دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موسیقی ایرانی نمایی و نمادی از مقاومت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی، ملیت، ارزش‌های اخلاقی و انسانی ما و سبک و فرم موسیقایی باشد.
کد خبر : 253283

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی ایرانی با نمایه ‌ای شناخته می‎‌شود که از ملیت و ایرانیت ماست، همان گونه که زبان، نمایی و نوایی از ایرانیت ماست. در فراز و فرود تاریخ ایران، ایران با موسیقی و نواهای موسیقایی خود به حیات ادامه داده است به طوریکه کمتر موسیقی‌دان ایرانی داریم که برای ایران ننواخته باشد.


وی اظهار کرد: بزرگان ایرانی از فردوسی، خیام، مولانا، سعدی که مفاخر ایران هستند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده‌اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده‌ایم و در جان فرو برده‌ایم.


صالحی موسیقی ایرانی، نمایی و نمادی از مقاومت دانست و افزود: موسیقی ایرانی و ساز آن با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است و با ناخوشی آنها نواخته است و در روزهای سختی همراه این مردم بوده است. در ایام انقلاب اسلامی در جوش و خروش خیابان‌ها موسیقی با خیابان‌ها همراه شد و شعر و شعار و موسیقی و مردم با هم در آمیختند و ده‌ها قطعه از دل مردم برآمد و در جان مردم نشست.



موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست


وی یادآور شد: در دوره دفاع مقدس، در هشت ساله سختی، رنج، درد و زخم این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و پرفراز و فرود حوادث را با خود مقطع‌بندی می‌کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» و ده‌ها اتفاق دیگر را با موسیقی این ایام به خاطر داریم و به خاطر می‌آوریم. موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست، همان گونه که اقلیم‌های ایرانی در جغرافیای خود چهار فصل پررمز است ، در این اقالیم موسیقی ایرانی پرورش یافته و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همانگونه که جغرافیای ایران زیباست موسیقی ایران نیز پر ترنم و زیباست.


موسیقی ایرانی نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد به طوریکه اگر موسیقی ایرانی را تنها با این نماها و نمایه‌ها می‌شناسیم ایرانیت نماد مقاومت، قومیت و عرفان و معنویت قدر این موسیقی را در دیپلماسی فرهنگی و هنری بیش از پیش باید بدانیم.


وی تاکید کرد: موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی ، ملیت ما، ارزش‌های اخلاقی و انسانی ما و سبک و فرم موسیقایی باشد که در سده های متوالی بزرگان این مرز و بوم گام به گام آن را پیش برده‌اند و امروز آن را به ما سپرده‌اند.


صالحی در خصوص جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای حضور نسل‌های متوالی موسیقی از تجربه‌های پیشکسوتان تا خلاقیت‌های جوانان است. جشنواره فرصتی برای حضور موسیقی جغرافیای متنوع ایران زمین از نواحی و اقوام گوناگون است، فرصتی است برای گونه‌های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی و فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی از طریق موسیقی به عنوان زبان بی‌کلام بشری است. این فرصت را باید تقویت کرد و بر قوت‌های آن افزود و از ضعف‌های آن کاست.


وی همچنین تاکید کرد: باید جشنواره را فرصتی برای انسجام، همراهی و همدلی اصحاب موسیقی ایرانی قرار داد. اینک در آغاز راه موسیقی سی‌وچهارم از تمام شیفتگان و پیشکسوتان این موسیقی پرطنین می‌خواهیم که از قوت‌ها بگویند تا بر آن بیفزاییم و از ضعف‌ها بگویند و ما را نقد کنند تا ما را استوارتر بگردانند و با نقدهایشان سی‌وچهارمین دوره را پرفروغ‌تر کنند.


مرور ادوار مختلف نشانگر تمایز آشکار هنر موسیقی با دیگر هنرها


در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا نوربخش رئیس سی‌و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: مروری بر سلسله جشنواره‌های موسیقی فجر در طول سه دهه نشانگر ظرفیت‌های بی بدیل و تمایز آشکار هنر موسیقی با دیگر هنرها در عرصه تولیدات و تاثیرات ژرف و غیر قابل انکار آن در تمام شئون اجتماعی و فرهنگی است. این ظرفیت بالا در حوزه اقتصادی بویژه در یک دهه اخیر به خوبی نمایان شده به طوریکه بیش از نیمی از بودجه جشنواره نیز از محل درآمد حاصله از فروش بلیت و اجراهای مختلف آن به دست آمده است.



وی در ادامه اظهار کرد: لازم می‌دانم اشاره‌ای کوتاه و گذرا به نقش سیاست‌گذاری و ضرورت ارتقای کیفی اجراها در جهت تعادل بخشی توام با حمایت از موسیقی‌های جدی و هنری کنم. از دوره سی و یکم جشنواره به بعد میزان فروش اجراهای غیرپاپ جهش قابل توجهی پیدا کرد به طوریکه در دوره بعد میزان فروش اجراهای سنتی، تلفیقی و بین‌الملل به سطح فروش بخش پاپ رسید . این اتفاق را باید به عنوان یکی از موفقیت‌های مهم در عرصه سیاست‌گذاری و رویکرد ارزشی جشنواره سه دوره اخیر ارزیابی کرد چراکه در دوره‌های قبل بخش پاپ بیش از 80 درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص می‌داد.


رئیس سی‌و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: لزوم بازنگری مداوم و اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی و داوری و دقت در ارتقای سطح کیفی برنامه ها و ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسی شده برای ترسیم افق‌های بلندتر و والاتر جشنواره است به گونه‌ای که در هر دوره جایگاه جشنواره روند صعودی پیدا کند. وی ادامه داد: در چند دوره اخیر با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بویژه معاون هنری سابق، معاون هنری جدید و دفتر موسیقی تغییراتی در بخش‌های مختلف از جمله بخش رقابتی و باربد و بین‌الملل به طور مشهود رخ داد و در این میان استقبال گرم مردم نشان داد که این رخداد موسیقایی را به خوبی رصد می‌کنند و هرگاه در جهت ارتقای کیفی اجراها و برنامه‌ها تغییراتی رخ دهد جشنواره با استقبال مردم نیز مواجه خواهد شد.


جشنواره آیینه تمام نما و کارنامه فعالیت‌های هنرمندان در تمام شاخه‌ها


نوربخش اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام نما و کارنامه فعالیت‌های هنرمندان در تمام شاخه‌ها و رشته‌های آن است و از این منظر همه هنرمندان باید در آن سهیم باشند و با مشارکت خود چه از نظر اجرا و چه نظر فکری در جهت رفع نواقص و معایب آن فعالانه حضور پیدا کنند.


وی ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر با نگاه کیفی به ارزیابی فنی و هنری نسبت به ممیزی آثار اقدام کرده و هرگز مانعی برای حضور هنرمندان خبره و اجرای آثار فاخر نبوده و نیست. قطعا جذابیت و اقبال مخاطب به اجراها شرط اصلی و لازم گروه ها بوده هرچند که شرط کافی نبوده و نیست.


نوربخش خطاب به مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شریف ترین واصیل ترین هنرمندان کشور در حوزه موسیقی فعالیت دارند چراکه علی رغم همه مشکلات و موانع و سختی‌های شایع که از فرط تکرار لاینحل مانده و طی چهار دهه گذشته همه با آنها آشنا شده اند، با عشق وافر خود مشغول به فعالیت و خلق آثار هستند و کماکان امیدوار به حل شدن آن مشکلات که از جمله آنها لغو کنسرت‌ها، آزادی فعالیت زنان هنرمند در سراسر کشور، مسئله کپی رایت و رونق و رونق بخشیدن به صنعت نشر و روشن شدن تکلیف سیاست‌گذاری‌های کلی موسیقی در سطح کشور و مسائلی از این دست هستند. به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل این مسائل باید در سطح دولت و تعامل با دیگر وزارتخانه ها گام‌های بلندتر و موثرتری بردارد.


در بخش دیگری از این مراسم لوکا چیارلا -هنرمند ایتالیایی- و گروه شش اقلیم به اجرای موسیقی پرداختند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته