تلویزیونی بود که در پانصدمین برنامهاش همسر سابقاش که هنرپیشه معروفی است مهمان این قسمت برنامه او میشود. با نشستن این زوج روبروی هم، کاراکتر زن بخشهای مهمی از زندگی مشترکش را به مرد یادآور میشود و از خیانت وی و دوستش که همسر دوم مجری تلویزیونی است سخن میگوید.
مخاطبان این نمایش در طول 70 دقیقه مدام با غافلگیر شدن دو کاراکتر نمایش در روی صحنه مواجه میشدند. همچنین در بخشی از این شوی تلویزیونی، یک گفت و گوی عاشقانه شکل میگیرد و به واسطه سؤالات و موقعیتهای پیشبینی شده این برنامه، میزبان شوی تلویزیونی بجای میهمان آن دچار چالش میشود.
آرش عباسی در این نمایش مسئله روز اجتماعی را محور اصلی قرار داده و به خیانتی که در جامعه امروزی هر روزه شاهد روی دادنش هستیم پرداخته است. وی با ایجاد موقعیتهای خندهآور به موضوعی اشاره کرده که درد بسیاری از خانوادههای ایرانی و غیرایرانی است.
در این اثر نمایشی بهنام شرفی و معصومه رحمانی به ایفای نقش پرداختند.
بازدید معاون اقتصادی نهاد ریاست جمهوری از «اپرای خیام»
از دیگر حواشی نهمین شب اجراهای جشنواره تئاتر فجر، حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی نهاد ریاست جمهوری در تالار فردوسی بود.
معاون اقتصادی نهاد ریاست جمهوری در این بازدید از اپرای عروسکی خیام کاری از بهروز غریبپور دیدن کرد.
حضور محمد نهاوندیان با حضور در پشت صحنه و صحبت با بهروز غریبپور -کارگردان اپرای عروسکی خیام- درخصوص موزه عروسکهای اپراها و نوع اجرای اپرای عروسکی خیام اطلاعاتی کسب کرد.
اپرای خیام شامل 14 بخش است که در هر قسمت، گوشه ای از اندیشه و دوران زندگی خیام روایت شد. غریبپور در این اپرا به ابعاد اندیشه خیام در اواخر عمر وی توجه کرده است؛ در زمانی که به نقطه ای از عمر خود رسیده بود که خدمات ارزشمندش را به دنیای علم و اندیشه به انجام رساند.
وی در جایگاه کارگردان این اپرا صرفا به زندگی شخصی خیام نپرداخته بلکه اندیشه، دوره و زمانهای که خیام در آن زندگی میکرده را مورد بررسی قرار داده که از دوره حکومت سلجوقی و صدارت خواجه نظام الملک را در بر میگیرد.
انتهای پیام/