دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کامپوزیا پرتوی در دو قدم تا سیمرغ؛

تغییر سلیقه عامه‌پسندانه با «کامیون»/ زمانی قرار بود بهروز وثوقی بازیگر این فیلم باشد

اولین روز از مراسم رونمایی و معرفی فیلم‌های جشنواره فجر، با حضور عوامل ۳ فیلم «کامیون»، «جاده قدیم»، «فیلشاه» و «جشن دلتنگی» در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد و اولین نشست مربوط به فیلم «کامیون» ساخته کامپوزیا پرتوی بود.
کد خبر : 254749

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در اولین روز از آیین رونمایی و معرفی فیلم‌های جشنواره سی‌وششم در مراسمی با عنوان «دو قدم تا سیمرغ» با اجرای منصور ضابطیان، پردیس ملت میزبان عوامل فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتوی بود.


در ابتدای این جلسه کامپوزیا پرتوی، کارگردان فیلم با اشاره به قصه «کامیون» بیان کرد: این فیلم داستان یک زنی که به خاطر حمله داعش از کردستان فرار می‌کندتا به همسرش به تهران بپیوندد و با یک کامیون عبوری کردستان همراه و در تهران آواره پیدا کردن شوهر می‌شود و این‌ فیلم ماجرای این زن و بچه‌هایش و راننده کامیون است که نقش او را سعید آقاخانی ایفا میکند.


وی با اشاره به اینکه از آخرین فیلمش «کافه ترانزیت» ۱۲ سال می‌گذرد؛ افزود: انگیزه ساخت همیشه با من همراه بوده و این قصه کامیون برای سال ۲۰۰۱ میلادی بود که آن زمان طالبان وجود داشت و امسال در بازنویسی مجدد آن را به داعش برگرداندم و این بهترین فرصت برای پرداخت دوباره بود. تحقیقات جدیدی انجام دادم چون نیاز به تحقیق و پرداخت دوباره داشت.


پرتوی درخصوص تهیه‌کننده گفت: قرار بود نیکی کریمی تهیه کننده باشد و فارابی حمایت کند اما نه تنها فارابی حمایت نکرد بلکه کاری کرد که نیکی کریمی هم از تهیه کنندگی انصراف داد و در نهایت خودم تهیه کننده شدم و علیقلیان هم کمکم کرد.



این کارگردان اضافه کرد: نمی‌توان این فیلم را جاده‌ای تصور کرد چون ۲۰ دقیقه اول آن در جاده است و باقی در خیابان و می‌توان آن را خیابانی تصور کرد. اگر به حمله داعش به ایزدی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم در تابستان در کوه‌ها بود و ما هم برای لوکیشن دو انتخاب داشتیم یکی ایلام و یکی ارومیه که ایلام فصل تابستان را نشان می‌داد اما ارومیه برف بود و در نهایت برف را انتخاب کردیم. لوکیشن‌های زیاد کار را سخت کرد و من تلاش کردم خودم تهیه کننده باشم که فضای فیلمنامه دچار تغییر نشود.


پرتوی اضافه کرد: سال ۲۰۰۵ که می‌خواستم این فیلم را بسازم انتخاب من بهروز وثوقی بود که با او صحبت کردم و چون فیلم در ایران می‌گذشت و او نمیتوانست بیاید ما تصمیم گرفتیم در استانبول بسازیم که در نهایت درگیر کارهای دیگر شدم و وقتی خواستم بسازم حضور سعید قابل باورتر می‌شد، آن زمان برای نقش خانم کریمی یک بازیگر فرانسوی انتخاب کرده بودم که انگلیسی زبان بود و تهیه کننده هم فرانسوی بود.


وی ادامه داد: فیلمنامه قبلی در ۲۰۰۱ در جشنواره بوسان و فرانسه حایزه گرفت و تمام سعی‌ام اینجا برگرداندن فیلمنامه به سلیقه ایرانی بود و امیدوارم با هجوم این روزهای فیلم‌های ساده پسندانه، فیلم‌های از جنس دیگر بیایند و سلیقه مخاطب را تغییر دهد. خوشحال می‌شوم الان هم در سطح بین‌الملل تماشاچی داشته باشم اما بیشتر هدف مخاطبان ایرانی بود.


نسرین مرادی بازیگر «کامیون» نیز در پاسخ به این که تجربه همکاری با کامبوزیا پرتوی چگونه است، گفت: در عین حال که کار سختی است، اما لذت بخش بود. ایشان همیشه با بازیگران برخورد مناسبی دارند. البته سختی ها و مشکلات هر کاری باعث می‌شود گاهی آدم از کوره در برود. اما ایشان صبورانه سعی می‌کردند این سختی‌ها را به گروه منتقل نکنند.


تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری «کامیون» نیز گفت: هیچ وقت پیش از این شانس همکاری با آقای پرتوی را نداشته ام. اما آشنایی زیادی با ایشان و کارشان داشتم. درد و رنج های کردها را می شناسم. نگاه آقای پرتوی به کردستان و کردها ویژه بود. ایشان نگاه انسانی به یک مساله اجتماعی داشتند و برای من این نوع نگاه قابل احترام بود و امیدوارم ایشان برای فیلمسازی به میزان کافی حمایت شوند.


وی درباره تعداد جلسات و شرایط فیلمبردرای این فیلم عنوان کرد: این فیلم 53 جلسه تصویربرداری و لوکیشن خاصی داشت. قصه در کابین یک کامیون روایت می شد و انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر، شرایط اقلیمی متفاوت و محدود بودن قصه به دوره ای مشخص از سختی های کار بود.


اصلانی ادامه داد: قصه «کامیون» خیالی نیست و هایپررئال نوشته شده است. به جزئیات توجه دارد و چالش های خاصی را برای من به عنوان فیلمبردار ایجاد می کرد. از نور مصنوعی اصلا استفاده نشده و تلاش شده از نظر بصری جلوه رئال کار بارز باشد.


میلاد محمدی آهنگساز اثر نیز درباره موسیقی فیلم توضیح داد: سال هاست آقای پرتوی و قلم شان را می شناسم. به عنوان یک کرد با دردها و رنج هایشان آشنایی دارم. فیلمنامه «کامیون» ساختار متفاوتی دارد. به طور کلی ساختار آن ارکسترال است. نزدیک ترین ساز به ایزدی ها نوعی تنبور است که از آن بهره برده‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب