دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1394 - 10:57
در گفت‌وگو با آنا

اکرمی: برای گفت‌‌وگو در سطح ملی باید هر دو طرف بخواهند که درباره موضوع اختلافی مذاکره کنند

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: برای اینکه گفت‌وگو در سطح ملی شکل گیرد اول باید دید که هر دو طرف مذاکره می‌خواهند در آن باره حرف بزنند یا نه؛ اگر خواستند الزاماتش را فراهم خواهند کرد.
کد خبر : 25318

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سؤال که «چرا نسبت به جلسه آقای روحانی با عده‌ای از روحانیون و صحبت‌هایی که یکی از روحانیون در این جلسه مطرح کرد این همه هجمه وجود دارد؟»، اظهار کرد: اصل گفت‌وگو بین افراد، احزاب، جمعیت‌ها و سایر گروه‌ها را مفید و لازم می‌دانم. افراد در فکر، سلیقه و تصمیم‌گیری و عمل گوناگون هستند، جامعه ما مدنی و مردم‌سالار دینی است و حتما باید گفت‌وگو برقرار باشد.


عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: در جمهوری اسلامی اصل اسلام و جمهوریت، ولایت فقیه و رهبری، قانون اساسی و تمامیت ارضی است برخی در این چارچوب گفت‌وگو می‌کنند که بحثی در آن نیست، ولی برخی بر روی یکی از این اصول حرف دارد که قطعا این مذاکره سخت است.


اکرمی ادامه داد: در موارد اختلافی در جمهوری اسلامی باید حکم و داور در نظر گرفت و این حکم اول قانون و بعد ولایت فقیه است. اگر این‌گونه رفتار کنیم و بر اساس قانون عمل کنیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم در غیر این‌صورت نه.








به نظر مشکل، نبود فرهنگ تحزب در جامعه است و این کمبود باعث می‌شود این همه پراکندگی حرف در جامعه باشد. متأسفانه ما وقتی کسی را نمی‌پذیریم دیگر نمی‌پذیریم و وقتی هم پذیرفتیم دیگر پذیرفتیم

وی درباره جلسه عده‌ای از روحانیون با رئیس‌جمهوری گفت: در این جلسه آقای ادیب یکی از روحانیون سخنران درباره حقوق شهروندی و تضییع شدن آن در ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات و حصر آقایان موسوی و کروبی سخن گفت که با انتقاداتی مواجه شد چراکه جای مطرح شدن این بحث‌ها یک جمع 400 نفری نبود. این جلسه باید بیشتر در اختیار رئیس‌جمهوری می‌بود تا ایشان روحانیون را نسبت به شرایط کشور تغذیه کنند که با وجود حضور دیرهنگام رئیس‌جمهوری این هدف به درستی محقق نشد.


این عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «به نظر شما الزامات طرح بحث در سطح ملی چیست؟» تاکید کرد: باید در این گفت‌وگو مشخص کنیم که چه می‌خواهیم و چگونه می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم. مشخص است که همگی ما استقلال، عزت نفس، رشد و پیشرفت کشور را می‌خواهیم، این خواسته ما کاملا مشخص است. البته لازمه رسیدن به این خواسته‌ها وحدت و انسجام است.


اکرمی اضافه کرد: همچنین ما در جزیره زندگی نمی‌کنیم و می‌دانیم که اطراف‌مان چه خبر است؛ مسائل منطقه بر جامعه ما هم اثر می‌گذارد از این رو باید خیلی مراقب باشیم.


وی در پاسخ به این پرسش که «آیا به نظر شما، برای رسیدن به انسجام نباید موارد اختلافی برطرف شود و این با حرف زدن به تنهایی بدون حضور طرف مقابل اثر دارد؟» گفت: متأسفانه ما در داخل اصل را بر تفرقه گذاشته‌ایم؛ من تنها حرف می‌زنم و حاضر نیستم که در جمع حرف بزنم، در صورتی که ما خواسته مطلق نداریم بلکه خواسته‌های‌مان نسبی است.


عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: باید بپذیریم که همگی سوار بر یک قایق هستیم ولی انگار نمی‌خواهیم این را بپذیریم. به نظر مشکل این عدم پذیرش هم، نبود فرهنگ تحزب در جامعه است و این کمبود باعث می‌شود این همه پراکندگی حرف در جامعه باشد. متأسفانه ما وقتی کسی را نمی‌پذیریم دیگر نمی‌پذیریم و وقتی هم پذیرفتیم دیگر پذیرفتیم.


اکرمی افزود: برای حل موارد اختلافی باید به قانون و ولایت فقیه مراجعه کنیم ولی اگر قبل از استفاده از این حکم‌ها تصمیم‌ بگیریم که خودمان مشکل‌مان یا اختلاف‌مان را با گفت‌وگو حل کنیم توفیق بیشتری را به‌دست می‌آوریم.


وی خاطرنشان کرد: برای اینکه گفت‌وگو در سطح ملی شکل گیرد، اول باید دید که هر دو طرف مذاکره می‌خواهند در آن باره حرف بزنند یا نه؛ اگر خواستند الزاماتش را فراهم خواهند کرد ولی اگر یک طرف بخواهد و آن طرف دیگر نخواهد دیگر هیچ. نمی‌شود این گفت‌وگو را شکل داد.


انتهای پیام/

برچسب ها: اکرمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته