دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1394 - 10:33
در واحد ملایر بررسی شد؛

جایگاه و نقش جامعه دانشگاهی در شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان

کارگاه جایگاه و نقش جامعه دانشگاهی در شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و نمایندگانی از واحدهای مختلف صنعتی شهرستان ملایر در سالن اجتماعات و کارگاه اینترنت این واحد دانشگاهی برگزار شد.
کد خبر : 25470

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در این کارگاه که تدریس آن را دکتر مجید کزازی، سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان، مهندس مجتبی فراهان‌چی کارشناس پارک علم و فناوری استان همدان و مهندس اسکندر بابایی مدیرعامل شرکت سیستم‌گستر سینا بر عهده داشتند، مباحثی همچون تعاریف و مفاهیم شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، ساختار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، قوانین و مقررات شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، ایجاد کسب و کار در قالب شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی استراتژیک در شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و ... بررسی و ارائه شد.


این کارگاه به همت مرکز رشد و دفتر مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر برگزار شد.


به گزارش آنا، در دنیای امروز نقش و اهمیت دانش در دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتمایی، سیاسی و فرهنگی کشورها و همچنین بنگاه‌های اقتصادی انکار ناپذیر است. در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران نیز ایجاد و توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، از طریق بسترهای قانونی و حمایت‌های دولتی مورد توجه قرار گرفته است. سند چشم انداز ملی و برنامه پنجم توسعه به خوبی اهمیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان را در آینده کشور نشان می‌دهد .


حمایت مالی از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق، تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور مشترک با دانشگاه‌ها به ویژه مواردی که ناظر به حل یکی از مشکلات موجود کشور است، تعمیم مزایا قانونی مناطق آزاد درباره روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض، سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی به شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌های فن‌آوری و پارک‌های علم و فناوری و نقش فعال اعضای هیئت علمی و کارشناسان با تجربه و توانمند در شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تنها بخشی از حمایت‌ها و تسهیلات پیش بینی شده در سند چشم‌انداز و قوانین مرتبط با این شرکت‌ها است.


در تمامی این موارد دانشگاه‌ها و دانش آموختگان به ویژه اعضای هیئت علمی حضور پر رنگی در فعالیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و مشارکت پروژه‌های اقتصادی از طریق بومی‌سازی دانش جهانی و تجاری سازی تولیدات علمی کشور دارند.


در این راستا بیان اهمیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و عوامل موثر بر توسعه و شکل‌گیری آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دانشگاه‌ها نقش کلیدی و تاثیر گذار در رشد و توسعه این شرکت‌ها و موسسات را دارند. انتظار می رود اعضای هیئت علمی دانشگاه در پایان دوره با آگاهی از مزایای شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان حضور فعال‌تری در سیاست‌های تامین منبع مالی جدید برای دانشگاه‌ها و ارائه قابلیت‌های خود در عرصه اقتصادی داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته