صادرات کشور نیازمند فرماندهی واحد است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مجتبی خسرو تاج گفت: تولیدکننده واقعی کسی است که حضور جدی درصحنه بازار جهانی دارد و در این صورت به دلیل پیچیده بودن و پویایی فضای کسبوکار بینالمللی چالشها نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان بیشتر خواهد بود.
تحقق کیفیت مرغوب با حضور در بازارهای جهانی
وی بابیان اینکه کیفیت مرغوب با حضور در بازارهای بینالمللی حاصل میشود، افزود: بازار جهانی دارای پیچیدگیهای بیشتری نسبت به بازار داخل است و شرکتهای صادرکننده باید با سازوکارهای مختلف، درک انتظارات بازار جهانی از محصولات و همچنین تنوع محصولات قدم به صحنه رقابت در بازار جهانی بگذارند.
خسروتاج با اشاره به چالشهای پیش روی صادرکنندگان در بازارهای جهانی گفت: تولیدکنندگانی که افق دید صادراتی دارند به سبب حضور مستمر در بازارهای جهانی با تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا آشنا شده و بر بهرهوری بنگاه خود با توجه به کیفیت، مهارتها و ظرفیتهای تولیدی میافزایند تا بتوانند در آینده گامهای بزرگتر و مهمتری بردارند.
روند افزایشی صادرات محصولات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح روند رو به رشد صادرات غیرنفتی گفت: عملکرد صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در 9 ماهه امسال به رقم 4.6 میلیارد دلار (چهار هزار و ششصد میلیون دلار) رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر از 4 درصد رشد دارد و در میان اقلام کشاورزی سهم صادرات میوه و ترهبار با رقمی نزدیک به 756 میلیون دلار و رشد 21 درصدی و صادرات محصولات لبنی با 540 میلیون دلار رشد 31 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان میدهد، در بخش شیرینی و شکلات با 500 میلیون دلار صادرات در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد رشد 23 درصدی بودهایم و صنایع تبدیلی با 730 میلیون دلار صادرات، نسبت به 9 ماهه سال گذشته رشد 10.5 درصدی را تجربه کرده است.
خسروتاج در ادامه بیان کرد: در بخش محصولات لوازمخانگی با رقمی نزدیک به 183 میلیون دلار و محصولات فلزی نیز حدود 610 میلیون دلار صادرات معادل دوره مشابه سال گذشته انجامگرفته و همچنین صادرات شیرآلات بهداشتی نیز رشد 12 درصدی داشته است.
افزایش ۶۶ درصدی صادرات صنایع ماشینسازی و تجهیزات وابسته در ۹ ماهه امسال
وی عملکرد صنایع ماشینسازی و تجهیزات را موفق توصیف کرد و گفت: در 9 ماهه امسال با 350 میلیون دلار صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال به رشد 66 درصدی دستیافتهایم. از سوی دیگر فقط تجهیزات نیروگاهی با 200 میلیون دلار صادرات و تجهیزات و محصولات برق و الکترونیک مانند تجهیزات مخابراتی، پزشکی و الکتروموتور با 217 میلیون دلار 16 درصد رشد داشته است.
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: صادرات 309 میلیون دلاری فرش دستباف نسبت به 9 ماهه پارسال 27 درصد رشد و فرش ماشینی نیز با 270 میلیون دلار صادرات نشانگر رشد 7 درصدی است. محصولات معدنی و محصولات معدنی فرآوری شده اعم از فلزی و غیرفلزی بیشتر از 5 میلیارد دلار صادرشده که نسبت به 9 ماهه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است. در این مدت افزایش صادرات صنایعدستی 19 درصد، پوست و چرم 29 درصد و پوشاک 28.5 درصد بوده است.
صادرات کشور نیازمند فرماندهی واحد است
خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مطرحشده از سوی صادرکنندگان در جلسات میزهای کالایی و کشوری، بیان کرد: بررسی عمیق مشکلات صادرکنندگان بیانگر آن است که صادرات کشور برای اتخاذ تصمیمات درست، حقیقتاً نیازمند فرماندهی واحد است تا سایر دستگاههای مرتبط در امر صادرات زیر چتر این فرماندهی و مدیریت واحد در راستای توسعه صادرات غیرنفتی فعالیت کنند.
وی توسعهای شدن سازمان توسعه تجارت ایران را امری ضروری خواند و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران با استفاده از ظرفیت توسعهای خود علاوه بر حضور قویتر در بازارهای بینالمللی به همراه صادرکنندگان، نیز میتواند با ورود به مناطق نیازمند و محروم فعالیتهای صادراتی را در قالب انواع مشارکتها به انجام برساند.
ضرورت همسو شدن با تحولات بازارهای جهانی در عرصه تولید و مصرف
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران همسو شدن با تغییرات و تحولات بازار جهانی در عرصه تولید و مصرف را الزامی دانست و افزود: شاهد رقابت شدیدی در بازارهای بینالمللی هستیم و باید با ظرفیتسازی و در بعضی مواقع با تغییر بازار محدودیتهای واحدهای تولیدی را مرتفع سازیم بهگونهای که با آغاز تعمیرات یک واحد تولیدی شاهد کاهش صادرات در آن محصول نباشیم.
انتهای پیام/